Norsk lastbil spillede hasard med færdselssikkerheden
Bøden for de nedslidte dæk var 2000 kroner til føreren og 3000 kr. til ejeren. (Foto: Tungvogncenter Øst, Midt- og Vestsjællands Politi)

Norsk lastbil spillede hasard med færdselssikkerheden

To lastbilchauffører og en vognmand blev sigtet for adskillige overtrædelser og står over for gigantbøder på langt over 100.000 kroner

Af Dan Bjerring

 

Lørdag den 4. januar 2020 standsede en færdselsbetjent fra Tungvogncenter Øst en norsk registreret lastbil med en norsk registreret sættevogn.

Lastbilen blev ført af en 27-årig mand fra Sverige, som ikke var i stand til at fremvise hverken kørekort, chaufføruddannelsesbevis eller gyldig vognmandtilladelse.

Færdselsbetjenten konstaterede ved kontrol af chaufførens førerkort tre køre- og hviletidsovertrædelser, og en gennemgang af tachografen viste desuden to tilfælde, hvor der var udført kørsel uden førerkort isat for at skjule køre- og hviletidsovertrædelser.

Dertil kom, at to af dækkene på sættevognen nedslidte.

Efterfølgende fremviste chaufføren dog sit kørekort, som han havde gemt i sine bukser.

 

Frakendt førerretten
Færdselsbetjenten kontaktede svensk politi, som oplyste, at den 27-årige chauffør ikke havde kørekort til vogntoget, og at chaufførens chaufføruddannelse var udløbet i maj 2019 og derfor ikke længere var gyldig.

Svensk politi oplyste desuden, at den 27-årige chauffør var blevet frakendt førerretten til tunge køretøjer på baggrund af en hastighedsovertrædelse på mere end 40 procent, og chaufføren var derefter i tre tilfælde alligevel blevet taget i kørsel i frakendelsestiden i forbindelse med, at han førte lastbil i Sverige.

 

Kørte i frakendelsestiden

Færdselsbetjenten kunne ved at sammenholde køre- og hviletidsregistreringerne med politiets automatiske nummerpladegenkendelsessystem konstatere, at chaufføren havde kørt lastbil i Danmark tre gange fra 17. december til 4. januar 2020, hvor færdselsbetjenten altså satte en stopper for kørslen. 

Den svenske chauffør blev sigtet for:

- Tre gange kørsel i frakendelsestiden

- To gange kørsel uden at anvende førerkort med henblik på at hindre politiets effektive kontrol.

– Tre køre- og hviletidsovertrædelser, med samlet overtrædelse på 27 procent.

- Fejl og mangler med to nedslidte dæk

- Tre forhold af manglende chaufføruddannelse

Chaufføren erkendte i fuldt omfang og fik dermed konfiskeret sit førerkort.

 

Vognmandens ansvar
Vognmanden får også en stor regning for:

- To forhold omkring arbejdsgiveransvar for kørsel uden at anvende førerkort med henblik på at hindre politiets effektive kontrol.

- Arbejdsgiveransvar for køre- og hviletidsovertrædelserne

- Kørsel uden at medbringe en vognmandstilladelse

- Tre gange arbejdsgiveransvar for manglende chaufføruddannelse

- Ejeransvar i forbindelse med to nedslidte dæk

- Tre tilfælde af manglende betaling af vejbenyttelsesafgift

Også vognmanden erkendte i fuldt omfang.

 
Ny chauffør fik også bøder
Vognmanden sendte derefter en ny chauffør, som kunne føre lastbilen, fra Norge til Danmark, og oplyste samtidig, at de to nedslidte dæk var blevet udskiftet.

Den nye chauffør oplyste, at han havde fået ”et lift” med én af virksomhedens andre lastbiler.

Færdselsbetjenten kunne dog konstatere, at den nye chauffør ikke havde registreret rådighedstid i forbindelse med rejsen fra Norge til Danmark, hvilket han og vognmanden derefter blev sigtet for.

Færdselsbetjenten kunne efterfølgende oplyse de to chauffører om, at de to dæk, som var nedslidte, ikke var blevet udskiftet som aftalt. I stedet var to andre dæk blevet udskiftet.

 

Forsøgte at snyde igen
Senere samme dag mødte de to mænd op hos politiet og fortalte, at forholdene nu var bragt i orden. Færdselsbetjenten kunne nu sætte flueben ved, at de nedslidte dæk nu var blevet skiftet, men der var stadig ikke betalt vejbenyttelsesafgift, hvilket vognmanden blev sigtet for - denne gang i 2. gangs tilfælde.

 

Alt i alt forventes de mange overtrædelser, fejl og mangler at løbe op i 112.000 kroner + tre månedslønninger.

 
13/1 2020
  • Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    transport ›Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor
  • Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    transport ›Selv om salget af nye varebiler på el er steget, halter det stadig bagefter personbilsmarkedet, hvor el-biler nu dominerer på vejene. Landets største energiselskab, Andel Energi, vil gerne skubbe til udviklingen, og lancerer nu en ladeløsning målrettet til erhvervslivet
  • DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    transport ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Rekordstart på året for Bring

    Rekordstart på året for Bring

    transport ›Logistikvirksomheden Bring har fået en flyvende start på 2025. Hidtil i år er Brings pakkemængder i Danmark steget med 22 procent sammenlignet med samme periode sidste år – og hele 72 procent siden 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang