Transportministeren afviser at ændre tidsbegrænsning på p-pladser

Transportministeren afviser at ændre tidsbegrænsning på p-pladser

En bred kreds af transportorganisationer er som tidligere nævnt i LTL gået sammen om at påpege, at manglende p-pladser på motorvejsnettet er en alvorlig hindring for effektiv vejgodslogistik

Af Dan Bjerring

Christiansborg

Den nye transportminister Benny Engelbrecht oplyser i et svar til Folketingets Transportudvalg, at han allerede har haft møder med mange transportorganisationer, der har udtrykt ønsker til, hvordan man sammen gør vejgodsbranchen mere effektiv og sikrer de bedste rammevilkår.

- Spørgsmålet om udvidelse af parkeringskapacitet til lastbiler på statslige motorvejsrastepladser kan blive et tema, som vi drøfter i forbindelse med de kommende infrastrukturforhandlinger. Og som jeg har gjort det klart for branchen, ser jeg en klar sammenhæng mellem eventuelle yderligere investeringer fra statens side i mere kapacitet på rastepladserne, og at branchen løfter sin del af ansvaret med at sørge for faciliteter til langtidsparkering, hvor lastbilen og chaufføren kan opholde sig mere end 25 timer, påpeger ministeren.

 Analyser på vej

Han forklarer videre, at Vejdirektoratet har arbejdet grundigt og seriøst med analyser af rastepladskapaciteten til lastbiler langs motorvejene og lastbilernes opholdstider, og på det næste møde i november 2019, forventes Vejdirektoratet at kunne informere branchen om analysernes resultater:

- Med hensyn til tidsbegrænsningen på 25 timer på motorvejsrastepladser, som den tidligere regering indførte, vil jeg gerne slå fast, at jeg ikke agter at ændre på den ordning. De statslige motorvejsrastepladser er ikke indrettet eller egnet til, at chauffører opholder sig og tilbringer deres fritid her i mere end et døgn af gangen, slår Benny Engelbrecht fast.

 

18/9 2019
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert
  • Ny gps på truckermenuen

    Ny gps på truckermenuen

    transport ›Michelin føjer skræddersyet gps til sin Truckfly-app, som allerede hjælper 615.000 truckere i Europa 
  • Der er stadig liv i brevene

    Der er stadig liv i brevene

    transport ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve, og nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Genbrugelig barriere til transportemballager

    Genbrugelig barriere til transportemballager

    transport ›Nyt barrierepapir fra Ecotec er både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt og kan bl.a. holde produkter i træ- og papkasser fri for fedt og fugt i skiftende omgivelser
  • Jul og stejle - kurver

    Jul og stejle - kurver

    transport ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    transport ›Siden foråret er danske handler på globale webshops steget til hidtil højeste niveau. Og vi er de mest tillidsfulde onlineforbrugere i Europa, viser PostNords nyeste E-barometer
  • Plastpaller giver store besparelser

    Plastpaller giver store besparelser

    transport ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv se ind i årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger