Forlænger Danmarksturné: Skoleelever vilde med transportbranchens kæmpe-truck
Skoler over hele landet har siden april fået besøg af transportbranchens specieldesignede Volvo-truck, der indeholder både lastbil-simulator og masser af gode grunde til at blive chauffør. Efter overvældende interesse og over 100 nye aftaler i kalenderen har 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL og DTL-A nu valgt at forlænge roadshowet
Hvis man skal gøre unge skoleelever interesseret i et job som lastbilchauffør, er det et megahit at parkere en enorm Volvo-truck i skolegården og invitere eleverne indenfor. I hvert fald, hvis man spørger 3F, ATL og DTL-A, der siden april har besøgt skoler i hele landet for at fortælle om mulighederne i transportbranchen.
Det har været en så stor succes, at en lang række nye skoler selv har henvendt sig for at få besøg. I skrivende stund er der lavet aftaler med over 100 skoler for det kommende skoleår.
- Det vækker jo opsigt, når der pludselig står en kæmpe lastbil foran vinduet, og vi har oplevet et enormt engagement fra eleverne på alle de skoler, vi har besøgt indtil videre. Den indbyggede simulator, som giver en ægte fornemmelse af at sidde bag rattet i en lastbil, er meget populær, og det samme er mødet med de unge chauffører, der svarer på spørgsmål og giver et ufiltreret indblik i jobbet som lastbilchauffør. Vi glæder os til at besøge mange flere skoler efter sommerferien, siger Magnus Købke, der er projektchef i Transportens Udviklingsfond, som sammen med Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond (GUU) står bag roadshowet. De to fonde drives i fællesskab af 3F, ATL og DTL-A.
Udvider efter stor succes
Baggrunden for roadshowet er manglen på arbejdskraft i transportbranchen. Om blot få år bliver der således brug for op imod 2.500 nye chauffører, og derfor har 3F, ATL og DTL-A siden august sidste år kørt image- og rekrutteringskampagnen "Job i transport", som roadshowet er en del af. Turen med Volvo-trucken markerer næste fase i kampagnen.
- Vi er allerede nået langt med brug af sociale medier, film, hjemmeside og målrettede annoncer, så nu er tiden inde til at gå direkte i dialog med de unge og vise, at transportbranchen tilbyder en attraktiv fremtid med alsidige arbejdsdage, spændende udfordringer og gode muligheder for videreuddannelse. Derfor er jeg meget glad for, at vores turlastbil er blevet modtaget så godt på landets skoler, siger Jørgen Aarestrup, forhandlingssekretær i 3F og formand for Transportens Udviklingsfond.
Oprindeligt skulle Volvo-trucken køres i garagen til marts næste år, men de tre organisationer har netop besluttet at gasse op og køre videre i hele 2017. Hos den ene af de medvirkende arbejdsgiverorganisationer, ATL under Dansk Industri, hæfter branchedirektør Lars William Wesch sig ved, at et lignende initiativ i udlandet satte skub i rekrutteringen. Derfor er det vigtigt at imødekomme den store interesse for at få besøg af Volvo-trucken.
- I Sverige, som vi besøgte under forberedelserne, har man haft rigtig gode erfaringer med et roadshow efter samme opskrift som vores, så der er al mulig grund til at tro, at besøgene på skolerne kan give fornyet interesse for branchen. Jobbet som chauffør er alsidigt og udadvendt, og man får en god overenskomstmæssig løn. Det vil vi gerne fortælle meget mere om, så vi ser ingen grund til at træde på bremsen, når initiativet har vist sig at være endog meget populært hos målgruppen, siger Lars William Wesch.
Fakta: Om "Job i transport"
I regi af Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond er 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL og DTL-A gået sammen om kampagnen "Job i transport", der skal forbedre lastbilchaufførers image og tiltrække flere til branchen.
Derudover har kampagnen fokus på at fastholde de nuværende transportarbejdere samt tiltrække ledige og samfundsgrupper, som i dag er underrepræsenteret i branchen. Det gælder f.eks. kvinder og nydanskere.
-hawin