EU-politiker er positiv over for Køges ønske om kombiterminal

EU-politiker er positiv over for Køges ønske om kombiterminal

En kombiterminal i Køge, hvor gods fra tog og skib kan omlastes til lastbil, står højt på ønskelisten hos Køge-borgmester Marie Stærke (S). Efter at have fået syn for sagen hos Scandinavian Transport Center, stiller medlem af Europa-Parlamentet Marianne Vind (S) sig positiv over for sagen

EU-Kommissionen har i deres klimaplan Green Deal lagt op til, at mere gods skal flyttes fra lastbiler til tog og skib. En kombiterminal i Køge kunne være med til at indfri den målsætning, mener Marie Stærke, som er borgmester i Køge Kommune.

- Vores geografiske placering og lette adgang til både havn, jernbaner og motorvejsnet gør Køge Kommune til den oplagte placering for en kombiterminal, forklarer hun og fortsætter:

- Med en kombiterminal kan virksomhederne fragte deres gods med tog og skib det første langt stykke vej, og så kan det omlastes og fragtes den sidste del af rejsen i lastbil. Det er godt for klimaet.

Derfor havde borgmesteren inviteret Marianne Vind (S), som er medlem af Europa-Parlamentet, forbi til en snak hos Scandinavian Transport Center om perspektiverne i en kombiterminal.

- Jeg synes, der er masser af fordele ved en kombiterminal. Vi er nødt til at gøre transportsektoren grønnere, og her kan sådan en terminal bidrage til at få flyttet mere trafik fra lastbil til tog og skib. Det vil bidrage til at nedbringe udledningen af drivhusgasser, og så burde det også kunne lette trængslen på motorvejen en del, fortæller Marianne Vind. 

Kombiterminalen har længe været et lokalt ønske, og i 2018 viste en analyse fra Københavns Speditørforening også, at det er en god samfundsøkonomisk investering. 

- Det er jo en sag, som er i tråd med de grønne prioriteter i EU, og som også kan bidrage til at binde både Danmark og Sverige tættere sammen med resten af Europa, så jeg tager helt sikkert ønsket med videre i mit arbejde i Europa-Parlamentet, lyder det fra Marianne Vind.

Marianne Vind er medlem af Europa-Parlamentets transportudvalg, som bl.a. arbejder med at sikre mobilitet på tværs af EU-lande. 

-hawin

28/2 2020
  • Jul og stejle - kurver

    Jul og stejle - kurver

    transport ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    transport ›Siden foråret er danske handler på globale webshops steget til hidtil højeste niveau. Og vi er de mest tillidsfulde onlineforbrugere i Europa, viser PostNords nyeste E-barometer
  • Plastpaller giver store besparelser

    Plastpaller giver store besparelser

    transport ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv se ind i årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger
  • Boxit udvider forretningen

    Boxit udvider forretningen

    transport ›Entréen på det svenske marked har givet et nyt forretningsben hos containervirksomheden Boxit, der nu transporterer og sælger spåner fra svenske granskove til danske dyreproduktioner og private dyreejere.
  • Elektriske hjemmeleveringer fra Ikea

    Elektriske hjemmeleveringer fra Ikea

    transport ›Bring sørger for at alle hjemmeleveringer, der distribueres direkte fra Ikeas varehuse til brofaste øer i Danmark, nu udføres med el-drevne køretøjer
  • Volvo Trucks nu med stop-start

    Volvo Trucks nu med stop-start

    transport ›Volvo Trucks introducerer en ny generation af sin I-Roll-teknologi, der tilføjer en motorstop-start-funktion. Verdensnyheden for tunge lastbiler reducerer både brændstofforbruget og CO2-udledningen
  • Nyt medlem i Drivkraft Danmark

    Nyt medlem i Drivkraft Danmark

    transport ›Brancheorganisationenhar budt velkommen til IONITY, som har over 102 lynladepladser i Danmark og et omfattende netværk
  • Hidtil mest grønne asfalt

    Hidtil mest grønne asfalt

    transport ›Vejanlæg i Kolding: asfaltbærelag fossilfrit produceret med stor andel af genanvendte stenmaterialer og bindemiddel, delvist baseret på bio-olie fra planter