Trafikkaos på skolevejene

Trafikkaos på skolevejene

Seks ud af ti forældre oplever, at der er trafikkaos på vejene omkring deres barns skole, viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden. Det er især antallet af biler og bilisternes adfærd, der skaber kaos og utryghed.

Trafikken på skolevejene kan være intensiv, og for de yngste børn kan det betyde, at de har svært ved at overskue trafikken, når de skal sno sig mellem biler, busser og cyklister. 

Spørger man forældrene, så synes 65 % af dem, at der er trafikkaos på vejene omkring deres barns skole. Det viser en undersøgelse, som Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden blandt 364 forældre med børn i alderen 5-12 år. Det er især antallet af biler, bilisternes parkeringer og manglende hensyn, der skaber kaos, lyder det fra forældrene i undersøgelsen.

- Når børn færdes i trafikken, skal det være trygt og sikkert. Derfor er det vigtigt, at man tænker over sin adfærd, når man kører på skolevejene eller skal køre sine børn i skole, så man ikke selv er med til at skabe trafikkaos på skolevejene, siger transportminister Benny Engelbrecht, der i forbindelse med skolestart deltager i politiets kontroller på skolevejene i Sønderborg og København.

For at skabe mere tryghed og sikkerhed på skolevejene gennemfører Rådet for Sikker Trafik, TrygFonden og 95 kommuner fra den 10. august og måneden ud den landsdækkende skolestartskampagne "Børn på vej". Den skal blandt andet minde trafikanterne om, at de skal vise hensyn og sænke farten på skolevejene. Og det er der brug for. I august måned sidste år sigtede politiet knap 6.200 personer for at køre for stærkt på skolevejene. 

Den onde cirkel kan brydes 

Når der er trafikkaos på skolevejene, så kan det få flere forældre til at køre deres børn i skole, da det er utrygt at sende dem afsted til fods og cykel gennem morgentrafikken på skolevejen. Men det løser ikke problemet. Tværtimod. 

- Hvis flere og flere kører deres børn i skole, så vil der blive endnu mere trafikkaos på skolevejene, og så har vi for alvor den onde cirkel, hvor flere og flere lader cyklen står og ikke lader deres børn gå i skole. Det er vigtigt, at børnene går og cykler, da de både får rørt sig samt lærer at begå sig i trafikken, siger Petrea Busck, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

På flere skoler rundt om i landet har man sat fokus på netop trafikkaos på skolevejene og fundet løsninger, der har mindsket problemet fx ved at lave specielle zoner, hvor forældrene kan sætte deres børn af uden at skabe trafikkaos. Men de enkelte forældre kan også være med til at løse problemet ved at kigge på deres egen adfærd.

- På flere skoler oplever man, at nogle forældre vil køre børnene helt op til skoledøren. Men hvis man i stedet vælger at parkere et par hundrede meter fra skolen og går det sidste stykke sammen, så får barnet rørt sig, og det er en oplagt mulighed for at man samtidig lige kan få talt om trafikken, og om hvordan man kan passe på sig selv. Samtidig er man også med til at sikre, at der ikke bliver endnu mere trafikkaos lige foran skolen, siger Petrea Busck, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik. 

-hawin

 

Om undersøgelsen: 

Hvor ofte oplever du, at der er trafikkaos omkring dit barns skole om morgenen? 

* Altid: 18 % 

* Ofte: 26 % 

* Nogle gange: 21 % 

* Sjældent: 19 % 

* Aldrig: 9 % 

* Ved ikke: 7 % 

(kilde: undersøgelse gennemført af Epinion på vegne af Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden april 2020 blandt 369 forældre med mindst et barn i alderen 5-12 år).

 

10/8 2020
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt