Logistik og lastbiler på Vestfyn Trækker 2018

Logistik og lastbiler på Vestfyn Trækker 2018

Transportmesse, Vestfyn Trækker 2018, bliver et udstillingsvindue for en branche, der mangler tusindvis af medarbejdere. Vestfyn Trækker skal være med til at fremvise en innovativ branche med gode muligheder for videreuddannelse

På trods af fyldte ordrebøger hos hovedparten af de danske vognmandsforretningerne, står hundredvis af lastbiler parkeret uden at levere varen. Der mangler simpelthen chauffører til at køre dem. Den traditionsrige transportmesse Vestfyn Trækker, der løber af stablen fra 25. til 27. maj i Ejby ved den fynske motorvej, bliver derfor et udstillingsvindue for den samlede transportbranche og en charmeoffensiv for at få flere unge mennesker til vælge en karriere i transportverden.

– Det er enormt vigtigt for os at fange de unges interesse og vise, at branchen nu og i fremtiden involverer en masse spændende og innovativ teknik. Samtidig skal vi fortælle, at transportbranchen er så vigtig en spiller i samfundet, at hvis vi ikke får denne rekruttering i gang, giver det enorme problemer for hele samfundsøkonomien. Disse ændringer skal komme fra branchen – vi skal blive bedre til at komme ud af busken og fortælle de mange gode historier fra chauffører, fortæller Gert Jacobsen, bestyrelsesformand i ITD og ansvarlig for den officielle åbningstale ved Vestfyn Trækker.

Overraskende god løn

Transportens Udviklingsfond, der er skabt af ATL og 3F for at sikre fremtidens arbejdskraft, vurderer, at der mangler 2500 lastbilchauffører i Danmark. Fonden har blandt andet iværksat kampagnen Job i Transport, der arbejder for at udbrede kendskabet til de mange forskellige jobmuligheder i transportbranchen.

– Job i Transport-kampagnen har kørt i to år, men det tager tid at vende et image fra negativt til positivt. Vi kan dog se, at indsatsen hjælper. Antallet af lærlinge i virksomhederne er fordoblet fra 300 til 600, og vi får mange positive tilbagemeldinger, når vi er ude på folkeskoler med vores kampagnelastbil. De unge bliver blandt andet overrasket over, hvor god lønnen er som chauffør, forklarer Magnus Købke, der er projektchef i Transportens Udviklingsfond.

Vigtig efteruddannelse af mekanikere

Udover chauffører er der også mangel på lastvogns- og trailermekanikere. Et af branchen tiltag for at komme denne mangel til livs er oprettelsen af Besko Akademi, der tilbyder efteruddannelse og opkvalificering af mekanikere. Besko er leverandør af reservedele til transportbranchen, og akademiet er stablet på benene af samtlige underleverandører. Det betyder, at ingen producenter bliver forfordelt, og at det er muligt at få undervisning i de brands, det enkelte værksted arbejder med.

– Hidtil har der simpelthen ikke eksisteret nogen efteruddannelse for lastvogns- og trailermekanikere, hvilket har betydet, at mekanikerne manglede viden om producenternes nyeste teknologier. Samtidig har det måske ikke været så cool at uddanne sig til lastvognsmekaniker. Vi vil gerne gøre karrierevejen mere attraktiv ved at vise, at mekanikere bliver ved med at udvikle sig. I dag har en mekaniker en skruenøgle i den ene hånd og en computer i den anden, fortæller Søren Fredslund, der er marketingchef ved Besko Akademi.

En af de tidligste støtter til det nye akademi med en hovedrolle i selve etableringen, er Per Mikkelsen, der er direktør i den store koblingsproducent VBG og arrangør af Vestfyn Trækker. Ønsker du at opleve de mange muligheder og spændende arbejdsopgaver i transportbranchen, kan du hente gratis billetter til Vestfyn Trækker her.

-hawin

17/5 2018
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag