KS Gruppen A/S opfinder stadig hjulet

KS Gruppen A/S opfinder stadig hjulet

Rullende transport kræver hele tiden udvikling. Og det bliver der skabt i Aalborgvirksomheden, som er eksperter i hjul og løsninger til bl.a. logistikbranchen

Af Lisbeth Petersen

- Det kan godt være, vi i fremtiden får droner, der kommer flyvende for at aflevere pakker og lignende. Men indtil videre er der stadig et stort behov for hjul og rullende transport- og logistikløsninger, og her vil vi være de førende rådgivere gennem vores store markedskendskab og ekspertise på området.

Sådan siger Claus Svensk Jessen, som er administrerende direktør i KS Gruppen. Virksomheden ved da også, hvad den har med at gøre. Mottoet har i årevis være: ’Vi skaber mobilitet’, og de i alt 19 medarbejdere i virksomheden i det østlige Aalborg kan i år fejre 56 årsjubilæum. 

Direktøren er anden generation Svensk Jessen som ejerleder i KS Gruppen, og på trods af, at mangt og meget gik i stå i med coronapandemien i det tidlige forår, ’ruller hjulene stadigvæk’ i virksomheden.

- Dels var vi netop gået i gang med et planlagt, internt uddannelsesprojekt for hele medarbejdergruppen, dels har vi haft ordrer, der skulle eksekveres, fortæller han.

Korrekte hjul kan spare energi
I Aarhus Airport, har flypassagererne netop taget 250 helt nye, letkørende bagagevogne fra KS Gruppen og samarbejdspartneren Expresso i brug. Og når de stigende mængder af varer fra onlinebutikkerne bliver leveret til kunderne af transportfirmaerne, er det højst sandsynligt, at det foregår med en specialdesignet, robust sækkevogn fra samme leverandør, påmonteret en af de over 30.000 standard hjulløsninger fra den tyske producent, Blickle, som KS Gruppen har samarbejdet med siden 1973 og som i dag er medejere af KS Gruppen.

- Ja, et hjul er jo ikke bare et hjul, siger Claus Svensk Jessen, som på trods af sin lange erfaring stadig kan blive overrasket over udviklingen:

- Der kommer hele tiden nye materialer frem, og det er vigtigt i forhold til vores ønske om at optimere produkterne for vores kunder. En af vores ambitioner er også at udfordre kunderne på deres nuværende løsninger og vi tager i høj grad de ’grønne briller’ på.

Til et logistiksystem har vi fornyligt leveret hjul, som var specialudviklede til formålet. Efter færdiggørelsen af anlægget er strømforbruget reduceret med mellem 20 og 30 procent alene på grund af selve hjulbanens compound, dvs. den kemiske sammensætning og opbygning, som optimerer hjulets igangsætnings- og rullemodstand. Nu begynder man så at kigge på selve udformningen af hjulbanen, for at se, om der er mulighed for yderligere optimering og dermed besparelser i den daglige drift, og det er jo nogle meget interessante perspektiver for fremtiden og de ønsker, alle har om at minimere energiforbruget, siger han.

Robotter ruller også
Med automatiseringen og det stærkt stigende antal robotter i transport- og logistikbranchen, har KS Gruppen også fået en ny kundegruppe, som er meget opmærksom på både hjul og underlag.

- Hvis man for eksempel har selvkørende truck og mobile robotter som måske er i drift døgnet rundt, handler det ikke alene om, at have de bedste og stærkeste batterier. Her betyder hjulenes kvalitet og sammensætning - og den overflade, de skal køre på - også meget i både tid og penge. Og vi lytter på kundernes behov og spørgsmål, og tager dem videre til Blickle, hvor ingeniører, kemikere m.fl. sidder med udviklingsarbejdet, siger Claus Svensk Jessen.

Énmandsbetjent løftevogn er en sællert
Der er dog også stadig et stort behov for manuel transportmateriel. Ikke mindst den slags, der både kan lette arbejdet, spare tid og forbedre de ergonomiske forhold for brugerne. Og et af de produkter, KS Gruppen i øjeblikket sælger mange af, er en løftebordsvogn fra producenten Xetto.

Vognen fungerer som et fleksibelt, batteridrevet arbejdsbord, der består af en bundramme med hjul, en el-hydraulisk saxelift og en bordplade med teleskopudtræk. Den bruges bl.a. af forskellige typer fagfolk, som skal kunne køre rundt med værktøj og udstyr til mange forskellige arbejdsstationer.

- Blandt andre teknikere, som kan pakke eksempelvis testudstyr på vognen hjemmefra, læsse den i en varebil, og køre vognen med udstyr direkte ind til de steder hos kunderne, hvor opgaverne skal løses, helt uden at skulle til at læsse om undervejs, fortæller Claus Svensk Jessen og tilføjer:

- Sådan en vogn kan køre en hel dag på en opladning. Og da den kan betjenes af en enkelt person, uden nogle former for tunge løft, kan den ofte både spare en medarbejder og forbedre det fysiske arbejdsmiljø. Derfor er den en god investering for mange virksomheder, og er betalt tilbage på meget kort tid.

 

29/6 2020
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt