Tre udfordringer, som ruteoptimering hjælper med at løse

Tre udfordringer, som ruteoptimering hjælper med at løse

En øget og mere digital handel har medført nye udfordringer for mange transport- og logistikvirksomheder. Kundernes bestillinger behandles hurtigt og effektivt,og leveres inden for stramme tidsvinduer. Og så er der betydeligt større krav til, at leverancen sker med et så lille klimaaftryk som muligt. I dette indlæg giver Dan Hellström, Senior Account Executive hos Descartes Norden, sit bud på hvordan, virksomheder imødekommer kundernes stadigt større krav

Mange af vores kunder benytter i dag ruteoptimering til effektivt at kunne behandle bestillinger fra deres kunder, få bedre styr på deres tilgængelige ressourcer, se de evt. driftsbegrænsninger der findes samt til at kunne få den kombination af ruter og stop frem, der på bedste mulig måde hjælper til at nå virksomhedens målsætninger.

Uanset om målet er at opfylde kundernes krav til leverancerne, minimere omkostningerne eller øge lønsomheden, kan ruteoptimering være et vigtigt skridt på vejen.

Tre almindelige leveringsudfordringer, som ruteoptimering hjælper med til at løse:

1 Øge produktiviteten

Grundlaget for et effektivt og lønsomt leveranceflow er høj produktivitet, og med teknikkens hjælp er det i dag muligt at afkorte kørestrækningerne med 10-15 %.

Ved hjælp af en smart løsning for ruteoptimering reduceres ikke kun den tid, det tager at oprette ruter, men også behovet for manuel håndtering hos dem, der planlægger ruterne. Noget der giver plads til, at personalet kan bruge tid på andre ting.

Vi ved også, at ruteoptimering øger chaufførernes produktivitet, fordi den samlede kørestrækning afkortes, køretiden reduceres og antallet af leverancer på en rute stiger.

2 Forbedre kundeoplevelsen

Det måske vigtigste aspekt for logistik- og transportvirksomheder er kundeoplevelsen. Den inkluderer alt fra, hvordan ordreafgivelsen opleves til, hvornår og hvordan selve leveringen gennemføres.

Forventningerne fra kunden handler ofte om, at en bestilling skal kunne leveres hurtigt, inden for et nu ret snævert tidsvindue og til en lav pris. Også her kan ruteoptimering bidrage på en positiv måde.

Når du har brug for at planlægge leverancer med kort varsel, altså hvor kunden ønsker at få bestillingen allerede samme dag eller dagen efter, bestillingen er afgivet, kan du ved hjælp af ruteoptimering hurtigt og enkelt oprette den bedst mulige rute, hvorved tiden fra bestilling til levering forkortes betydeligt.

3 Reducere brændstofforbruget

En tredje udfordring, der kan løses med ruteoptimering er at reducere brændstofforbruget. Det to vigtigste årsager til at ville sparer på brændstoffet er, at det naturligvis reducerer omkostningerne men også fordi, det er en vigtig del i at reducere klimapåvirkningen.

Brændstofbesparelser kan i dag opnås på flere forskellige måder, f.eks. ved at afkorte kørestrækningerne, reducere antallet af biler med højt brændstofforbrug og sikre, at lasten er så optimeret som muligt.

Med ruteoptimering får du mulighed for at få kontrol over disse faktorer, og ved at reducere kørestrækningen kan virksomheder forvente 5-10 % mindre brændstofforbrug.

Mange af de leveringsudfordringer, som virksomhederne har i dag, hænger langt hen ad vejen sammen med hinanden. Hvis ruteoptimering implementeres for at øge produktiviteten, vil I med stor sandsynlighed også se andre positive effekter i virksomheden som øget kundetilfredshed og reduceret brændstofforbrug.

Eksploderende e-handel, øgede handelskrav og mere kræsne kunder. Der er mange udfordringer, men der er endnu flere muligheder.

 

 

 

7/9 2021
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen