Fords varebiler kan nu også køre på madolie

Fords varebiler kan nu også køre på madolie

Ford har netop godkendt brugen af 100 procent biobaseret brændstof i alle virksomhedens Ford Transit-varianter med2,0-liters EcoBlue-dieselmotor. Den bæredygtige og plantebaserede diesel består af reststoffer fra bl.a.vegetabilsk madolie

Den bæredygtige og fossilfri diesel, som på engelsk forkortes HVO (hydrotreated vegetable oil), kan bidrage til store forbedringer i luftkvalitet sammenlignet med fossil diesel. CO2-udslippet kan reduceres med op til hele 90 procent i biler, der kører på ren biodiesel, da brændstoffet hverken indeholder svovl eller ilt.

- Det kan måske lyde lidt surrealistisk at anvende et brændstof lavet af resterne fra bl.a. madolie, men fossilfri biodiesel er en reel måde at bidrage til et bedre klima på, udtaler Hans Schep, direktør for varebiler hos Ford Europa.

I dag indsamler flere europæiske virksomheder i forvejen brugt madolie fra restauranter, køkkener og skoler. Med EU-projektet RecOil ønsker Europa-Kommissionen at udbrede indsamlingen af brugt madolie til også at omfatte private husstande for at fremme genanvendelsen og produktionen af bæredygtig diesel.

Lettere motorstart i koldt vejr
HVO består også af bæredygtig ikke-spiselig fiskeolie og animalsk fedt, der gør, at bilen starter lettere i koldt vejr.

Ford har udført grundige tests af HVO i virksomhedens 2,0-liters EcoBlue-dieselmotorer for at sikre, at anvendelsen ikke kræver motorændringer. Serviceintervallet påvirkes heller ikke af den bæredygtige diesel, der derfor er godkendt til brug i samtlige af Fords varebiler med den nævnte dieselmotor, herunder 2-tons Transit, Transit Custom og Tourneo Custom.

Fossilfri HVO100-diesel sælges på udvalgte tankstationer i Danmark.

-lipe

6/2 2020
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert