Tre udfordringer, som ruteoptimering hjælper med at løse
En øget og mere digital handel har medført nye udfordringer for mange transport- og logistikvirksomheder. Kundernes bestillinger behandles hurtigt og effektivt,og leveres inden for stramme tidsvinduer. Og så er der betydeligt større krav til, at leverancen sker med et så lille klimaaftryk som muligt. I dette indlæg giver Dan Hellström, Senior Account Executive hos Descartes Norden, sit bud på hvordan, virksomheder imødekommer kundernes stadigt større krav
Mange af vores kunder benytter i dag ruteoptimering til effektivt at kunne behandle bestillinger fra deres kunder, få bedre styr på deres tilgængelige ressourcer, se de evt. driftsbegrænsninger der findes samt til at kunne få den kombination af ruter og stop frem, der på bedste mulig måde hjælper til at nå virksomhedens målsætninger.
Uanset om målet er at opfylde kundernes krav til leverancerne, minimere omkostningerne eller øge lønsomheden, kan ruteoptimering være et vigtigt skridt på vejen.
Tre almindelige leveringsudfordringer, som ruteoptimering hjælper med til at løse:
1 Øge produktiviteten
Grundlaget for et effektivt og lønsomt leveranceflow er høj produktivitet, og med teknikkens hjælp er det i dag muligt at afkorte kørestrækningerne med 10-15 %.
Ved hjælp af en smart løsning for ruteoptimering reduceres ikke kun den tid, det tager at oprette ruter, men også behovet for manuel håndtering hos dem, der planlægger ruterne. Noget der giver plads til, at personalet kan bruge tid på andre ting.
Vi ved også, at ruteoptimering øger chaufførernes produktivitet, fordi den samlede kørestrækning afkortes, køretiden reduceres og antallet af leverancer på en rute stiger.
2 Forbedre kundeoplevelsen
Det måske vigtigste aspekt for logistik- og transportvirksomheder er kundeoplevelsen. Den inkluderer alt fra, hvordan ordreafgivelsen opleves til, hvornår og hvordan selve leveringen gennemføres.
Forventningerne fra kunden handler ofte om, at en bestilling skal kunne leveres hurtigt, inden for et nu ret snævert tidsvindue og til en lav pris. Også her kan ruteoptimering bidrage på en positiv måde.
Når du har brug for at planlægge leverancer med kort varsel, altså hvor kunden ønsker at få bestillingen allerede samme dag eller dagen efter, bestillingen er afgivet, kan du ved hjælp af ruteoptimering hurtigt og enkelt oprette den bedst mulige rute, hvorved tiden fra bestilling til levering forkortes betydeligt.
3 Reducere brændstofforbruget
En tredje udfordring, der kan løses med ruteoptimering er at reducere brændstofforbruget. Det to vigtigste årsager til at ville sparer på brændstoffet er, at det naturligvis reducerer omkostningerne men også fordi, det er en vigtig del i at reducere klimapåvirkningen.
Brændstofbesparelser kan i dag opnås på flere forskellige måder, f.eks. ved at afkorte kørestrækningerne, reducere antallet af biler med højt brændstofforbrug og sikre, at lasten er så optimeret som muligt.
Med ruteoptimering får du mulighed for at få kontrol over disse faktorer, og ved at reducere kørestrækningen kan virksomheder forvente 5-10 % mindre brændstofforbrug.
Mange af de leveringsudfordringer, som virksomhederne har i dag, hænger langt hen ad vejen sammen med hinanden. Hvis ruteoptimering implementeres for at øge produktiviteten, vil I med stor sandsynlighed også se andre positive effekter i virksomheden som øget kundetilfredshed og reduceret brændstofforbrug.
Eksploderende e-handel, øgede handelskrav og mere kræsne kunder. Der er mange udfordringer, men der er endnu flere muligheder.