Trafikkaos på skolevejene

Trafikkaos på skolevejene

Seks ud af ti forældre oplever, at der er trafikkaos på vejene omkring deres barns skole, viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden. Det er især antallet af biler og bilisternes adfærd, der skaber kaos og utryghed.

Trafikken på skolevejene kan være intensiv, og for de yngste børn kan det betyde, at de har svært ved at overskue trafikken, når de skal sno sig mellem biler, busser og cyklister. 

Spørger man forældrene, så synes 65 % af dem, at der er trafikkaos på vejene omkring deres barns skole. Det viser en undersøgelse, som Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden blandt 364 forældre med børn i alderen 5-12 år. Det er især antallet af biler, bilisternes parkeringer og manglende hensyn, der skaber kaos, lyder det fra forældrene i undersøgelsen.

- Når børn færdes i trafikken, skal det være trygt og sikkert. Derfor er det vigtigt, at man tænker over sin adfærd, når man kører på skolevejene eller skal køre sine børn i skole, så man ikke selv er med til at skabe trafikkaos på skolevejene, siger transportminister Benny Engelbrecht, der i forbindelse med skolestart deltager i politiets kontroller på skolevejene i Sønderborg og København.

For at skabe mere tryghed og sikkerhed på skolevejene gennemfører Rådet for Sikker Trafik, TrygFonden og 95 kommuner fra den 10. august og måneden ud den landsdækkende skolestartskampagne "Børn på vej". Den skal blandt andet minde trafikanterne om, at de skal vise hensyn og sænke farten på skolevejene. Og det er der brug for. I august måned sidste år sigtede politiet knap 6.200 personer for at køre for stærkt på skolevejene. 

Den onde cirkel kan brydes 

Når der er trafikkaos på skolevejene, så kan det få flere forældre til at køre deres børn i skole, da det er utrygt at sende dem afsted til fods og cykel gennem morgentrafikken på skolevejen. Men det løser ikke problemet. Tværtimod. 

- Hvis flere og flere kører deres børn i skole, så vil der blive endnu mere trafikkaos på skolevejene, og så har vi for alvor den onde cirkel, hvor flere og flere lader cyklen står og ikke lader deres børn gå i skole. Det er vigtigt, at børnene går og cykler, da de både får rørt sig samt lærer at begå sig i trafikken, siger Petrea Busck, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

På flere skoler rundt om i landet har man sat fokus på netop trafikkaos på skolevejene og fundet løsninger, der har mindsket problemet fx ved at lave specielle zoner, hvor forældrene kan sætte deres børn af uden at skabe trafikkaos. Men de enkelte forældre kan også være med til at løse problemet ved at kigge på deres egen adfærd.

- På flere skoler oplever man, at nogle forældre vil køre børnene helt op til skoledøren. Men hvis man i stedet vælger at parkere et par hundrede meter fra skolen og går det sidste stykke sammen, så får barnet rørt sig, og det er en oplagt mulighed for at man samtidig lige kan få talt om trafikken, og om hvordan man kan passe på sig selv. Samtidig er man også med til at sikre, at der ikke bliver endnu mere trafikkaos lige foran skolen, siger Petrea Busck, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik. 

-hawin

 

Om undersøgelsen: 

Hvor ofte oplever du, at der er trafikkaos omkring dit barns skole om morgenen? 

* Altid: 18 % 

* Ofte: 26 % 

* Nogle gange: 21 % 

* Sjældent: 19 % 

* Aldrig: 9 % 

* Ved ikke: 7 % 

(kilde: undersøgelse gennemført af Epinion på vegne af Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden april 2020 blandt 369 forældre med mindst et barn i alderen 5-12 år).

 

10/8 2020
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre