Toyota tester brintlastbil med Coca-Cola og Air Liquide
Toyota har netop leveret en ny brintlastbil til Coca-Cola, der skal bruge den til distributionen af læskedrik. Håbet er, at bilen, der er udstyret med Toyotas brændselsceller og store brinttanke, vil medvirke til at fremme brintinfrastrukturen i Europa
Toyota er netop begyndt at teste en ny brintdrevet langturslastbil sammen med Coca-Cola som en del af læskedrikvirksomhedens store distributionsnet.
Den brintdrevne lastbil benytter Toyotas brændselscellemoduler, der kombinerer brint og ilt til at producere strøm til lastbilens elmotorer.
Den eneste udledning fra brintlastbilens udstødningsrør under kørslen er vand. Samtidig sikrer hurtig optankningstid en høj udnyttelsesgrad af brintlastbilen.
Det franske selskab, Air Liquide, leverer brinten til projektet.
Det skriver Toyota i en pressemeddelelse.
Heri hedder også, at samarbejdet mellem de tre parter understreger betydningen af en sideløbende balanceret udvikling af både køretøjer og brintinfrastruktur for at fremme et mere bæredygtigt samfund.
Toyota har til hensigt gennem lignende projekter med brintlastbiler at understøtte reduktionen af CO2 fra den tunge transport.
I følge Toyota gør kommercielle lastbilers brugsmønstre og deres behov for store mængder brint dem til vigtige spillere i udvikling af brintinfrastrukturen både i Europa og andre steder i verden.
- Vi er glade for at samarbejde med Toyota og Air Liquide om at teste brintløsninger til vores langdistance logistikoperationer.
- Vi ønsker at lære af denne erfaring, samtidig med, at vi fortsat arbejder hen imod en reduktion af vores CO2-aftryk, siger Eric Desbonnets, der er vicedirektør for Coca-Colas afdeling for drift og bæredygtighed ved Paris 2024.
Air Liquide deler den samme ambition, som Coca-Cola og Toyota, om at implementere konkrete løsninger for at imødekomme udfordringen med klimaforandringerne.
Det fortæller Erwin Penfornis, der er vicedirektør for den globale brintforretning hos Air Liquide.
Han kommer ind på at projektet derudover vil demonstrere relevansen af brint til tung transport.
- Med en stigende efterspørgsel på produkter med lavt CO2-aftryk er brint særligt velegnet til transport over længere afstande, da det giver fleksibilitet og produktivitet, siger han.
Toyta udvider brugen af sin brintteknologi fra biler til lastbiler, busser, tog, fartøjer, generatorer og meget mere for at fremskynde implementeringen af brugen af brint i samfundet.
- Det er en stor fornøjelse at samarbejde med ligesindede partnere og demonstrere vores fælles vision om bæredygtig mobilitet.
- Den indsigt, vi opnår fra disse test i virkeligheden vil være afgørende milepæle på vores vej mod at opnå nul CO2 fra udstødningen i alle vores logistikaktiviteter inden 2040, fortæller Thiebault Paquet, der er vicedirektør for Toyotas europæiske forsknings- og udviklingsafdeling.
-hawin