Trafikkaos på skolevejene

Trafikkaos på skolevejene

Seks ud af ti forældre oplever, at der er trafikkaos på vejene omkring deres barns skole, viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden. Det er især antallet af biler og bilisternes adfærd, der skaber kaos og utryghed.

Trafikken på skolevejene kan være intensiv, og for de yngste børn kan det betyde, at de har svært ved at overskue trafikken, når de skal sno sig mellem biler, busser og cyklister. 

Spørger man forældrene, så synes 65 % af dem, at der er trafikkaos på vejene omkring deres barns skole. Det viser en undersøgelse, som Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden blandt 364 forældre med børn i alderen 5-12 år. Det er især antallet af biler, bilisternes parkeringer og manglende hensyn, der skaber kaos, lyder det fra forældrene i undersøgelsen.

- Når børn færdes i trafikken, skal det være trygt og sikkert. Derfor er det vigtigt, at man tænker over sin adfærd, når man kører på skolevejene eller skal køre sine børn i skole, så man ikke selv er med til at skabe trafikkaos på skolevejene, siger transportminister Benny Engelbrecht, der i forbindelse med skolestart deltager i politiets kontroller på skolevejene i Sønderborg og København.

For at skabe mere tryghed og sikkerhed på skolevejene gennemfører Rådet for Sikker Trafik, TrygFonden og 95 kommuner fra den 10. august og måneden ud den landsdækkende skolestartskampagne "Børn på vej". Den skal blandt andet minde trafikanterne om, at de skal vise hensyn og sænke farten på skolevejene. Og det er der brug for. I august måned sidste år sigtede politiet knap 6.200 personer for at køre for stærkt på skolevejene. 

Den onde cirkel kan brydes 

Når der er trafikkaos på skolevejene, så kan det få flere forældre til at køre deres børn i skole, da det er utrygt at sende dem afsted til fods og cykel gennem morgentrafikken på skolevejen. Men det løser ikke problemet. Tværtimod. 

- Hvis flere og flere kører deres børn i skole, så vil der blive endnu mere trafikkaos på skolevejene, og så har vi for alvor den onde cirkel, hvor flere og flere lader cyklen står og ikke lader deres børn gå i skole. Det er vigtigt, at børnene går og cykler, da de både får rørt sig samt lærer at begå sig i trafikken, siger Petrea Busck, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

På flere skoler rundt om i landet har man sat fokus på netop trafikkaos på skolevejene og fundet løsninger, der har mindsket problemet fx ved at lave specielle zoner, hvor forældrene kan sætte deres børn af uden at skabe trafikkaos. Men de enkelte forældre kan også være med til at løse problemet ved at kigge på deres egen adfærd.

- På flere skoler oplever man, at nogle forældre vil køre børnene helt op til skoledøren. Men hvis man i stedet vælger at parkere et par hundrede meter fra skolen og går det sidste stykke sammen, så får barnet rørt sig, og det er en oplagt mulighed for at man samtidig lige kan få talt om trafikken, og om hvordan man kan passe på sig selv. Samtidig er man også med til at sikre, at der ikke bliver endnu mere trafikkaos lige foran skolen, siger Petrea Busck, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik. 

-hawin

 

Om undersøgelsen: 

Hvor ofte oplever du, at der er trafikkaos omkring dit barns skole om morgenen? 

* Altid: 18 % 

* Ofte: 26 % 

* Nogle gange: 21 % 

* Sjældent: 19 % 

* Aldrig: 9 % 

* Ved ikke: 7 % 

(kilde: undersøgelse gennemført af Epinion på vegne af Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden april 2020 blandt 369 forældre med mindst et barn i alderen 5-12 år).

 

10/8 2020
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig