Emballagen afgørende for succes i e-handel

Emballagen afgørende for succes i e-handel

Rejsen for produkter købt online er lang og hård, og ofte er forsendelsen den første fysiske oplevelse, slutkunden får med produktet og brandet. Det stiller store krav til emballagen. DS Smith viser løsningerne, der klarer strabadserne, på Scanpack

Produktet og emballagen skal kunne tale for sig selv, når det sendes til slutkunden med posten. Anderledes ser det ud, hvis det bliver solgt i butikkerne, hvor omgivelserne og en smilende ekspedient er med til at give slutkunden en god oplevelse. Dette er selvsagt ikke en mulighed inden for e-handel.

Produktet skal ud på en lang og hård rejse og samtidig have et visuelt udtryk, som matcher produktet indeni og opretholder brandimage. Ifølge DS Smith stiller dette store krav til både emballagens visuelle design og robusthed.

Butik vs. e-handel

Virksomhedens analyser af e-handelen viser, at et produkt og dets emballage på vej igennem vareforsyningskæden i gennemsnit bliver håndteret op til 50 gange, hvis man regner returforsendelser med.

Disse håndteringer kan være på en fabrik, et distributionscenter, hos en fragtmand, og til sidst hos slutkunden selv. Det vil sige, at produktet og emballagen skal kunne tåle at blive løftet, flyttet, rystet, trykket og måske også bøjet op til 50 gange, inden produktet lander hos slutkunden.

Den traditionelle detailhandelsforsyningskæde er mindre kompleks og har langt færre håndteringer. Særligt den sidste del af forsyningskæden, som er leveringen fra butikken eller lageret til slutkunden, stiller markant større krav til emballagens robusthed, konstruktion og funktion, end hvis produkterne sælges i butikkerne.

Vi har kun set begyndelsen

Hos DS Smith forbereder man sig på en fremtid, hvor e-handel bliver den altdominerende faktor i detailhandlen. Det stiller krav til nye tiltag og et konstant fokus på, hvad der rører sig i omverdenen. Undersøgelser foretaget for DS Smith viser, at 25 % af det, virksomhederne fragter, er spildplads, og at 55 % af en gennemsnitlig e-handelsemballage er luft.

Problemet med luft i emballagerne er stort, og det koster for e-handelsvirksomhederne, for miljøet og giver et negativt aftryk hos slutkunden, som i værste konsekvens ikke bestiller hos e-handelsvirksomheden igen.

I emballagevirksomheden arbejder man konstant med at være med helt fremme i udviklingen, og på verdensplan har DS Smith gang i flere større udviklingsprojekter inden for e-handel. Det er alt fra software, som kan udregne den optimale emballagestørrelse til test og certificeringer af emballager.

Et eksempel er det såkaldte DISCS testsystem, som er et laboratorium, der tester de fem mest kritiske områder i forsyningskæden for at nedbringe ødelæggelser, reklamationer og overemballering.

Et andet eksempel er Made2Fit konceptet, som er en pakkemaskine, der løbende fra produkt til produkt skræddersyr emballagestørrelsen til produktets størrelse, både ved enkeltstående produkter og sampak af flere produkter. Maskinen kan skræddersy emballagen i 10 millioner forskellige størrelser.

Specialister er nødvendige

For at sikre den bedste vejledning over for e-handelsvirksomhederne har DS Smith oprettet en organisation i Norden under navnet ePack, som består af et team af designere og konsulenter, som er specialiseret i løsninger til e-handel. Ifølge DS Smith er det nødvendigt med specialister, da forsyningskæden og emballagekravene inden for e-handel adskiller sig markant fra den traditionelle detailhandel.

- Med vores ePack organisation kan vi tilbyde et stærkt samarbejde mellem os og e-handelsvirksomhederne. Uanset om det er små e-handelsvirksomheder, der blot har behov for standardløsninger, som kan hjælpe dem her og nu, eller om det er større e-handelsvirksomheder, som har mere brug for rådgivning og vejledning i forhold til at optimere deres maskinpark, logistikprocesser og slutkundeoplevelse, siger Nordic Sales Manager i DS Smith ePack organisation, Michael Fisker.

-hawin

23/10 2018