Fra varm luft til ren luft

Fra varm luft til ren luft

- Vi ved, at det er mere end 100 gange miljøvenligt at fragte en vare med skib end med fly opgjort i CO2 per tons. Det er nærmest tal, der står og blinker, siger Danske Maritimes direktør, Jenny Braat på DI's topmøde

Skibsfart er helt afgørende at fokusere på, hvis vi gerne vil rykke for alvor på den grønne dagsorden. Og forbrugerne bør vide, hvilken transportform der er valgt til en vare, så de kan tage klimaaftrykket med i overvejelsen, når de købe noget.
Det er nogle af hovedbudskaberne fra Danske Maritime, som i dag deltager i Dansk Industris topmøde om klimaforandringer, vækst og bæredygtighed

Industrien spiller en nøglerolle, når målsætningerne om en grønnere global fremtid skal indfries. Men hvis det skal give mening at tale om løsninger, skal indsatserne ske de rigtige steder, fastslår Jenny Braat, adm. direktør i Danske Maritime.

Organisationen tager derfor til topmøde med et ønske om både en klar politisk retning og en drøftelse af, hvor man reelt set får mest får pengene, når man taler om klima- og miljøforbedrende tiltag.

- Om blot 11 år – i 2030 – har regeringen et håb om, at der i Danmark er sket en reduktion på 70 % af vores CO2-udledning i forhold til niveauet i 1990. Dette bliver afsættet for den kommende klimalov, og at virksomhederne har en nøglerolle er indlysende.

- Den maritime industri vil meget gerne bidrage og er en af de sektorer, hvor det for alvor kan rykke noget at blive grønnere. Som det er nu, tegner skibsfarten sig for 2,5% af den globale CO2-udledning. Eller sagt på en anden måde: hvis vi blot formår at gøre skibene 10 % mere klimavenlige, kan vi på verdensplan reducere CO2-udledningen med en kvart procent, hvilket er et meget markant tal omsat i CO2.

Mange af de teknologier, der kan skabe forandringen, findes allerede og – meget afgørende – de produceres af danske virksomheder. At rydde forhindringer for eksport af vejen er derfor helt afgørende, siger direktøren:

- Det kan sommetider blive en lidt abstrakt diskussion, men vi skal fra varm luft til ren luft, og det kræver, at man tør prioritere. Danmark har en førerposition på en lang række grønne fronter, men den er ikke kommet af sig selv, og det er et fælles ansvar, at vi bevarer den. Det vil vi gerne understøtte og bidrage til i de maritime erhverv, siger Jenny Braat, og fortsætter:

-En anden ting er forbrugernes ønske om at træffe oplyste valg. Allerede nu er søfart langt den grønneste transportform, men danskerne kender meget lidt til, hvordan varerne bliver transporteret.

- Vi kan bidrage til langt mindre forurening, hvis de grønneste teknologier bliver et førstevalg. Der er dansk-designet udstyr ombord på så godt som alle skibe i hele verden, og det er en stærkt innovation branche, som med den rigtige opbakning kan bane vejen på verdensplan. Vi ved, at hele 45 % af de maritime virksomheder er innovative, mens det kun gælder en femtedel af virksomhederne i den øvrige danske industri. Så det er bestemt ikke lige meget, hvor der investeres.

Men også lokalt skal der satses langt mere på grønnere søfart, mener man hos Danske Maritime. Her i Danmark har vi netop taget verdens største 100 % eldrevne færge i brug, som også er dansk bygget. Men færgen Ellen er kun en ud af knap 70 færger i danske farvande, og skal de politiske ønsker om at reducere den danske CO2-udledningen lykkes, bør resten af færgerne også være grønne.

De bør udstyres med den nyeste teknologi, og nogle af dem bør snart skrottes og erstattes af nye miljørigtige skibe. Det vil gøre en stor forskel for både klimaet og for det mandskab og de passagerer og naboer, som har med færgerne at gøre, siger Jenny Braat.

-lipe

 

17/9 2019
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt