Overskudsvarme køler batterier på hybridfærge

Overskudsvarme køler batterier på hybridfærge

På Scandlines' M/F Prinsesse Benedikte bliver overskudsvarme fra skibet brugt til at køle batterierne. Kølesystemetstiller særlige krav til søs, og bag det innovative system står det nystartede firma COOL4SEA, der er klar til atlave kommercielle løsninger

Tilbage i 2016 installerede firmaet COOL4SEA sit innovative kølesystem på Scandlines’ hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på ruten Rødby-Puttgarden. Siden da har skibet fungeret som kombineret showroom og pilotprojekt for det nye system. COOL4SEA fik på denne måde både mulighed for at teste systemet grundigt og videreudvikle det.

Idéen bag systemet, hvor overskudsvarme kan bruges til at generere køling, er som sådan ikke ny.

- Udfordringen ved at bruge absorptionskøling til søs ligger i, at processen normalt ikke tåler bevægelser og vibrationer, forklarer Christian Fonnesbæk Jensen, maskinmester og medejer af COOL4SEA, og fortsætter:

- Vi har udviklet et system, der tåler bevægelse, og vi har testet det helt op til 45 grader hældning, så det tåler alle scenarier til søs.

Besparelser på olie og drift
For Scandlines ligger fordelene lige for. Da systemet anvender restvarme fra maskinen, sparer rederiet brændstof.

- Kølesystemet ligger godt i tråd med Scandlines’ grønne agenda, da vi sparer en del olie, der ellers skulle bruges til at producere strøm til køleanlægget. Samtidig er der ingen driftsomkostninger forbundet med det nye anlæg, udtaler Carsten Johansen, Senior Chief Engineer hos Scandlines.

Det ligger i tråd med COOL4SEA’s filosofi om både at reducere omkostningerne til vedligehold og brændstof.

- Samarbejdet med Scandlines har være ukompliceret og frugtbart. Og at systemet fungerer på en færge, der stort set aldrig ligger stille, har overbevist os om, at vores produkt fungerer, siger Christian Fonnesbæk Jensen, som er meget tilfreds med testforløbet på M/F Prinsesse Benedikte.

COOL4SEA forventer at være klar til at lave kommercielle løsninger i slutningen af 2018.

-lipe

20/2 2018
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert