Tre udfordringer, som ruteoptimering hjælper med at løse

Tre udfordringer, som ruteoptimering hjælper med at løse

En øget og mere digital handel har medført nye udfordringer for mange transport- og logistikvirksomheder. Kundernes bestillinger behandles hurtigt og effektivt,og leveres inden for stramme tidsvinduer. Og så er der betydeligt større krav til, at leverancen sker med et så lille klimaaftryk som muligt. I dette indlæg giver Dan Hellström, Senior Account Executive hos Descartes Norden, sit bud på hvordan, virksomheder imødekommer kundernes stadigt større krav

Mange af vores kunder benytter i dag ruteoptimering til effektivt at kunne behandle bestillinger fra deres kunder, få bedre styr på deres tilgængelige ressourcer, se de evt. driftsbegrænsninger der findes samt til at kunne få den kombination af ruter og stop frem, der på bedste mulig måde hjælper til at nå virksomhedens målsætninger.

Uanset om målet er at opfylde kundernes krav til leverancerne, minimere omkostningerne eller øge lønsomheden, kan ruteoptimering være et vigtigt skridt på vejen.

Tre almindelige leveringsudfordringer, som ruteoptimering hjælper med til at løse:

1 Øge produktiviteten

Grundlaget for et effektivt og lønsomt leveranceflow er høj produktivitet, og med teknikkens hjælp er det i dag muligt at afkorte kørestrækningerne med 10-15 %.

Ved hjælp af en smart løsning for ruteoptimering reduceres ikke kun den tid, det tager at oprette ruter, men også behovet for manuel håndtering hos dem, der planlægger ruterne. Noget der giver plads til, at personalet kan bruge tid på andre ting.

Vi ved også, at ruteoptimering øger chaufførernes produktivitet, fordi den samlede kørestrækning afkortes, køretiden reduceres og antallet af leverancer på en rute stiger.

2 Forbedre kundeoplevelsen

Det måske vigtigste aspekt for logistik- og transportvirksomheder er kundeoplevelsen. Den inkluderer alt fra, hvordan ordreafgivelsen opleves til, hvornår og hvordan selve leveringen gennemføres.

Forventningerne fra kunden handler ofte om, at en bestilling skal kunne leveres hurtigt, inden for et nu ret snævert tidsvindue og til en lav pris. Også her kan ruteoptimering bidrage på en positiv måde.

Når du har brug for at planlægge leverancer med kort varsel, altså hvor kunden ønsker at få bestillingen allerede samme dag eller dagen efter, bestillingen er afgivet, kan du ved hjælp af ruteoptimering hurtigt og enkelt oprette den bedst mulige rute, hvorved tiden fra bestilling til levering forkortes betydeligt.

3 Reducere brændstofforbruget

En tredje udfordring, der kan løses med ruteoptimering er at reducere brændstofforbruget. Det to vigtigste årsager til at ville sparer på brændstoffet er, at det naturligvis reducerer omkostningerne men også fordi, det er en vigtig del i at reducere klimapåvirkningen.

Brændstofbesparelser kan i dag opnås på flere forskellige måder, f.eks. ved at afkorte kørestrækningerne, reducere antallet af biler med højt brændstofforbrug og sikre, at lasten er så optimeret som muligt.

Med ruteoptimering får du mulighed for at få kontrol over disse faktorer, og ved at reducere kørestrækningen kan virksomheder forvente 5-10 % mindre brændstofforbrug.

Mange af de leveringsudfordringer, som virksomhederne har i dag, hænger langt hen ad vejen sammen med hinanden. Hvis ruteoptimering implementeres for at øge produktiviteten, vil I med stor sandsynlighed også se andre positive effekter i virksomheden som øget kundetilfredshed og reduceret brændstofforbrug.

Eksploderende e-handel, øgede handelskrav og mere kræsne kunder. Der er mange udfordringer, men der er endnu flere muligheder.

 

 

 

7/9 2021
  • Instabee og Magasin tilbyder ny Click & Collect-mulighed

    Instabee og Magasin tilbyder ny Click & Collect-mulighed

    transport ›De to samarbejdsparter lancerer 'butikspakket pakkeboks-løsning', hvor Magasin-kunder kan bestille varer online og og afhente dem fra en sikker Instabee pakkeboks direkte i stormagasinet
  • Ny, sjællandsk motorvej vil være en gevinst

    Ny, sjællandsk motorvej vil være en gevinst

    transport ›En 70 km lang motorvej, der forbinder Næstved, Slagelse og Kalundborg er et stort ønske for både kommunerne og Region Sjælland. Analyse viser nu, den også vil have en samfundsøkonomisk gevinst på 1,4 milliarder
  • Zalando har valgt PostNord TPL

    Zalando har valgt PostNord TPL

    transport ›PostNord TPL skal drive Zalandos nordiske distributionscenter i Brunna. Opgaven er en af de største opgaver i virksomhedens historie og markerer et stort skridt fremad for partnerskabet
  • GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Grøn flyrute er helt sort

    Grøn flyrute er helt sort

    transport ›Norwegians kommende indenrigsrute med biobrændsel udleder ifølge rapport mere CO2 end traditionelt flyfuel. Forbrugerrådet TÆNK kalder grøn betegnelse for Greenwashing
  • Den bedste - for femte år i træk

    Den bedste - for femte år i træk

    transport ›DHL Express' omkring 45.000 medarbejdere har endnu engang kårets deres arbejdsplads til Europas bedste
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    transport ›I Danmark gælder nye dækregler også for lastbiler og busser til denne vinter – og i Sverige er lovgivningen strammet væsentligt, hvilket kan udfordre den tunge sektor