Transportbranchen vil have flere kvinder bag rattet

Transportbranchen vil have flere kvinder bag rattet

Om få år vil Danmark mangle 2500 chauffører, og transportbranchen forsøger nu at hverve kvinder. Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

For Cecilie Kongerslev starter arbejdsdagen mellem klokken 4.00 og 5.30. Heldigvis er der ikke længere end en halv meter fra, hvor hun sover, til hvor hun arbejder i førerhuset i sin Volvo. Bag rattet i den store lastbil kører hun det meste af dagen mellem Helsingborg i Sverige og biogasanlæg i hele Danmark med jernklorid i tanken.

Den 24-årige fredericianer er i lære som chauffør i transportvirksomheden Dantra A/S. Uddannelsen tager treogethalvt år, og hun elsker livet som chauffør.

- Alt ved jobbet er spændende. Jeg har kontrollen over en stor lastbil, ansvaret for at godset kommer sikkert frem og ikke mindst, at tidsplanen holder. Det sætter selvfølgelig store krav til mine evner til at tilrettelægge arbejdsugen og opretholde et fornuftigt flow. Samtidig er det afslappende, at der ikke er en, der fortæller mig, hvad jeg skal gøre hele tiden, siger Cecilie Kongerslev.

Fra mandag til fredag bor hun i sin lastbil og har så weekenderne til at være sammen med venner og familie.

En ukendt branche med muligheder

Der er dog ganske få unge i almindelighed og kvinder i særdeleshed, der vælger samme uddannelsesvej som Cecilie Kongerslev. Mellem én og to procent af alle danske chauffører er kvinder.

Til sammenligning udgør kvinder 15 procent af chaufførerne i Sverige. Branchen vurderer selv, at Danmark vil mangle 2500 chauffører om få år, og derfor har Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond nu nedsat en task force, der skal komme med konkrete ideer til, hvordan man får flere kvinder til at blive chauffører.

- Den helt store udfordring er, at chaufførbranchen desværre er forholdsvist ukendt. I en rangering af 99 erhverv efter prestige ligger vi chauffører nummer 11 fra bunden. Og det er ærgerligt. Dels for samfundet, da chauffører er uundværlige i et fungerende erhvervsliv, men også for de unge, som per automatik afskriver en ellers spændende uddannelse og en karriere, der byder på udfordringer og hvor to dage aldrig er ens, mener Bent Levring, der er transportleder i Dantra.

120 nye fædre

Cecilie Kongerslev vidste fra begyndelsen, at hun med sit karrierevalg trådte ind i en verden, hvor kvinder er et særsyn. I halvandet år har hun dog kun oplevet positiv respons på den baggrund.

- Jeg havde aldrig gættet, at der fulgte 120 nye fædre med, da jeg skrev under på uddannelseskontrakten. Alle mine kolleger er så søde og er fra dag ét kommet med masser af fif og tricks. Jeg tager det hele med og skriver alle guldkornene ned i en notesbog, forklarer Cecilie Kongerslev, og uddyber:

- Jeg vil påstå, at alle kvinder kan fungere som chauffører i en virksomhed som Dantra. Selvom jeg er den eneste kvinde, føler jeg mig fuldstændig som en del af kliken, når vi sidder og snakker over walkien. Der er et supergodt sammenhold chauffører imellem, både internt i Dantra og med chauffører fra andre virksomheder, som jeg møder på jobbet. Hvis vi kunne nedbryde fordommene, er jeg sikker på, at mange flere kvinder vil have det på samme måde som jeg.

-hawin

16/8 2019
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen