KS Gruppen A/S opfinder stadig hjulet

KS Gruppen A/S opfinder stadig hjulet

Rullende transport kræver hele tiden udvikling. Og det bliver der skabt i Aalborgvirksomheden, som er eksperter i hjul og løsninger til bl.a. logistikbranchen

Af Lisbeth Petersen

- Det kan godt være, vi i fremtiden får droner, der kommer flyvende for at aflevere pakker og lignende. Men indtil videre er der stadig et stort behov for hjul og rullende transport- og logistikløsninger, og her vil vi være de førende rådgivere gennem vores store markedskendskab og ekspertise på området.

Sådan siger Claus Svensk Jessen, som er administrerende direktør i KS Gruppen. Virksomheden ved da også, hvad den har med at gøre. Mottoet har i årevis være: ’Vi skaber mobilitet’, og de i alt 19 medarbejdere i virksomheden i det østlige Aalborg kan i år fejre 56 årsjubilæum. 

Direktøren er anden generation Svensk Jessen som ejerleder i KS Gruppen, og på trods af, at mangt og meget gik i stå i med coronapandemien i det tidlige forår, ’ruller hjulene stadigvæk’ i virksomheden.

- Dels var vi netop gået i gang med et planlagt, internt uddannelsesprojekt for hele medarbejdergruppen, dels har vi haft ordrer, der skulle eksekveres, fortæller han.

Korrekte hjul kan spare energi
I Aarhus Airport, har flypassagererne netop taget 250 helt nye, letkørende bagagevogne fra KS Gruppen og samarbejdspartneren Expresso i brug. Og når de stigende mængder af varer fra onlinebutikkerne bliver leveret til kunderne af transportfirmaerne, er det højst sandsynligt, at det foregår med en specialdesignet, robust sækkevogn fra samme leverandør, påmonteret en af de over 30.000 standard hjulløsninger fra den tyske producent, Blickle, som KS Gruppen har samarbejdet med siden 1973 og som i dag er medejere af KS Gruppen.

- Ja, et hjul er jo ikke bare et hjul, siger Claus Svensk Jessen, som på trods af sin lange erfaring stadig kan blive overrasket over udviklingen:

- Der kommer hele tiden nye materialer frem, og det er vigtigt i forhold til vores ønske om at optimere produkterne for vores kunder. En af vores ambitioner er også at udfordre kunderne på deres nuværende løsninger og vi tager i høj grad de ’grønne briller’ på.

Til et logistiksystem har vi fornyligt leveret hjul, som var specialudviklede til formålet. Efter færdiggørelsen af anlægget er strømforbruget reduceret med mellem 20 og 30 procent alene på grund af selve hjulbanens compound, dvs. den kemiske sammensætning og opbygning, som optimerer hjulets igangsætnings- og rullemodstand. Nu begynder man så at kigge på selve udformningen af hjulbanen, for at se, om der er mulighed for yderligere optimering og dermed besparelser i den daglige drift, og det er jo nogle meget interessante perspektiver for fremtiden og de ønsker, alle har om at minimere energiforbruget, siger han.

Robotter ruller også
Med automatiseringen og det stærkt stigende antal robotter i transport- og logistikbranchen, har KS Gruppen også fået en ny kundegruppe, som er meget opmærksom på både hjul og underlag.

- Hvis man for eksempel har selvkørende truck og mobile robotter som måske er i drift døgnet rundt, handler det ikke alene om, at have de bedste og stærkeste batterier. Her betyder hjulenes kvalitet og sammensætning - og den overflade, de skal køre på - også meget i både tid og penge. Og vi lytter på kundernes behov og spørgsmål, og tager dem videre til Blickle, hvor ingeniører, kemikere m.fl. sidder med udviklingsarbejdet, siger Claus Svensk Jessen.

Énmandsbetjent løftevogn er en sællert
Der er dog også stadig et stort behov for manuel transportmateriel. Ikke mindst den slags, der både kan lette arbejdet, spare tid og forbedre de ergonomiske forhold for brugerne. Og et af de produkter, KS Gruppen i øjeblikket sælger mange af, er en løftebordsvogn fra producenten Xetto.

Vognen fungerer som et fleksibelt, batteridrevet arbejdsbord, der består af en bundramme med hjul, en el-hydraulisk saxelift og en bordplade med teleskopudtræk. Den bruges bl.a. af forskellige typer fagfolk, som skal kunne køre rundt med værktøj og udstyr til mange forskellige arbejdsstationer.

- Blandt andre teknikere, som kan pakke eksempelvis testudstyr på vognen hjemmefra, læsse den i en varebil, og køre vognen med udstyr direkte ind til de steder hos kunderne, hvor opgaverne skal løses, helt uden at skulle til at læsse om undervejs, fortæller Claus Svensk Jessen og tilføjer:

- Sådan en vogn kan køre en hel dag på en opladning. Og da den kan betjenes af en enkelt person, uden nogle former for tunge løft, kan den ofte både spare en medarbejder og forbedre det fysiske arbejdsmiljø. Derfor er den en god investering for mange virksomheder, og er betalt tilbage på meget kort tid.

 

29/6 2020
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur