NC Nielsen
Dagrofa skifter til lithium-ion trucks og frigør 500 kvadratmeter lagerplads

Dagrofa skifter til lithium-ion trucks og frigør 500 kvadratmeter lagerplads

Dagligvarevarekoncernen Dagrofa investerer i 97 nye Lithium-ion batteridrevne trucks på køl- og frostlager i Vejle. De erstatter 114 trucks med syrebatterier. Det resulterer i stor pladsbesparelse, højere udnyttelsesgrad og lavere omkostninger

Der er godt gang i lagerdriften på Dagrofa Logistiks køle-/frostlager i Vejle.

Knap 200 medarbejdere sørger hver dag for, at en lang række supermarkeder og butikker over hele landet er godt forsynet med friske fødevarer. Kunderne omfatter kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb – samlet set over 500 butikker fordelt over hele landet.

114 syrebatterier bliver til 97 lithium-ion
- Vi har længe kørt med en truckflåde på cirka 114 trucks med syrebatterier, og vi måtte i 2020 konstatere, at de var nedslidte. Vi indgik derfor i en dialog med vores leverandør af intern logistik Toyota Material Handling om udskiftning af truckflåden, fortæller logistikchef Henrik Madsen.

Det resulterede i, at Dagrofa Logistik i starten af 2021 investerede i 97 nye trucks drevet af lithium-ion batterier.

De nye trucks lader markant hurtigere og er i stand til at sjatlade i medarbejdernes pauser i løbet af arbejdsdagen.

- Det betyder, at vi frigør et mere end 500 kvadratmeter stort lagerrum, som vi tidligere brugte til at lade de gamle trucks op i. Den ekstra plads bruger vi i dag til flydende pluklokationer. Det er værdifuldt for os, fordi vi ofte har brug for ekstra plads. Vi har i løbet af dagen et stort gennemløb af kølevarer, der bliver leveret, ompakket og inden for få timer bliver læsset på lastbiler, der leverer direkte ud til mere end 500 butikker over hele landet, fortæller Henrik Madsen.

Bedre udnyttelse af truckflåden
Han fremhæver en anden gevinst ved skiftet til lithium-ion trucks, nemlig at den smidigere og smartere batteriteknologi gør det muligt for Dagrofa Logistik at udnytte truckkapaciteten bedre.

- Vi kan klare den samme eller endda en øget aktivitet med et færre antal trucks. Det kan vi, fordi medarbejderne kan sjatlade batterierne i deres pauser, og at den kortere ladetid betyder, at vi på køle- og grønt-/frugtområderne kan bruge den samme truck på både dag-, aften- og nathold.

- Det kunne vi ikke tidligere, hvor truckene skulle stå til opladning i længere tid, fortæller Martin Jensen, der er teamleder og har mere end 20 års erfaring på lageret i Vejle.

Martin Jensen supplerer:

- Vi har eksperimenteret med, at nogle medarbejdere helt har undladt at sjatlade deres truckbatteri i pauserne, og vi kan konstatere, at batterierne klarer en hel arbejdsdag uden problemer.

-hawin

 

Fakta om Dagrofas lager

  • 20.000 kvadratmeter lagerareal.
  • Kuldezoner fra -22 til +12 grader.
  • Lagerfører cirka 3500 varenumre.
  • Får besøg af 70 til 100 lastbiler hvert døgn.
  • Leverer til 500-600 butikskunder om ugen, mange har levering fem dage om ugen.

 

Gevinster ved lithium-ion trucks

  • Frigør lagerareal der kan bruges til varepluk.
  • Højere kapacitetsudnyttelse fordi opladning er mere fleksibel.
  • Lavere løbende omkostninger fordi behov for færre trucks.

Læs mere om Toyotas Lithium-ion batteriløsninger her HER

 

 

25/1 2022
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren