Københavns første elhavnebusser - nu med passagerer

Københavns første elhavnebusser - nu med passagerer

Fra lørdag 20. juni sejlede de gule havnebusser med på den grønne bølge, de de to første ud af fem nye eldrevne havnebusser tog kunder med ombord. Under Covid-19 er elhavnebusserne blevet testsejlet uden passagerer, men nu kan københavnerne se frem til spritnye havnebusser, der ikke forurener luften

De gamle havnebusser lægger meget snart fra kaj for sidste gang og bliver udskiftet med helt nye eldrevne både, der hverken udleder CO2, NOx eller partikler fra motorerne. Med de nye, miljøvenlige elhavnebusser vil den samlede udledning i Københavns Kommunes kollektive transport falde med 14 procent for NOx og hele 44 procent for partikler.

- De nye elhavnebusser er afgørende for vores mål om at få renere luft i København. De er et vigtigt skridt i den rigtige retning mod en by med grøn transport, der hverken larmer, sviner eller udleder CO2. Jeg ser frem til, at alle vores ikoniske havnebusser snart sejler på el og bidrager til renere luft i havnen og byen som helhed, siger overborgmester Frank Jensen (S).

De nye elhavnebusser er også mere rummelige med plads til 80 passagerer. Det er 20 passagerer mere end i nogle af de nuværende havnebusser. Alle de nye havnebusser har store vinduespartier, som skaber lys og luft og mulighed for at opleve havnefronten bedre. Endelig er der plads til otte cykler og fire kørestole eller barnevogne på hver båd. 

Det er mobilitetsselskabet Movia, der har stået for udbuddet af de nye eldrevne havnebusser for Københavns Kommune.

- Det er vigtigt, at den offentlige sektor sætter mål for klima og miljø. Det gør Movia sammen med alle kommuner og regioner. Og København er en af de kommuner, der går forrest med en markant grøn profil og indsætter både elbusser og elhavnebusser, der hverken støjer eller udleder CO2, NOx eller partikler. Med de første elektriske havnebusser i drift har vi taget et vigtigt, klimavenligt skridt mod en endnu renere og bedre kollektiv transport i Københavns Havn, siger Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen.

Havnebusserne har fra januar 2020 fået udvidet sejltiden, så der hele året sejles hvert 30. minut. Før de sidste tre havnebusserne kan sejle med passagerer, skal den endelige sikkerhedsgodkendelse fra myndighederne være på plads. Umiddelbart efter myndighedernes godkendelse vil de sidste nye elhavnebusser blive sat i drift.

-hawin

 

Fakta

 

* De nye elektriske havnebusser lader fuldt op med el om natten og supplerer i løbet af dagen med el ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen.

* Havnebusserne transporterer ca. 700.000 passagerer og sejler 15.000 sejlplanstimer om året. 

* Havnebusserne 991 og 992 sejler fra Refshaleøen over Nordre Toldbod - Holmen Nord* - Operaen - Nyhavn - Knippelsbro - Det Kongelige Bibliotek - Bryggebroen og ender ved Teglholmen i Sydhavnen.

*stoppestedet Holmen Nord er midlertidigt lukket og kunder henvises til i stedet at benytte stoppestedet ved Operaen.

* De nye havnebusser er 23,3 meter lange, 5,6 meter brede og 4,4 meter høje (over vandlinjen), og vil have en servicehastighed på 8 knob (ca. 14 km/timen).

* Elhavnebusserne varmes op med HVO, som er en biodiesel, der er bedre for klimaet end almindelig diesel. 

* Fire af de i alt fem eldrevne både vil indgå i sejlplanerne, mens den sidste er en reservebåd.

* Københavns Borgerrepræsentation har besluttet at forlænge elhavnebusruten til også at dække Nordhavn, så der kommer en genvej mellem Nordhavn og Refshaleøen. Ruten forventes forlænget fra medio 2021.

 

 

 

 

 

22/6 2020
  • Jul og stejle - kurver

    Jul og stejle - kurver

    transport ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Plastpaller giver store besparelser

    Plastpaller giver store besparelser

    transport ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv se ind i årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger
  • Boxit udvider forretningen

    Boxit udvider forretningen

    transport ›Entréen på det svenske marked har givet et nyt forretningsben hos containervirksomheden Boxit, der nu transporterer og sælger spåner fra svenske granskove til danske dyreproduktioner og private dyreejere.
  • Elektriske hjemmeleveringer fra Ikea

    Elektriske hjemmeleveringer fra Ikea

    transport ›Bring sørger for at alle hjemmeleveringer, der distribueres direkte fra Ikeas varehuse til brofaste øer i Danmark, nu udføres med el-drevne køretøjer
  • Volvo Trucks nu med stop-start

    Volvo Trucks nu med stop-start

    transport ›Volvo Trucks introducerer en ny generation af sin I-Roll-teknologi, der tilføjer en motorstop-start-funktion. Verdensnyheden for tunge lastbiler reducerer både brændstofforbruget og CO2-udledningen
  • Nyt medlem i Drivkraft Danmark

    Nyt medlem i Drivkraft Danmark

    transport ›Brancheorganisationenhar budt velkommen til IONITY, som har over 102 lynladepladser i Danmark og et omfattende netværk
  • Hidtil mest grønne asfalt

    Hidtil mest grønne asfalt

    transport ›Vejanlæg i Kolding: asfaltbærelag fossilfrit produceret med stor andel af genanvendte stenmaterialer og bindemiddel, delvist baseret på bio-olie fra planter
  • Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    transport ›Den danske virksomhed har 1. november sammen med lokale partnere etableret Blue ME Logistics LLC. Det skal bane vejen til markeder Mellemøsten, Afrika og Asien