Pakkefragt frankeret med klimakompensation

Pakkefragt frankeret med klimakompensation

Når kunderne shopper på Bestsellers webshops i store dele af Europa, kan de nu gennem udvalgte fragtfirmaer klimakompensere for det aftryk, fragten sætter på kloden. Klimakompensationen bliver gratis for kunderne, da den betales af den enkelte leverandør eller Bestseller. Samtidig er den klimakompenserede fragt valgt som standard på modevirksomhedens webshops

Det er nemt og ligetil at shoppe på nettet. Og med enkelte klik kan man få lige præcis den kjole eller skjorte, man ønsker sig, sendt lige til døren. Fra for eksempel Name Its, Jack & Jones', Onlys eller Vero Modas webshops.

Men pakketransport har også en CO2 e-udledning og et miljøaftryk, man ikke kan undgå eller på nuværende tidspunkt fjerne helt.

I samarbejde med en række af Europas største pakkefirmaer vil Bestseller derfor tilbyde sine kunder at klimakompensere, når de handler hos modevirksomheden. 

Her vil den klimakompenserede fragt være standard leveringsmetode, der gør det nemt for kunden at støtte op om initiativet.

- Vi ved, at en del af vores CO2 e-udledning ligger indenfor logistisk, og derfor arbejder vi intenst på at reducere alle de steder, vi kan. Men der er også noget transport, vi ikke selv står for, og hvor en vis udledning er uundgåelig.

- Derfor er vi glade for, at flere af de fragtfirmaer, vi samarbejder med, tilbyder at klimakompensere den transport, de har, og det vil vi gerne tilbyde vores kunder, når de handler hos os, forklarer Anders Frost Nygård, der er ansvarlig for Bestsellers onlineleveringer.

Klimakompensation, som fragtfirmaerne sikrer, er forbundet med en meromkostning, så klimainitiativer kan realiseres.

Denne ekstraomkostning står BESTSELLER eller den enkelte leverandør for, så kunderne ikke skal overveje en eventuel merbetaling.

På tværs af Europa
Det nye tilbud til kunderne sker i samarbejde med transportfirmaerne DHL, La Poste Groupe, Swiss Post, PostNL og PostNord, der står for transporten og derfor også varetager klimakompensationen. Og det rulles ud til kunder i Tyskland, Frankrig, Schweiz, Holland og Danmark.

- Klimakompensationen er ikke den bedste løsning. Ideelt ville være at kunne reducere selve CO2e-udledningen helt til en start i stedet for at kompensere for denne efterfølgende. Men med den teknologi og infrastruktur, vi har til rådighed i dag, er det en af de bedste muligheder, der er, når det kommer til at kompensere CO2 e-aftrykket indenfor transportområdet.

- Men vi er også bevidste omkring, at det her er et midlertidigt tiltag, som på længere sigt skal erstattes af mere effektive tiltag, når teknologien tillader det, uddyber Anders Frost Nygård.

Et klimavenligt initiativ ud af flere
Bestseller arbejder ambitiøst på at reducere modevirksomhedens klimaaftryk og har derfor påbegyndt en række initiativer indenfor den logistisk, den selv står for og varetager.

I begyndelsen af året offentliggjorde Bestseller blandt andet et samarbejde med det danske firma Freja Transport & Logistik, der vil benytte biodiesel til sin transport.

På lignende vis indgik Bestseller i 2021 en aftale med Maersk, der sikrer, at modevirksomhedens oversøiske transport bliver klimaneutral.

Denne har allerede betydet en samlet reduktion på 7.684 ton CO2e. Og vil fremadrettet betyde en samlet, årlig reduktion på godt 11.500 ton CO2e.

Samlet står transport for otte procent af Bestsellers samlede CO2e-udledning. Og med aftaler med Maersk og nu Freja har Bestseller allerede fraskåret en del af den udledning, der er i virksomhedens værdikæde.

- Vi arbejder hele tiden på at mindske vores klimaaftryk ved at finde flere innovative løsninger indenfor logistik. Der er altid plads til forbedring, og vi arbejder hårdt på at finde de bedste og mere klimavenlige alternativer, afslutter Anders Frost Nygård.

-hawin

24/6 2022
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen