KS Gruppen A/S opfinder stadig hjulet

KS Gruppen A/S opfinder stadig hjulet

Rullende transport kræver hele tiden udvikling. Og det bliver der skabt i Aalborgvirksomheden, som er eksperter i hjul og løsninger til bl.a. logistikbranchen

Af Lisbeth Petersen

- Det kan godt være, vi i fremtiden får droner, der kommer flyvende for at aflevere pakker og lignende. Men indtil videre er der stadig et stort behov for hjul og rullende transport- og logistikløsninger, og her vil vi være de førende rådgivere gennem vores store markedskendskab og ekspertise på området.

Sådan siger Claus Svensk Jessen, som er administrerende direktør i KS Gruppen. Virksomheden ved da også, hvad den har med at gøre. Mottoet har i årevis være: ’Vi skaber mobilitet’, og de i alt 19 medarbejdere i virksomheden i det østlige Aalborg kan i år fejre 56 årsjubilæum. 

Direktøren er anden generation Svensk Jessen som ejerleder i KS Gruppen, og på trods af, at mangt og meget gik i stå i med coronapandemien i det tidlige forår, ’ruller hjulene stadigvæk’ i virksomheden.

- Dels var vi netop gået i gang med et planlagt, internt uddannelsesprojekt for hele medarbejdergruppen, dels har vi haft ordrer, der skulle eksekveres, fortæller han.

Korrekte hjul kan spare energi
I Aarhus Airport, har flypassagererne netop taget 250 helt nye, letkørende bagagevogne fra KS Gruppen og samarbejdspartneren Expresso i brug. Og når de stigende mængder af varer fra onlinebutikkerne bliver leveret til kunderne af transportfirmaerne, er det højst sandsynligt, at det foregår med en specialdesignet, robust sækkevogn fra samme leverandør, påmonteret en af de over 30.000 standard hjulløsninger fra den tyske producent, Blickle, som KS Gruppen har samarbejdet med siden 1973 og som i dag er medejere af KS Gruppen.

- Ja, et hjul er jo ikke bare et hjul, siger Claus Svensk Jessen, som på trods af sin lange erfaring stadig kan blive overrasket over udviklingen:

- Der kommer hele tiden nye materialer frem, og det er vigtigt i forhold til vores ønske om at optimere produkterne for vores kunder. En af vores ambitioner er også at udfordre kunderne på deres nuværende løsninger og vi tager i høj grad de ’grønne briller’ på.

Til et logistiksystem har vi fornyligt leveret hjul, som var specialudviklede til formålet. Efter færdiggørelsen af anlægget er strømforbruget reduceret med mellem 20 og 30 procent alene på grund af selve hjulbanens compound, dvs. den kemiske sammensætning og opbygning, som optimerer hjulets igangsætnings- og rullemodstand. Nu begynder man så at kigge på selve udformningen af hjulbanen, for at se, om der er mulighed for yderligere optimering og dermed besparelser i den daglige drift, og det er jo nogle meget interessante perspektiver for fremtiden og de ønsker, alle har om at minimere energiforbruget, siger han.

Robotter ruller også
Med automatiseringen og det stærkt stigende antal robotter i transport- og logistikbranchen, har KS Gruppen også fået en ny kundegruppe, som er meget opmærksom på både hjul og underlag.

- Hvis man for eksempel har selvkørende truck og mobile robotter som måske er i drift døgnet rundt, handler det ikke alene om, at have de bedste og stærkeste batterier. Her betyder hjulenes kvalitet og sammensætning - og den overflade, de skal køre på - også meget i både tid og penge. Og vi lytter på kundernes behov og spørgsmål, og tager dem videre til Blickle, hvor ingeniører, kemikere m.fl. sidder med udviklingsarbejdet, siger Claus Svensk Jessen.

Énmandsbetjent løftevogn er en sællert
Der er dog også stadig et stort behov for manuel transportmateriel. Ikke mindst den slags, der både kan lette arbejdet, spare tid og forbedre de ergonomiske forhold for brugerne. Og et af de produkter, KS Gruppen i øjeblikket sælger mange af, er en løftebordsvogn fra producenten Xetto.

Vognen fungerer som et fleksibelt, batteridrevet arbejdsbord, der består af en bundramme med hjul, en el-hydraulisk saxelift og en bordplade med teleskopudtræk. Den bruges bl.a. af forskellige typer fagfolk, som skal kunne køre rundt med værktøj og udstyr til mange forskellige arbejdsstationer.

- Blandt andre teknikere, som kan pakke eksempelvis testudstyr på vognen hjemmefra, læsse den i en varebil, og køre vognen med udstyr direkte ind til de steder hos kunderne, hvor opgaverne skal løses, helt uden at skulle til at læsse om undervejs, fortæller Claus Svensk Jessen og tilføjer:

- Sådan en vogn kan køre en hel dag på en opladning. Og da den kan betjenes af en enkelt person, uden nogle former for tunge løft, kan den ofte både spare en medarbejder og forbedre det fysiske arbejdsmiljø. Derfor er den en god investering for mange virksomheder, og er betalt tilbage på meget kort tid.

 

29/6 2020
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38