KS Gruppen A/S opfinder stadig hjulet

KS Gruppen A/S opfinder stadig hjulet

Rullende transport kræver hele tiden udvikling. Og det bliver der skabt i Aalborgvirksomheden, som er eksperter i hjul og løsninger til bl.a. logistikbranchen

Af Lisbeth Petersen

- Det kan godt være, vi i fremtiden får droner, der kommer flyvende for at aflevere pakker og lignende. Men indtil videre er der stadig et stort behov for hjul og rullende transport- og logistikløsninger, og her vil vi være de førende rådgivere gennem vores store markedskendskab og ekspertise på området.

Sådan siger Claus Svensk Jessen, som er administrerende direktør i KS Gruppen. Virksomheden ved da også, hvad den har med at gøre. Mottoet har i årevis være: ’Vi skaber mobilitet’, og de i alt 19 medarbejdere i virksomheden i det østlige Aalborg kan i år fejre 56 årsjubilæum. 

Direktøren er anden generation Svensk Jessen som ejerleder i KS Gruppen, og på trods af, at mangt og meget gik i stå i med coronapandemien i det tidlige forår, ’ruller hjulene stadigvæk’ i virksomheden.

- Dels var vi netop gået i gang med et planlagt, internt uddannelsesprojekt for hele medarbejdergruppen, dels har vi haft ordrer, der skulle eksekveres, fortæller han.

Korrekte hjul kan spare energi
I Aarhus Airport, har flypassagererne netop taget 250 helt nye, letkørende bagagevogne fra KS Gruppen og samarbejdspartneren Expresso i brug. Og når de stigende mængder af varer fra onlinebutikkerne bliver leveret til kunderne af transportfirmaerne, er det højst sandsynligt, at det foregår med en specialdesignet, robust sækkevogn fra samme leverandør, påmonteret en af de over 30.000 standard hjulløsninger fra den tyske producent, Blickle, som KS Gruppen har samarbejdet med siden 1973 og som i dag er medejere af KS Gruppen.

- Ja, et hjul er jo ikke bare et hjul, siger Claus Svensk Jessen, som på trods af sin lange erfaring stadig kan blive overrasket over udviklingen:

- Der kommer hele tiden nye materialer frem, og det er vigtigt i forhold til vores ønske om at optimere produkterne for vores kunder. En af vores ambitioner er også at udfordre kunderne på deres nuværende løsninger og vi tager i høj grad de ’grønne briller’ på.

Til et logistiksystem har vi fornyligt leveret hjul, som var specialudviklede til formålet. Efter færdiggørelsen af anlægget er strømforbruget reduceret med mellem 20 og 30 procent alene på grund af selve hjulbanens compound, dvs. den kemiske sammensætning og opbygning, som optimerer hjulets igangsætnings- og rullemodstand. Nu begynder man så at kigge på selve udformningen af hjulbanen, for at se, om der er mulighed for yderligere optimering og dermed besparelser i den daglige drift, og det er jo nogle meget interessante perspektiver for fremtiden og de ønsker, alle har om at minimere energiforbruget, siger han.

Robotter ruller også
Med automatiseringen og det stærkt stigende antal robotter i transport- og logistikbranchen, har KS Gruppen også fået en ny kundegruppe, som er meget opmærksom på både hjul og underlag.

- Hvis man for eksempel har selvkørende truck og mobile robotter som måske er i drift døgnet rundt, handler det ikke alene om, at have de bedste og stærkeste batterier. Her betyder hjulenes kvalitet og sammensætning - og den overflade, de skal køre på - også meget i både tid og penge. Og vi lytter på kundernes behov og spørgsmål, og tager dem videre til Blickle, hvor ingeniører, kemikere m.fl. sidder med udviklingsarbejdet, siger Claus Svensk Jessen.

Énmandsbetjent løftevogn er en sællert
Der er dog også stadig et stort behov for manuel transportmateriel. Ikke mindst den slags, der både kan lette arbejdet, spare tid og forbedre de ergonomiske forhold for brugerne. Og et af de produkter, KS Gruppen i øjeblikket sælger mange af, er en løftebordsvogn fra producenten Xetto.

Vognen fungerer som et fleksibelt, batteridrevet arbejdsbord, der består af en bundramme med hjul, en el-hydraulisk saxelift og en bordplade med teleskopudtræk. Den bruges bl.a. af forskellige typer fagfolk, som skal kunne køre rundt med værktøj og udstyr til mange forskellige arbejdsstationer.

- Blandt andre teknikere, som kan pakke eksempelvis testudstyr på vognen hjemmefra, læsse den i en varebil, og køre vognen med udstyr direkte ind til de steder hos kunderne, hvor opgaverne skal løses, helt uden at skulle til at læsse om undervejs, fortæller Claus Svensk Jessen og tilføjer:

- Sådan en vogn kan køre en hel dag på en opladning. Og da den kan betjenes af en enkelt person, uden nogle former for tunge løft, kan den ofte både spare en medarbejder og forbedre det fysiske arbejdsmiljø. Derfor er den en god investering for mange virksomheder, og er betalt tilbage på meget kort tid.

 

29/6 2020
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen