Nye gamle reservedele hitter på det grønne og det sorte regnskab

Nye gamle reservedele hitter på det grønne og det sorte regnskab

Transportbranchens udfordringer er mange; Råvarerne er knappe, leveringstiderne er lange, og der er et ønske om at bidrage til den grønne omstilling. Iveco har i mange år tilbudt en enkel løsning, der kan imødekomme udfordringerne, nemlig Iveco Reman gennemrenoverede reservedele. En af de kunder, der har gode erfaringer med de renoverede reservedele, er fragtmand Peder Olsen & Søn

Genanvendelse af eksisterende råvarer og dermed mindsket materialespild, sparede penge og hurtig levering, så køretøjet er på vejen igen hurtigst muligt.

Der er en række fordele ved at renovere og anvende eksisterende reservedele som fx motorer, generatorer, gearkasser og elektroniske komponenter igen.

Med Iveco Reman tilbyder Iveco gennemrenoverede originale reservedele, der er testede på alle leder og kanter og ovenikøbet har op til tre års garanti.

En halv million problemfri kilometer
Fragtmand Peder Olsen & Søn i Odense har igennem flere år gjort brug af Ivecos renoverede reservedele til deres køretøjer.

For den mere end 100 år gamle fragt- og vognmandsforretning var det et vigtigt skridt på deres bæredygtighedsrejse:

- Vi har en klar miljøpolitik, der gennemsyrer vores virksomhed, og derfor er vi hele tiden på udkig efter nye områder, der kan bidrage til at mindske vores miljømæssige fodaftryk.

- Da Iveco så kunne præsentere en løsning, der genanvender eksisterende materialer, var det derfor et oplagt skifte for os, fortæller driftsdirektør Michael Mertov og fortsætter:

- Vi har ikke haft nogen som helst udfordringer med de renoverede reservedele fra Iveco, og vi betragter dem egentlig bare som nye reservedele, der ovenikøbet er blevet ’håndlavet’. Vi har for eksempel en motor, der har kørt 500.000 km. uden et eneste problem.

Ikke bare genbrug
Selv om det kan virke som ren og skær genanvendelse af nogle udtjente reservedele, så er det vigtigt at skelne imellem genbrug og renovering. Den brugte reservedel gennemgår en omfattende proces for at blive til en Iveco Reman reservedel.

Reservedelen skilles fuldstændig ad, alle dele renses og gennemgås i henhold til kravene til nye reservedele, og hvis en komponent ikke lever op til specifikationerne, så udskiftes den.

Når reservedelen igen er samlet, så gennemgår den strenge tests, der skal sikre, at den lever op til alle de samme krav, som en ny original reservedel.

Niels Kristensen, ansvarlig for eftermarked i Iveco Nordic & Baltic, uddyber:

- De dygtige Iveco-teknikere, der er specialiseret inden for netop dette område, har igennem mange år renoveret tusindvis af dele. Det er også derfor, at vi uden tøven giver kunden 12 måneders ekstra garanti i forhold til nye original reservedel.

Hurtigere levering, lavere pris og helt op til tre års garanti
Udover den åbenlyse fordel i, at man genanvender allerede eksisterende dele og dermed sparer energi og nye råmaterialer, så er der også nogle mere håndgribelige og praktiske gevinster ved at anvende Iveco Reman, nemlig en længere garanti, en hurtigere leveringstid og en markant lavere pris.

- For nylig har branchen jo generelt oplevet lange leveringstider på nye originale reservedele på grund af materialeknaphed, men der har vi hurtigt og effektivt fået leveret de renoverede reservedele.

- Og selv om det ikke er den vigtigste bevæggrund, så gør det jo heller ikke noget, at der er god økonomi i at købe nye gamle reservedele, afslutter Michael Mertov.

-hawin

13/10 2022
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning