Københavns første elhavnebusser - nu med passagerer

Københavns første elhavnebusser - nu med passagerer

Fra lørdag 20. juni sejlede de gule havnebusser med på den grønne bølge, de de to første ud af fem nye eldrevne havnebusser tog kunder med ombord. Under Covid-19 er elhavnebusserne blevet testsejlet uden passagerer, men nu kan københavnerne se frem til spritnye havnebusser, der ikke forurener luften

De gamle havnebusser lægger meget snart fra kaj for sidste gang og bliver udskiftet med helt nye eldrevne både, der hverken udleder CO2, NOx eller partikler fra motorerne. Med de nye, miljøvenlige elhavnebusser vil den samlede udledning i Københavns Kommunes kollektive transport falde med 14 procent for NOx og hele 44 procent for partikler.

- De nye elhavnebusser er afgørende for vores mål om at få renere luft i København. De er et vigtigt skridt i den rigtige retning mod en by med grøn transport, der hverken larmer, sviner eller udleder CO2. Jeg ser frem til, at alle vores ikoniske havnebusser snart sejler på el og bidrager til renere luft i havnen og byen som helhed, siger overborgmester Frank Jensen (S).

De nye elhavnebusser er også mere rummelige med plads til 80 passagerer. Det er 20 passagerer mere end i nogle af de nuværende havnebusser. Alle de nye havnebusser har store vinduespartier, som skaber lys og luft og mulighed for at opleve havnefronten bedre. Endelig er der plads til otte cykler og fire kørestole eller barnevogne på hver båd. 

Det er mobilitetsselskabet Movia, der har stået for udbuddet af de nye eldrevne havnebusser for Københavns Kommune.

- Det er vigtigt, at den offentlige sektor sætter mål for klima og miljø. Det gør Movia sammen med alle kommuner og regioner. Og København er en af de kommuner, der går forrest med en markant grøn profil og indsætter både elbusser og elhavnebusser, der hverken støjer eller udleder CO2, NOx eller partikler. Med de første elektriske havnebusser i drift har vi taget et vigtigt, klimavenligt skridt mod en endnu renere og bedre kollektiv transport i Københavns Havn, siger Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen.

Havnebusserne har fra januar 2020 fået udvidet sejltiden, så der hele året sejles hvert 30. minut. Før de sidste tre havnebusserne kan sejle med passagerer, skal den endelige sikkerhedsgodkendelse fra myndighederne være på plads. Umiddelbart efter myndighedernes godkendelse vil de sidste nye elhavnebusser blive sat i drift.

-hawin

 

Fakta

 

* De nye elektriske havnebusser lader fuldt op med el om natten og supplerer i løbet af dagen med el ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen.

* Havnebusserne transporterer ca. 700.000 passagerer og sejler 15.000 sejlplanstimer om året. 

* Havnebusserne 991 og 992 sejler fra Refshaleøen over Nordre Toldbod - Holmen Nord* - Operaen - Nyhavn - Knippelsbro - Det Kongelige Bibliotek - Bryggebroen og ender ved Teglholmen i Sydhavnen.

*stoppestedet Holmen Nord er midlertidigt lukket og kunder henvises til i stedet at benytte stoppestedet ved Operaen.

* De nye havnebusser er 23,3 meter lange, 5,6 meter brede og 4,4 meter høje (over vandlinjen), og vil have en servicehastighed på 8 knob (ca. 14 km/timen).

* Elhavnebusserne varmes op med HVO, som er en biodiesel, der er bedre for klimaet end almindelig diesel. 

* Fire af de i alt fem eldrevne både vil indgå i sejlplanerne, mens den sidste er en reservebåd.

* Københavns Borgerrepræsentation har besluttet at forlænge elhavnebusruten til også at dække Nordhavn, så der kommer en genvej mellem Nordhavn og Refshaleøen. Ruten forventes forlænget fra medio 2021.

 

 

 

 

 

22/6 2020
  • Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    transport ›Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor
  • Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    transport ›Selv om salget af nye varebiler på el er steget, halter det stadig bagefter personbilsmarkedet, hvor el-biler nu dominerer på vejene. Landets største energiselskab, Andel Energi, vil gerne skubbe til udviklingen, og lancerer nu en ladeløsning målrettet til erhvervslivet
  • DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    transport ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Rekordstart på året for Bring

    Rekordstart på året for Bring

    transport ›Logistikvirksomheden Bring har fået en flyvende start på 2025. Hidtil i år er Brings pakkemængder i Danmark steget med 22 procent sammenlignet med samme periode sidste år – og hele 72 procent siden 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang