Nye gamle reservedele hitter på det grønne og det sorte regnskab

Nye gamle reservedele hitter på det grønne og det sorte regnskab

Transportbranchens udfordringer er mange; Råvarerne er knappe, leveringstiderne er lange, og der er et ønske om at bidrage til den grønne omstilling. Iveco har i mange år tilbudt en enkel løsning, der kan imødekomme udfordringerne, nemlig Iveco Reman gennemrenoverede reservedele. En af de kunder, der har gode erfaringer med de renoverede reservedele, er fragtmand Peder Olsen & Søn

Genanvendelse af eksisterende råvarer og dermed mindsket materialespild, sparede penge og hurtig levering, så køretøjet er på vejen igen hurtigst muligt.

Der er en række fordele ved at renovere og anvende eksisterende reservedele som fx motorer, generatorer, gearkasser og elektroniske komponenter igen.

Med Iveco Reman tilbyder Iveco gennemrenoverede originale reservedele, der er testede på alle leder og kanter og ovenikøbet har op til tre års garanti.

En halv million problemfri kilometer
Fragtmand Peder Olsen & Søn i Odense har igennem flere år gjort brug af Ivecos renoverede reservedele til deres køretøjer.

For den mere end 100 år gamle fragt- og vognmandsforretning var det et vigtigt skridt på deres bæredygtighedsrejse:

- Vi har en klar miljøpolitik, der gennemsyrer vores virksomhed, og derfor er vi hele tiden på udkig efter nye områder, der kan bidrage til at mindske vores miljømæssige fodaftryk.

- Da Iveco så kunne præsentere en løsning, der genanvender eksisterende materialer, var det derfor et oplagt skifte for os, fortæller driftsdirektør Michael Mertov og fortsætter:

- Vi har ikke haft nogen som helst udfordringer med de renoverede reservedele fra Iveco, og vi betragter dem egentlig bare som nye reservedele, der ovenikøbet er blevet ’håndlavet’. Vi har for eksempel en motor, der har kørt 500.000 km. uden et eneste problem.

Ikke bare genbrug
Selv om det kan virke som ren og skær genanvendelse af nogle udtjente reservedele, så er det vigtigt at skelne imellem genbrug og renovering. Den brugte reservedel gennemgår en omfattende proces for at blive til en Iveco Reman reservedel.

Reservedelen skilles fuldstændig ad, alle dele renses og gennemgås i henhold til kravene til nye reservedele, og hvis en komponent ikke lever op til specifikationerne, så udskiftes den.

Når reservedelen igen er samlet, så gennemgår den strenge tests, der skal sikre, at den lever op til alle de samme krav, som en ny original reservedel.

Niels Kristensen, ansvarlig for eftermarked i Iveco Nordic & Baltic, uddyber:

- De dygtige Iveco-teknikere, der er specialiseret inden for netop dette område, har igennem mange år renoveret tusindvis af dele. Det er også derfor, at vi uden tøven giver kunden 12 måneders ekstra garanti i forhold til nye original reservedel.

Hurtigere levering, lavere pris og helt op til tre års garanti
Udover den åbenlyse fordel i, at man genanvender allerede eksisterende dele og dermed sparer energi og nye råmaterialer, så er der også nogle mere håndgribelige og praktiske gevinster ved at anvende Iveco Reman, nemlig en længere garanti, en hurtigere leveringstid og en markant lavere pris.

- For nylig har branchen jo generelt oplevet lange leveringstider på nye originale reservedele på grund af materialeknaphed, men der har vi hurtigt og effektivt fået leveret de renoverede reservedele.

- Og selv om det ikke er den vigtigste bevæggrund, så gør det jo heller ikke noget, at der er god økonomi i at købe nye gamle reservedele, afslutter Michael Mertov.

-hawin

13/10 2022
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt