Volumen er afgørende for grøn logistik

Volumen er afgørende for grøn logistik

En ny klimarapport giver den danske conveniencevirksomhed Tasteful Foods et uundværligt værktøj til at mindske deres aftryk, mens deres forretning vokser. - Volumen giver os mulighed for at gøre en stor forskel i hele værdikæden, siger direktøren

- Det tynde stykke pap på lasagnepakken ser måske ikke ud af meget, men det er én af de små nøgler til at gøre en stor forskel.

Det mener Anders P. Christensen, der er stifter og administrerende direktør i den nordiske conveniencevirksomhed, Tasteful Foods.

Hver gang at virksomheden i samarbejde med deres leverandører formår at fjerne et pap-sleeve eller et plastlåg på et produkt, skaber det store ringe i vandet.

-Emballage er på mange måder nøglen - hver eneste gang vi kan undlade et pap-sleeve eller et plastlåg på et produkt, mindskes forbruget af pap og plastik, varen bliver billigere at producere, og det skaber mere plads på hver eneste palle.

- Det betyder, at der kan være mere på hver transport, hvilket igen sænker både udgifter og udledning, siger Anders P. Christensen.

Virksomheden har netop fjernet plastiklåget på sine små pastasalater, som kommer i butikkerne i starten af det nye år.

Det reducerer både diameter og højde og betyder, at der kan være 20% flere pastasalater på en palle. Det samme gælder Tastefuls lasagner, der lander i et nyt design uden pap-sleeve i løbet af oktober.

-Det er for tidligt at sætte tal på besparelserne, men det er noget, der batter, når vi sælger over en million lasagner om året, understreger Anders P. Christensen.

Bordet fanger med ny klimarapport
Tasteful Foods har netop færdiggjort en helt ny klimarapport, der kortlægger virksomhedens aftryk gennem hele værdikæden.

Målet er at opdatere rapporten hvert år og følge udviklingen, for at sikre, at virksomheden mindsker sit aftryk samtidig med, at den vokser.

- Vi kigger på det hele – indpakning, transport og ikke mindst råvarer. Vi ser nogle markante tal, når vi øger salget af vores plantebaserede sortiment, så det er også et stort fokusområde.

- Men emballage og transport forbliver vigtigst, da det er afgørende for hele vores sortiment. Vi er en volumeforretning, så hver gang vi ændrer en lille ting, har det stor effekt. Det er en fed måde at arbejde på, siger Anders P. Christensen.

Direktøren mener, at FMCG-producenter og dagligvarehandel igennem mange år været alt for fokuserede på af få produkterne til at fylde på supermarkedernes hylder.

-Vi har igennem hele værdikæden transporteret en masse luft rundt på paller og i lastbiler. Chipsposer er nok det værste eksempel – modpolen er en tætpakket pose med opvasketabs. Vi skal alle tænke mere i at nærme os opvasketabletternes effektivitet, mener han.

Leverandørerne vil også være med
Tasteful Foods er en af nordens førende conveniencevirksomheder og leverer varer til over 10.000 butikker i Sverige, Norge, Finland og Danmark.

For Anders P. Christensen er de logistiske trends helt tydelige. Tasteful Foods 10 producenter i Europa - primært i Holland og Belgien ser også, at grøn innovation er en win/win, da de sænker omkostninger og deres aftryk.

- Det er en kæmpe driver, når der er tydelig synergi mellem økonomi og grønne mål. Vores leverandører er virkelig lydhøre og vil gå så langt, som de produktionsteknisk kan med vores ideer. Så de er helt med på bølgen, siger Anders P. Christensen.

Tastefuls logistiske setup betyder, at virksomheden samler varer på et kæmpe lager i Nordtyskland og pakker smart til alle fire markeder - endnu en effektivisering.

Og her er volumen absolut nøglen, mener Anders P. Christensen, der kan effektivisere på et helt andet plan netop på grund af de enorme mængder.

- Det ville være noget helt andet, hvis vi solgte til en håndfuld butikker. Store volumeforretninger har det allerstørste ansvar – det er et pres og et benspænd, som vi gerne vil have på vores skuldre, siger han.

-lipe

Om Tasteful Foods
Virksomheden leverer ready-to-heat og ready-to-eat convenienceprodukter som måltidssalater, middagsretter, wraps, supper og sandwiches under varemærkerne Tasteful, Food Collective, Taste Of The World og GRÖNT. Produkterne forhandles i mere end 10.000 butikker i Norden. Tasteful Foods samarbejder med en lang række af de største kæder og butikker – heriblandt COOP Danmark, Salling Group, ICA Sverige, Axfood Sverige, Convini Sverige, Coop Sverige, COOP Norge og Reitangruppen i Danmark, Norge og Sverige og Kesko i Finland.

 

20/9 2023
  • Nu starter højsæsonen for e-handel – og svindlere

    Nu starter højsæsonen for e-handel – og svindlere

    transport ›I dag starter Black Week, en uge hvor webshops oversvømmes med rabatter. I takt med den stigende e-handel, stiger også de kriminelles aktiviteter på nettet. Brings sikkerhedschef deler sine råd til, hvordan du kan afsløre svindelforsøg
  • Bring mander op til julehandelen

    Bring mander op til julehandelen

    transport ›Flere chauffører, pakkeshops og robotter er på plads i logistikvirksomheden til 'den sjoveste tid på året'. Og så gentager Bring sin julekonkurrence, der skal få kunderne til at afhente pakkerne hurtigt
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode