Norsk lastbil spillede hasard med færdselssikkerheden
To lastbilchauffører og en vognmand blev sigtet for adskillige overtrædelser og står over for gigantbøder på langt over 100.000 kroner
Af Dan Bjerring
Lørdag den 4. januar 2020 standsede en færdselsbetjent fra Tungvogncenter Øst en norsk registreret lastbil med en norsk registreret sættevogn.
Lastbilen blev ført af en 27-årig mand fra Sverige, som ikke var i stand til at fremvise hverken kørekort, chaufføruddannelsesbevis eller gyldig vognmandtilladelse.
Færdselsbetjenten konstaterede ved kontrol af chaufførens førerkort tre køre- og hviletidsovertrædelser, og en gennemgang af tachografen viste desuden to tilfælde, hvor der var udført kørsel uden førerkort isat for at skjule køre- og hviletidsovertrædelser.
Dertil kom, at to af dækkene på sættevognen nedslidte.
Efterfølgende fremviste chaufføren dog sit kørekort, som han havde gemt i sine bukser.
Frakendt førerretten
Færdselsbetjenten kontaktede svensk politi, som oplyste, at den 27-årige chauffør ikke havde kørekort til vogntoget, og at chaufførens chaufføruddannelse var udløbet i maj 2019 og derfor ikke længere var gyldig.
Færdselsbetjenten kontaktede svensk politi, som oplyste, at den 27-årige chauffør ikke havde kørekort til vogntoget, og at chaufførens chaufføruddannelse var udløbet i maj 2019 og derfor ikke længere var gyldig.
Svensk politi oplyste desuden, at den 27-årige chauffør var blevet frakendt førerretten til tunge køretøjer på baggrund af en hastighedsovertrædelse på mere end 40 procent, og chaufføren var derefter i tre tilfælde alligevel blevet taget i kørsel i frakendelsestiden i forbindelse med, at han førte lastbil i Sverige.
Kørte i frakendelsestiden
Færdselsbetjenten kunne ved at sammenholde køre- og hviletidsregistreringerne med politiets automatiske nummerpladegenkendelsessystem konstatere, at chaufføren havde kørt lastbil i Danmark tre gange fra 17. december til 4. januar 2020, hvor færdselsbetjenten altså satte en stopper for kørslen.
Den svenske chauffør blev sigtet for:
- Tre gange kørsel i frakendelsestiden
- To gange kørsel uden at anvende førerkort med henblik på at hindre politiets effektive kontrol.
– Tre køre- og hviletidsovertrædelser, med samlet overtrædelse på 27 procent.
- Fejl og mangler med to nedslidte dæk
- Tre forhold af manglende chaufføruddannelse
Chaufføren erkendte i fuldt omfang og fik dermed konfiskeret sit førerkort.
Vognmandens ansvar
Vognmanden får også en stor regning for:
Vognmanden får også en stor regning for:
- To forhold omkring arbejdsgiveransvar for kørsel uden at anvende førerkort med henblik på at hindre politiets effektive kontrol.
- Arbejdsgiveransvar for køre- og hviletidsovertrædelserne
- Kørsel uden at medbringe en vognmandstilladelse
- Tre gange arbejdsgiveransvar for manglende chaufføruddannelse
- Ejeransvar i forbindelse med to nedslidte dæk
- Tre tilfælde af manglende betaling af vejbenyttelsesafgift
Også vognmanden erkendte i fuldt omfang.
Ny chauffør fik også bøder
Vognmanden sendte derefter en ny chauffør, som kunne føre lastbilen, fra Norge til Danmark, og oplyste samtidig, at de to nedslidte dæk var blevet udskiftet.
Den nye chauffør oplyste, at han havde fået ”et lift” med én af virksomhedens andre lastbiler.
Færdselsbetjenten kunne dog konstatere, at den nye chauffør ikke havde registreret rådighedstid i forbindelse med rejsen fra Norge til Danmark, hvilket han og vognmanden derefter blev sigtet for.
Færdselsbetjenten kunne efterfølgende oplyse de to chauffører om, at de to dæk, som var nedslidte, ikke var blevet udskiftet som aftalt. I stedet var to andre dæk blevet udskiftet.
Forsøgte at snyde igen
Senere samme dag mødte de to mænd op hos politiet og fortalte, at forholdene nu var bragt i orden. Færdselsbetjenten kunne nu sætte flueben ved, at de nedslidte dæk nu var blevet skiftet, men der var stadig ikke betalt vejbenyttelsesafgift, hvilket vognmanden blev sigtet for - denne gang i 2. gangs tilfælde.
Senere samme dag mødte de to mænd op hos politiet og fortalte, at forholdene nu var bragt i orden. Færdselsbetjenten kunne nu sætte flueben ved, at de nedslidte dæk nu var blevet skiftet, men der var stadig ikke betalt vejbenyttelsesafgift, hvilket vognmanden blev sigtet for - denne gang i 2. gangs tilfælde.
Alt i alt forventes de mange overtrædelser, fejl og mangler at løbe op i 112.000 kroner + tre månedslønninger.