Iveco har sat strøm til den daglige transport

I forbindelse med en præsentation af en række nye Dailymodeller med opdaterede Euro 6 dieselmotorer i Finland, havde Iveco også taget en Daily Electric

Selvom den elektriske Daily ser ud som de andre Daily’er, er der forskelle. De to største forskelle er ikke specielt synlige - og heller ikke specielt hørbare - tværtimod. 

Den ene er den elektriske bils anderledes lyd, der ligger på en betydeligt lavere støjniveau, end selv de nye og mere støjsvage Euro 6 dieselmotorer fra Iveco. Den elektriske Daily er så støjsvag, at der er monteret et lydsignal, som kan aktiveres og lyder i situationer, hvor man kører langsomt rund om eksempelvis et hjørne, hvor der er risiko for sammenstød med mere bløde trafikanter. 

Det andet er, at den ikke har nogen gearkasse i traditionel forstand. Der er blot et enkelt gear i drivlinen, som på grund af den elektriske motor har maksimalt moment, et splitsekund efter, man trykker på speederen. Det handler blot om, hvor meget man lukker op for strømstyrken, når man træder på “gas-pedalen”.

Hvis vi sætter i gang med det sidste punkt først, så er der ikke den store forskel mellem en Daily med forbrændingsmotor og automatgear og el-motoren de første sekunder. Men så viser forskellen. Hvor man i en diesel- eller gasdrevet bil vil høre motor og gearkasse spille sammen med stigende og faldende omdrejningstal, er accelerationen i en elektrisk Daily én lang acceleration. Og det er faktisk ganske behageligt. I den testede Daily med el-motor gjorde vi også brug af en power-funktion, der sætter ekstra strøm på, så den kom ekstra i stødet - en god mulighed, når det går op ad bakke - og når der skal accelereres hurtigt.

På testruten, der løb 20 kilometer frem ad små landeveje med både sving, stigninger, fald og fartbegrænsninger ned til en lille færge, var der rig mulighed til at fornemme, hvad der skulle til at få en elektrisk Daily i stødet - og hvor det kneb lidt med kræfterne. Den elektriske Daily svarer ganske godt til den beskrivelse, som Iveco selv giver - en minibus til bytrafik og shuttle-forbindelser.

Den accelererer ganske godt og tilfredsstillende fra 0 km/t de første halvtreds-hundrede meter, når den står i power-mode og man træder speederen ned. Og accelerationen fortsætter ubrudt op til marchhastigheden. 

Når hastigheden holdes på 70-80 km/t, går det ganske godt. Men på landeveje, hvor hastigheden ligger betydeligt højere, kommer den noget til kort. Men den er heller ikke beregnet til hurtig kørsel på landeveje og motorveje.

Den elektriske Iveco har en anderledes instrumentering. En tablet placeret midt for kan løbende fortælle chaufføren, hvor mange kilometer han kan køre, Den kan også fortælle, hvor god han er ti at køre økonomisk, og om motoren kører i øko-mode eller power-mode - og om, hvor meget bilen bruger de regenerative bremsesystem, når han slipper speederpedalen. Hvor kraftigt, regenereringssystemet skal bremse, og dermed opsamle energi til batterierne, afhænger eksempelvis af, hvor meget det går ned ad bakke - og hvor stor en kommende stigning er. 

Det kan lyde kompliceret. Men det er egentligt ganske enkelt og indlysende, når man først har forstået idéen og er kommet ud at køre. Ved at bruge de regenerative bremsesystem bedst muligt, kan man forøge bilens angivne rækkevidde.

Og det er jo ikke så galt.

Om Daily Electric

Daily Electric er en “zero emission” minibus, som er ideel for kørsel i bycentre og på shuttlebus-ruter. Iveco Daily Electric leveres med batterikapacitet, der rækker til enten 100 km eller 160 km med to eller tre sodium-nikkel-clorid batterier i kombination med high-power supercapacitorer, der kan øge bussen ydeevne og øge batterikapaciteten. En supercapacitor har den egenskab, der den er hurtig at lade op, når den opsamler den bevægelsesenergi, der ellers ville være gået op i varme under nedbremsning og hurtigt kan afgive energien igen. Derudover oplader det regenerative bremsesystem også bilens batterier. Opladningssystemet i Iveco Daily Electric åbner for opladning enten med almindeligt strømstik på 24 timer, en offentlig eller privat ladestander på 10 timer eller en offentlig hurtiglader på 2 timer.

transportnyhederne.dk

21/10 2016
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen