Ny sikkerhedsløsning skal beskytte biler mod car hacking

Ny sikkerhedsløsning skal beskytte biler mod car hacking

Med de forbundne bilers indtog i den digitale virkelighed bliver det stadigt nemmere for de kløgtige hackere at overtage kontrollen af din bil. T-Systems har derfor udviklet en avanceret sikkerhedsløsning til sikring af vores mekaniske følgesvende

Hver tredje bil har i dag internet adgang som standard, og antallet er stødt stigende. I takt med at der bliver produceret flere forbundne biler med IoT applikationer i massevis, stiger mulighederne også for, at kriminelle kan hacke din bil.

T-Systems har derfor udviklet en række sikkerhedsløsninger for hele IT og telekommunikations infrastrukturen i computerstyrede biler og er nu i gang med at implementere løsningerne hos flere store bilproducenter.

Mange producenter tror, at de kun behøver at sikre deres indvendige computersystemer, men de skal i virkeligheden være ligeså bekymrede for deres back-end systemer, som er lavet af forskellige producenter og udbydere. 

- Nøglen til at opnå fuld sikkerhed og komplet privatliv i bilerne er at indbygge sikkerheden i alle nye bilmodellers komponenter og software helt fra start, udtaler Thomas Fischer, Head of Embedded Digital Solutions hos T-Systems.

IoT kan lukke fjenden ind

Markedet for ny-producerede biler med dataforbindelse - enten gennem indbyggede kommunikationsmoduler eller en forbindelse til en mobil enhed - vil på verdensplan nå op på 61 millioner i 2020, ifølge analyseinstituttet Gartner. De forudser samtidigt, at der i 2020 kommer til at køre 250 millioner forbundne biler på vejene verden over, eftersom det bliver muligt at installere IoT applikationer i eksisterende biler.

Indtil nu er internetforbindelsen i de forbundne biler blevet brugt til noget så harmløst som navigationssystemer, underholdningsprogrammer og vedligeholdelsessystemer. Men med det efterhånden avancerede brug af internet til underholdning, USB-input og stemmestyring stiger indgangspunkterne også, og hackerne kan tage biltyveri til det næste niveau.  

Hvis skaden sker og hackerne logger sig på bilens netværk, er tyveri ikke det eneste problem. Idet de nye forbundne biler snakker med trafiklys, jernbaneoverskæringers bomme og broer, udgør det en stor trussel, hvis bilens netværk bliver infiltreret af en hacker.

'Samtalen' sker på et netværk, der normalt er sikret af regeringen. Men hvis hackerne allerede er logget ind på bilens netværk, kan de nemmere knække det sikre netværk og derved overtage styringen af trafiklys og vejbomme til at skabe kaos.

Ny digital vagthund

Derfor har T-Systems udviklet en avanceret sikkerhedslås, Eslocks. Den sidder som en gateway i bilens interne kommunikationsnetværk, der forbinder alle digitale komponenter i køretøjet. Her tjekkes alle systemer for anormale anmodninger og signaler.

Opfanges en anormalitet, fortæller systemet føreren, at der er en mulig fare. Anormaliteterne bliver derefter delt med resten af systemerne i bilen, og med hjælp fra machine learning, der genkender de sikre anmodninger, kan afsenderen blive blokeret. Opfanges anormaliteten som en trussel, vil føreren blive advaret og vedkommende kan derved reagere, slukke bilen og derved afværge truslen.

Hackere som gidseltagere

Udover de klassiske motiver for at stjæle en bil, er der med car hacking opstået en ny form for kriminalitet, der kobler cybersikkerhed og fysisk sikkerhed uløseligt sammen. For selvom car hacking umiddelbart kan ses som en cyberhandling når det handler om computere og kodning, så kommer mennesker reelt i fare, når hackere overtager styringen af bilen.

Enkelte eksempler er set på at holde føreren af bilen som gidsel. Ved at låse føreren inde i bilen og overtage kontrollen over styresystemer, radio og låse, kan hackeren nemt kræve en løsesum af føreren. Betales pengene ikke, kan kidnapperen gennem sit tastatur hjemme bag computeren gøre stor skade.

Siden 2015, hvor en journalist fra Wired (amerikansk techsite) frivilligt satte sig bag rattet af en hacket bil og oplevede, hvor slemt det kan gå, har der været fokus på, hvordan man kan øge sikkerheden i de ny-producerede biler. Med hjælp fra white-hat-hackere, som finder frem til sikkerhedsbrister og udnytter det i den gode sags tjeneste, er T-Systems med deres sikkerhedsløsninger tættere på at sikre sine kunder mod denne stigende trussel. 

-hawin

 

Om T-Systems Nordic                                             
T-Systems er et Deutsche Telekom-datterselskab. T-Systems har en verdensomspændende it-infrastruktur af datacentre og netværk og leverer ICT-løsninger (Information and Communication Technology) til multinationale virksomheder og offentlige institutioner verden over. T-Systems har kontorer i mere end 20 lande og hjælper virksomheder inden for alle branchesegmenter, herunder bilindustri, telekommunikation, finans, detail, service, medier, energi og produktion samt statslige organer og sundhedssektoren. T-Systems har ca. 48.000 ansatte på verdensplan og en omsætning i 2016 på ca. 7,9 mia. euro. T-Systems Nordic er i Norden repræsenteret med kontorer i København, Stockholm, Malmø og Helsinki. T-Systems Nordics kunder tæller bl.a. KONE, Akelius, DSV, E.ON, Micro Matic,Takeda Pharma A/S og DeLaval.

1/12 2017
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag