Grøn omstilling af den tunge godstransport er brolagt med samarbejde
Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri og Øresundsbroen er gået sammen for at øge den eldrevne godstransport hen over Øresund
CO2-udslippet fra tung transport udgør 6 % af de samlede emissioner i EU, hvilket er en fjerdedel af alle emissioner fra vejtransport.
Øresundsbron har taget initiativ til at samle en række aktører i transportkæden for at stimulere bæredygtig vejtransport på tværs af Øresund.
Og efter dialog med Erikssons Åkeri om linjetrafik med elektriske lastbiler hen over broen på forsøgsbasis, er der kommet flere aktører med i projektet.
Peter Jonsson, CEO, E.ON Danmark, udtaler:
– I E.ON arbejder vi på tværs i 13 europæiske lande, hvor vi er klar til hurtigt at levere den store mængde energi, der skal til for at elektrificere den tunge transport. Vi sætter ladestandere op, der hvor lastbiler skal holde pause, læsses og hvor der i samarbejde med transportvirkosmhederne er behov.
- Vi har markedets bredeste erfaring med ladeløsninger til al slags transport – bland andet ti års erfaring med opladning af elbiler og fem års erfaring med opladning af bybusser, ligesom vi har tankstationer til biogas lastbiler.
Del-ladning tilpasset ruten
Under testturen transporterer Carlsberg Sverige mineralvand fra Ramlösa mellem Sverige og Danmark i Volvos FH Electric-lastbil.
Bilen bliver lastet på Erikssons Åkeri og derefter transporteret til Carlsberg Danmark i Høje Taastrup. Herefter bliver lastbilen ladet op hos Volvo, også i Høje Taastrup, med certificeret grøn strøm, inden den kører tilbage over Øresundsbroen.
Lastbilens rækkevidde er ca. 300 kilometer, men takket være en del-ladning på den danske side kan lastbilen nemt klare den samlede rute på ca. 370 km.
En fælles opgave
- Grøn omstilling på lastbilsiden går meget langsomt. Mange sidder bare og venter, enten fordi det er for dyrt, eller fordi man tror, at el-lastbiler ikke fungerer i international trafik.
- Ingen kan løfte opgaven alene, men hvis vi alle spiller ind, så kan vi sammen udfordre den måde, vi alle plejer at gøre tingene på, og vise, at det faktisk er muligt, siger Morten Røssel, kundeansvarlig for godstransporter på Øresundsbron.
Når en elektrisk lastbil erstatter en diesel-lastbil på ruten Helsingborg-Høje Taastrup via Øresundsbroen, forventes CO2-aftrykket at blive reduceret med mere end 90 % på denne strækning. De foreløbige tal viser en reduktion fra 216 til 18 kilo kuldioxid ifølge Erikssons Åkeri. Frem til efteråret vil op til syv elektriske lastbiler være en del af projektet hver uge.
- Øresundsbroen vil være verdens mest bæredygtige bro. Med dette pilotprojekt viser vi, at fossilfri vejgodstransport på tværs af landegrænser er muligt i dag, og at vi gennem samarbejde i transportsektoren kan komme tættere på en grønnere lastbiltrafik. Vi er meget glade for dette samarbejde, siger Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbroen.
Hos Carlsberg Sverige er man glade for at være en del af det proaktive samarbejde. Det er netop vigtigt fordi det falder helt i tråd virksomhedens ambitioner om at bevæge sig hen imod en fossilfri forsyningskæde.
- Vi har tidligere elektrificeret de tunge lagertransporter i Halland og ser dette samarbejde som et vigtigt næste skridt. Nu er testkørslen afsluttet, og vi ser p.t. på, hvordan vi kan gøre dette til en permanent løsning i den nærmeste fremtid, siger Peter Hammarstedt, administrerende direktør hos Carlsberg Sverige.
Transportkøberne skal med på vognen
Volvo har været med i omstillingen til el-dreven godstransport i et godt stykke tid. Og hos Lastvagnar Sverige er man tilfredse med samarbejdet, som man håber gør det endnu mere oplagt for transportkøberne at efter spørge grønne løsninger.
- Omstillingen begyndte for et par år siden i byerne, da skraldebiler og distributionsbiler kunne begynde at køre på el. Det næste skridt var elektrisk lastbiltransport mellem byer og regioner. Og i dag er det fuldt ud muligt at køre med elektriske lastbiler, selv over længere afstande og på tværs af landegrænser.
- Volvo Lastvagnar tilbyder i øjeblikket alle lastbilsmodeller i elektriske versioner. Nu handler det i høj grad om, at transportkøberne begynder at efterspørge bæredygtig transport for at få omstillingen til at tage fart. Det gode er, at vi siden sidste år har oplevet flere og flere, der stiller sådanne krav, siger Niclas Johnson, salgschef,Volvo Lastvagnar.
Christian Pedersen, salgsdirektør, Erikssons Åkeri, er helt på linje og ser store muligheder i omstillingen til brug af el-lastbiler.
- Ingen kan omstille helt alene. El-lastbilerne er fire gange dyrere end diesel-lastbiler, og ladestanderne koster også.
- Derfor skal både investeringen og planlægningen ske som et samarbejde, men vi kunne hurtigt mærke, at el-lastbilerne gav os en konkurrencefordel. Det er lidt dyrere for kunderne, men stadig på et acceptabelt niveau. Til gengæld får kunderne CO2-besparelser til deres CSR-regnskab og stor markedsføringsværdi, så det er indsatsen værd, siger Christian Pedersen.
-hawin
Fakta: Samarbejde om elektrificering
- Godstransporten med tunge elektriske lastbiler mellem Sverige og Danmark er blevet gjort mulig gennem et samarbejde mellem Volvo Trucks, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri, Österlens Lastvagnar og Øresundsbron.
- Den lastbil, der bliver anvendt, er en Volvo FH Electric med seks batterier på sammenlagt 540 kWh.
- E.ON har installeret 300 kW-ladestationer til ruten i Tomelilla i Sverige og i Høje Taastrup i Danmark.
- Drift og vedligeholdelse af Øresundsbron er allerede klimapositiv takket være store investeringer i solceller, energieffektivitet og en kunstig ø, der opfanger mere kuldioxid, end driften udleder.