Nye gamle reservedele hitter på det grønne og det sorte regnskab

Nye gamle reservedele hitter på det grønne og det sorte regnskab

Transportbranchens udfordringer er mange; Råvarerne er knappe, leveringstiderne er lange, og der er et ønske om at bidrage til den grønne omstilling. Iveco har i mange år tilbudt en enkel løsning, der kan imødekomme udfordringerne, nemlig Iveco Reman gennemrenoverede reservedele. En af de kunder, der har gode erfaringer med de renoverede reservedele, er fragtmand Peder Olsen & Søn

Genanvendelse af eksisterende råvarer og dermed mindsket materialespild, sparede penge og hurtig levering, så køretøjet er på vejen igen hurtigst muligt.

Der er en række fordele ved at renovere og anvende eksisterende reservedele som fx motorer, generatorer, gearkasser og elektroniske komponenter igen.

Med Iveco Reman tilbyder Iveco gennemrenoverede originale reservedele, der er testede på alle leder og kanter og ovenikøbet har op til tre års garanti.

En halv million problemfri kilometer
Fragtmand Peder Olsen & Søn i Odense har igennem flere år gjort brug af Ivecos renoverede reservedele til deres køretøjer.

For den mere end 100 år gamle fragt- og vognmandsforretning var det et vigtigt skridt på deres bæredygtighedsrejse:

- Vi har en klar miljøpolitik, der gennemsyrer vores virksomhed, og derfor er vi hele tiden på udkig efter nye områder, der kan bidrage til at mindske vores miljømæssige fodaftryk.

- Da Iveco så kunne præsentere en løsning, der genanvender eksisterende materialer, var det derfor et oplagt skifte for os, fortæller driftsdirektør Michael Mertov og fortsætter:

- Vi har ikke haft nogen som helst udfordringer med de renoverede reservedele fra Iveco, og vi betragter dem egentlig bare som nye reservedele, der ovenikøbet er blevet ’håndlavet’. Vi har for eksempel en motor, der har kørt 500.000 km. uden et eneste problem.

Ikke bare genbrug
Selv om det kan virke som ren og skær genanvendelse af nogle udtjente reservedele, så er det vigtigt at skelne imellem genbrug og renovering. Den brugte reservedel gennemgår en omfattende proces for at blive til en Iveco Reman reservedel.

Reservedelen skilles fuldstændig ad, alle dele renses og gennemgås i henhold til kravene til nye reservedele, og hvis en komponent ikke lever op til specifikationerne, så udskiftes den.

Når reservedelen igen er samlet, så gennemgår den strenge tests, der skal sikre, at den lever op til alle de samme krav, som en ny original reservedel.

Niels Kristensen, ansvarlig for eftermarked i Iveco Nordic & Baltic, uddyber:

- De dygtige Iveco-teknikere, der er specialiseret inden for netop dette område, har igennem mange år renoveret tusindvis af dele. Det er også derfor, at vi uden tøven giver kunden 12 måneders ekstra garanti i forhold til nye original reservedel.

Hurtigere levering, lavere pris og helt op til tre års garanti
Udover den åbenlyse fordel i, at man genanvender allerede eksisterende dele og dermed sparer energi og nye råmaterialer, så er der også nogle mere håndgribelige og praktiske gevinster ved at anvende Iveco Reman, nemlig en længere garanti, en hurtigere leveringstid og en markant lavere pris.

- For nylig har branchen jo generelt oplevet lange leveringstider på nye originale reservedele på grund af materialeknaphed, men der har vi hurtigt og effektivt fået leveret de renoverede reservedele.

- Og selv om det ikke er den vigtigste bevæggrund, så gør det jo heller ikke noget, at der er god økonomi i at købe nye gamle reservedele, afslutter Michael Mertov.

-hawin

13/10 2022
  • Færge eller bro til Sverige?

    Færge eller bro til Sverige?

    transport ›Ørelundslinjen har introduceret en ny prisberegner, hvor bilister selv kan regne på, om de kan spare penge på at tage færgen mellem Helsingør og Helsingborg, eller om Øresundsbroen er billigere. Beregneren er et vejledende værktøj, som vil overraske nogle, mener færgeselskabet
  •  Ny Operations Manager i Euromaster-kæden

    Ny Operations Manager i Euromaster-kæden

    transport ›Som et led i den videre udvikling af Euromaster under de nye ejere Vulkan indtræder den 59-årige Per Birkmose brancheveteran i en nyoprettet stilling, hvor han får ansvaret for drift og udvikling i de 23 værksteder i Danmark
  • Blue Water indleder strategisk vækst i Afrika

    Blue Water indleder strategisk vækst i Afrika

    transport ›Som følge af stigende aktiviteter inden for især sol, vind, hydrogen, olie & gas og minedrift, har den globale transport- og logistikoperatør åbnet to strategisk placerede kontorer i Namibia og Sydafrika
  • Ny app skal bidrage til videndeling og tiltrække flere yngre chauffører

    Ny app skal bidrage til videndeling og tiltrække flere yngre chauffører

    transport ›Mangel på chauffører har længe været en udfordring i transportbranchen. Team Driver er en ny platform, der med afsæt i behovet for at rekruttere flere chauffører og med fokus på adgang til viden, gode råd og et socialt fællesskab skal bidrage til at fremme trivsel, trafiksikkerhed og tiltrækningskraft
  • Flertal i Folketinget for at udelukke benzin- og dieselbiler fra de største byer

    Flertal i Folketinget for at udelukke benzin- og dieselbiler fra de største byer

    transport ›En ny politisk aftale giver alle landets kommuner mulighed for at oprette såkaldte nulemissionszoner, hvor der kun er adgang for fossilfrie køretøjer. Der er dog undtagelser for beboere og virksomheder i byerne
  • Bring har fordoblet sine pakkevolumener siden 2018

    Bring har fordoblet sine pakkevolumener siden 2018

    transport ›Bring fortsætter med at vokse i Danmark. På fem år har pakkeleverandøren øget sine pakkevolumener fra e-handlen med 91 procent
  • Temadag om grøn omstilling af transportsektoren

    Temadag om grøn omstilling af transportsektoren

    transport ›Klimatorium sætter i næste uge fokus på grøn omstilling af transportsektoren med deltagelse af Transportminister Thomas Danielsen. Derudover byder dagen på generalforsamling
  • IVECO tilbyder rådgivning om nye godkendelseskrav

    IVECO tilbyder rådgivning om nye godkendelseskrav

    transport ›Siden 2018 har der været betydelige ændringer i reglerne for såkaldt homologering af køretøjer inden for EU. De skal sørge for, at sikkerheds- og miljøkrav bliver overholdt, og transportvirksomheden vil nu hjælpe bl.a. flådeejere med at få indført de nye regler