Lave forventninger til vækst

Lave forventninger til vækst

Forventninger til vækst i transport- og logistikbranchen på laveste niveau i fem år. Det viser PwC's CEO Survey 2019. Innovationshastigheden og den usikkerhed, den medfører - inklusive truslen fra nye konkurrenter - kan være en af årsagerne

Revisions- og konsulentvirksomheden PwC's 22. årlige Global CEO Survey viser, at kun 29 % af toplederne i transport- og logistikbranchen i år tror på vækst i egen virksomhed. Til sammenligning var det 45 % sidste år.

- Toplederne inden for transport og logistik er uden tvivl bekymrede for den geopolitisk uro og uventede politiske beslutninger, der i en årrække har udfordret erhvervslivet, og det smitter nu af på deres forventninger til væksten i egen virksomhed, fortæller Søren Ørjan Jensen, partner i PwC og ekspert i transport- og logistikbranchen.



Den faldende tro på vækst kan - foruden global usikkerhed - skyldes den digitale innovation, som både byder på udfordringer og muligheder for transport- og logistikbranchen i disse år.

- Aktørerne på markedet inden for transport og logistik, og herunder særligt startups, har i høj grad fået øjnene op for ny teknologi og måder at optimere og effektivisere processerne i forretningen på. Det er bl.a. teknologier, som automatiserer planlægningen og papirarbejdet eller konsoliderer leverancer på tværs af flere afsendere. Et eksempel er on-demand trucking, som gør det muligt for en chauffør at påtage sig leveringen af andre forsendelser, som er i netop det område, han selv kører i, fortæller Søren Ørjan Jensen.



Overlevelse på markedet kræver fornyelse og nytænkning
Den øgede digitale aktivitet og innovation i transport- og logistikbranchen kommer i høj grad til udtryk gennem en lang række startups, nye apps og venturekapital, og det påvirker branchen. Det er derfor afgørende, at toplederne i branchen er parate til at digitalisere strukturer og processer for at følge med konkurrenterne:

- Toplederne i branchen bør sætte fokus på, hvordan de konkret kan transformere deres forretningsmodeller, hvis ikke de allerede er digitale. Hvis ikke, de kommer på højde med den digitale udvikling, kan det blive meget svært at klare sig i branchen om ganske få år, da udviklingen går meget hurtig, siger Søren Ørjan Jensen.

Stort potentiale i Blockchain
En relativt ny teknologi, der ifølge PwC har et betydeligt potentiale for transport- og logistikbranchen, er blockchain. Denne kan øge både effektiviteten og fortjenesten ved at imødekomme flaskehalse i transport- og logistik-processerne, der ellers kan opstå på grund af manglende gennemsigtighed og bureaukrati:

- En udfordring i transport- og logistikbranchen er ofte at finde de nøjagtige placeringer af forsendelser, der er undervejs, hvilket gør det svært at optimere planlægning af leverancer eller give garanterede og specifikke leveringstider til kunden. Desuden følger en masse papirarbejde og dokumenter, som - hvis der opstår problemer i håndtering og arkivering af disse - kan forsinke en forsendelse flere dage, siger Søren Ørjan Jensen og fortsætter:

- Et blockchain-logistikprogram har potentialet til at eliminere de fleste af disse flaskehalse, fordi det kan tjene som en krypteret digital platform, der sporer forsendelsernes bevægelser fra lager til kunde og knytter dokumentation direkte til forsendelsen, når den ankommer til destinationen. Derudover kan blockchain automatisere processen med at styre toldprotokoller og betaling til underleverandører.

De rette talenter er altafgørende
For at kunne gribe momentum og være digital innovativ, er der behov for de rette talenter til at løfte denne opgave for virksomhederne. Dette er en udfordring i branchen lige nu, hvor over halvdelen (55 %) af toplederne angiver, at være bekymrede for, at kompetencegabet forhindrer dem i at udvikle sig innovativt:

- Mens 53 % af toplederne angiver, at har problemer med at opnå deres vækstmål på grund af mangel på de rette medarbejdere, angiver 49 %, at samme problem forhindrer dem i at opsøge nye markedsmuligheder. Partnerskaber eller alliancer, der forbinder de etablerede virksomheder med startups og innovative teknologiideer, kan være en måde at rekruttere talenter på. Samtidig kan dette skabe grobund for implementeringen af den teknologi, der gør det muligt at følge med udviklingen i branchen og forbedre ydelser og services, udtaler Søren Ørjan Jensen.

Om undersøgelsen
I PwC's 22. CEO Survey blev der gennemført 3.200 interviews med administrerende direktører i over 90 lande i løbet af det sidste kvartal af 2018. Der var 143 respondenter fra transport- og logistikbranchen, og 14 % af disse rapporterede en årlig omsætning på over 1 mia. USD, hvoraf omsætningen hos 2 % af disse oversteg 10 mia. USD.

-lipe

12/8 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed