Havn og rederi drøfter fremtiden
Royal Arctic Line og Aalborg Havn, har afholdt et tredje strategimøde i Nuuk om det fremtidige samarbejde. Aalborg Havn har ind til 2012 en aftale om at være basishavn for Royal Arctic Line
RAL og Aalborg Havn fortsætter de bilaterale forhandlinger om RALs ønsker til ændringer af den gældende aftale mellem Grønland og Danmark, der løber til 2022. Senest er der afholdt møde mellem administrerende direktør Verner Hammeken fra RAL og administrerende direktør Claus Holstein fra Aalborg Havn mødtes i Nuuk torsdag i sidste uge.- Vi har haft et - efter min mening - positivt og frugtbart møde i en respektfuld og imødekommende atmosfære. Vi havde denne gang en relativ teknisk dagsorden, der tog udgangspunkt i de konkrete forventninger, som RAL har til en terminal i Danmark efter basishavnaftalens udløb i 2022, siger Claus Holstein og fortsætter:
- Derudover orienterede Verner Hammeken mig om samarbejdet med islandske Eimskip og om afgivelse af ordre på et stort containerskib til forventet levering i 2019.
Fra Aalborg Havns side blev der på mødet præsenteret forskellige skitseforslag til udvidelse af den nuværende kapacitet af containerterminalen i Aalborg, så den kan håndtere den øgede mængde gods, der forventes efter indgåelse af samarbejdet mellem Eimskip og RAL.
Aalborg Havn arbejder med planer om en udbygning af containerkapaciteten i Aalborg, da 2016 endnu engang blev et rekordår for den nordjyske havn.
- Aalborg Havn er inde i en særdeles positiv udvikling, og vi har i dag flere feederforbindelser end nogensinde. Væksten indebærer, at vi forventer at nå vores kapacitetsgrænse på ca. 100.000 teu allerede i 2022, siger Claus Holstein og fortsætter:
- Fremtiden for danske containerhavne styres netop af udviklingen af feederforbindelser til og fra hovedhavnene Hamburg, Bremerhaven, Antwerpen, Rotterdam og Amsterdam, og her står vi særdeles godt.
På den korte bane arbejder Aalborg Havn med planer for at udbygge krankapaciteten med to nye og større kraner, der blandt andet skal kunne servicere RAL’s nye containerskib.
- Efter mødet med RAL mener jeg ikke, at der er udfordringer, der ikke kan overkommes med en tidsramme frem til udgangen af 2022. På kort sigt skal vi arbejde på at klargøre vores nuværende terminal til modtagelse af RAL’s nye containerskib i 2019, påpeger Claus Holstein.
Han siger supplerende, at næste møde mellem RAL og Aalborg Havn er datosat i maj, og at Aalborg Havn her skal fremlægge et samlet terminalkoncept med tilhørende afregningssystem efter de krav, RAL har opstillet.
I forlængelse af sit besøg i Nuuk, foretog Claus Holstein og direktør John Rasmussen, Sikuki Nuuk Habour også en fælles besigtigelse af den nye havn i Nuuk, Sikuki Nuuk Harbour:
- Det er et særdeles spændende setup, og jeg er sikker på, at den nye terminal vil kunne give forbedringer på alle parametre, siger Claus Holstein.
transportnyhederne.dk