Informationskampagne om sikker kørsel på Storebæltsbroen

Informationskampagne om sikker kørsel på Storebæltsbroen

Sæsonen for kraftig blæst og efterårsstorme står for døren, og derfor sætter Sund & Bælt sammen med transportbranchen de næste uger fokus på trafiksikkerhed med en informationskampagne til trafikanterne om, hvornår det er sikkert at køre over Storebælt, når det blæser. Samtidigt bliver der i år monteret vindafskærmning ved pyloner og ankerblokke på broen

Informationskampagnen er en del af dette arbejde. Uanset om køretøjet er en lastbil eller en personbil med campingvogn, er det relevant at vide, hvordan køretøjet arter sig, når der er kraftig vind på broen, og det skal kampagnen oplyse om.

-Ved at informere bredt ud om reglerne for vindfølsomme køretøjer håber vi, at flere vil være i stand til at vurdere, om deres køretøj er vindfølsomt. Vi har et stort ansvar for at sikre, at det altid er forsvarligt for trafikanterne at passere broen og samtidig sikre, at forbindelsen er åben for trafik, forklarer Kim Agersø Nielsen, teknisk chef i Sund & Bælt.

Særligt fokus omkring pylonerne
Som noget nyt har Sund & Bælt ud fra analyser, foretaget af FORCE Technology, besluttet at montere vindafskærmning ved pyloner og ankerblokke for at øge sikkerheden.

-Vi har gennem de senere år haft et særligt fokus på sikkerhed og kigget på nye tiltag. Vi kan se, at rigtig mange uheld sker omkring pylonerne, når det blæser på tværs af broen. Derfor sætter vi nu vindskærme op, som skal afbøde det ryk i køretøjet, mange bilister oplever i kraftig blæst, siger Kim Agersø Nielsen.

I 2021 blev der indført et forbud for vindfølsomme køretøjer for at passere Storebæltsbroen, når det blæser kraftigt. På storebaelt.dk findes en oversigt med typer af køretøjer, der kan være vindfølsomme, ligesom den gældende status for vind altid er oplyst. Der informeres via skiltning ved og før broen, når det blæser kraftigt, og det er muligt at tilmelde sig bromeldinger på sms eller mail med varsling om vind.

Generelle regler:
Allerede ved 10 m/s skal vindfølsomme køretøjer være særligt opmærksomme, når de kører over broen.
Når vinden kommer over 15 m/s, og der er sidevind, er det forbudt for vindfølsomme køretøjer at køre over Storebæltsbroen.

Hvis vinden når de 25 m/s med blæst af stormstyrke, indstilles al biltrafik på broen.
Vindfølsomme køretøjer er f.eks. høje trailere, lastbiler med eller uden let last og påhængsvogne til lastbiler og i nogle tilfælde også campingvogne. Det vil altid være chaufførens eget ansvar at vurdere, om køretøjet er vindfølsomt.

7/11 2022
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning