Overskudsvarme køler batterier på hybridfærge
På Scandlines' M/F Prinsesse Benedikte bliver overskudsvarme fra skibet brugt til at køle batterierne. Kølesystemetstiller særlige krav til søs, og bag det innovative system står det nystartede firma COOL4SEA, der er klar til atlave kommercielle løsninger
Tilbage i 2016 installerede firmaet COOL4SEA sit innovative kølesystem på Scandlines’ hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på ruten Rødby-Puttgarden. Siden da har skibet fungeret som kombineret showroom og pilotprojekt for det nye system. COOL4SEA fik på denne måde både mulighed for at teste systemet grundigt og videreudvikle det.
Idéen bag systemet, hvor overskudsvarme kan bruges til at generere køling, er som sådan ikke ny.
- Udfordringen ved at bruge absorptionskøling til søs ligger i, at processen normalt ikke tåler bevægelser og vibrationer, forklarer Christian Fonnesbæk Jensen, maskinmester og medejer af COOL4SEA, og fortsætter:
- Vi har udviklet et system, der tåler bevægelse, og vi har testet det helt op til 45 grader hældning, så det tåler alle scenarier til søs.
Besparelser på olie og drift
For Scandlines ligger fordelene lige for. Da systemet anvender restvarme fra maskinen, sparer rederiet brændstof.
- Kølesystemet ligger godt i tråd med Scandlines’ grønne agenda, da vi sparer en del olie, der ellers skulle bruges til at producere strøm til køleanlægget. Samtidig er der ingen driftsomkostninger forbundet med det nye anlæg, udtaler Carsten Johansen, Senior Chief Engineer hos Scandlines.
Det ligger i tråd med COOL4SEA’s filosofi om både at reducere omkostningerne til vedligehold og brændstof.
- Samarbejdet med Scandlines har være ukompliceret og frugtbart. Og at systemet fungerer på en færge, der stort set aldrig ligger stille, har overbevist os om, at vores produkt fungerer, siger Christian Fonnesbæk Jensen, som er meget tilfreds med testforløbet på M/F Prinsesse Benedikte.
COOL4SEA forventer at være klar til at lave kommercielle løsninger i slutningen af 2018.
-lipe