Logistik og lastbiler på Vestfyn Trækker 2018

Logistik og lastbiler på Vestfyn Trækker 2018

Transportmesse, Vestfyn Trækker 2018, bliver et udstillingsvindue for en branche, der mangler tusindvis af medarbejdere. Vestfyn Trækker skal være med til at fremvise en innovativ branche med gode muligheder for videreuddannelse

På trods af fyldte ordrebøger hos hovedparten af de danske vognmandsforretningerne, står hundredvis af lastbiler parkeret uden at levere varen. Der mangler simpelthen chauffører til at køre dem. Den traditionsrige transportmesse Vestfyn Trækker, der løber af stablen fra 25. til 27. maj i Ejby ved den fynske motorvej, bliver derfor et udstillingsvindue for den samlede transportbranche og en charmeoffensiv for at få flere unge mennesker til vælge en karriere i transportverden.

– Det er enormt vigtigt for os at fange de unges interesse og vise, at branchen nu og i fremtiden involverer en masse spændende og innovativ teknik. Samtidig skal vi fortælle, at transportbranchen er så vigtig en spiller i samfundet, at hvis vi ikke får denne rekruttering i gang, giver det enorme problemer for hele samfundsøkonomien. Disse ændringer skal komme fra branchen – vi skal blive bedre til at komme ud af busken og fortælle de mange gode historier fra chauffører, fortæller Gert Jacobsen, bestyrelsesformand i ITD og ansvarlig for den officielle åbningstale ved Vestfyn Trækker.

Overraskende god løn

Transportens Udviklingsfond, der er skabt af ATL og 3F for at sikre fremtidens arbejdskraft, vurderer, at der mangler 2500 lastbilchauffører i Danmark. Fonden har blandt andet iværksat kampagnen Job i Transport, der arbejder for at udbrede kendskabet til de mange forskellige jobmuligheder i transportbranchen.

– Job i Transport-kampagnen har kørt i to år, men det tager tid at vende et image fra negativt til positivt. Vi kan dog se, at indsatsen hjælper. Antallet af lærlinge i virksomhederne er fordoblet fra 300 til 600, og vi får mange positive tilbagemeldinger, når vi er ude på folkeskoler med vores kampagnelastbil. De unge bliver blandt andet overrasket over, hvor god lønnen er som chauffør, forklarer Magnus Købke, der er projektchef i Transportens Udviklingsfond.

Vigtig efteruddannelse af mekanikere

Udover chauffører er der også mangel på lastvogns- og trailermekanikere. Et af branchen tiltag for at komme denne mangel til livs er oprettelsen af Besko Akademi, der tilbyder efteruddannelse og opkvalificering af mekanikere. Besko er leverandør af reservedele til transportbranchen, og akademiet er stablet på benene af samtlige underleverandører. Det betyder, at ingen producenter bliver forfordelt, og at det er muligt at få undervisning i de brands, det enkelte værksted arbejder med.

– Hidtil har der simpelthen ikke eksisteret nogen efteruddannelse for lastvogns- og trailermekanikere, hvilket har betydet, at mekanikerne manglede viden om producenternes nyeste teknologier. Samtidig har det måske ikke været så cool at uddanne sig til lastvognsmekaniker. Vi vil gerne gøre karrierevejen mere attraktiv ved at vise, at mekanikere bliver ved med at udvikle sig. I dag har en mekaniker en skruenøgle i den ene hånd og en computer i den anden, fortæller Søren Fredslund, der er marketingchef ved Besko Akademi.

En af de tidligste støtter til det nye akademi med en hovedrolle i selve etableringen, er Per Mikkelsen, der er direktør i den store koblingsproducent VBG og arrangør af Vestfyn Trækker. Ønsker du at opleve de mange muligheder og spændende arbejdsopgaver i transportbranchen, kan du hente gratis billetter til Vestfyn Trækker her.

-hawin

17/5 2018
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen