NC Nielsen
Dagrofa skifter til lithium-ion trucks og frigør 500 kvadratmeter lagerplads

Dagrofa skifter til lithium-ion trucks og frigør 500 kvadratmeter lagerplads

Dagligvarevarekoncernen Dagrofa investerer i 97 nye Lithium-ion batteridrevne trucks på køl- og frostlager i Vejle. De erstatter 114 trucks med syrebatterier. Det resulterer i stor pladsbesparelse, højere udnyttelsesgrad og lavere omkostninger

Der er godt gang i lagerdriften på Dagrofa Logistiks køle-/frostlager i Vejle.

Knap 200 medarbejdere sørger hver dag for, at en lang række supermarkeder og butikker over hele landet er godt forsynet med friske fødevarer. Kunderne omfatter kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb – samlet set over 500 butikker fordelt over hele landet.

114 syrebatterier bliver til 97 lithium-ion
- Vi har længe kørt med en truckflåde på cirka 114 trucks med syrebatterier, og vi måtte i 2020 konstatere, at de var nedslidte. Vi indgik derfor i en dialog med vores leverandør af intern logistik Toyota Material Handling om udskiftning af truckflåden, fortæller logistikchef Henrik Madsen.

Det resulterede i, at Dagrofa Logistik i starten af 2021 investerede i 97 nye trucks drevet af lithium-ion batterier.

De nye trucks lader markant hurtigere og er i stand til at sjatlade i medarbejdernes pauser i løbet af arbejdsdagen.

- Det betyder, at vi frigør et mere end 500 kvadratmeter stort lagerrum, som vi tidligere brugte til at lade de gamle trucks op i. Den ekstra plads bruger vi i dag til flydende pluklokationer. Det er værdifuldt for os, fordi vi ofte har brug for ekstra plads. Vi har i løbet af dagen et stort gennemløb af kølevarer, der bliver leveret, ompakket og inden for få timer bliver læsset på lastbiler, der leverer direkte ud til mere end 500 butikker over hele landet, fortæller Henrik Madsen.

Bedre udnyttelse af truckflåden
Han fremhæver en anden gevinst ved skiftet til lithium-ion trucks, nemlig at den smidigere og smartere batteriteknologi gør det muligt for Dagrofa Logistik at udnytte truckkapaciteten bedre.

- Vi kan klare den samme eller endda en øget aktivitet med et færre antal trucks. Det kan vi, fordi medarbejderne kan sjatlade batterierne i deres pauser, og at den kortere ladetid betyder, at vi på køle- og grønt-/frugtområderne kan bruge den samme truck på både dag-, aften- og nathold.

- Det kunne vi ikke tidligere, hvor truckene skulle stå til opladning i længere tid, fortæller Martin Jensen, der er teamleder og har mere end 20 års erfaring på lageret i Vejle.

Martin Jensen supplerer:

- Vi har eksperimenteret med, at nogle medarbejdere helt har undladt at sjatlade deres truckbatteri i pauserne, og vi kan konstatere, at batterierne klarer en hel arbejdsdag uden problemer.

-hawin

 

Fakta om Dagrofas lager

  • 20.000 kvadratmeter lagerareal.
  • Kuldezoner fra -22 til +12 grader.
  • Lagerfører cirka 3500 varenumre.
  • Får besøg af 70 til 100 lastbiler hvert døgn.
  • Leverer til 500-600 butikskunder om ugen, mange har levering fem dage om ugen.

 

Gevinster ved lithium-ion trucks

  • Frigør lagerareal der kan bruges til varepluk.
  • Højere kapacitetsudnyttelse fordi opladning er mere fleksibel.
  • Lavere løbende omkostninger fordi behov for færre trucks.

Læs mere om Toyotas Lithium-ion batteriløsninger her HER

 

 

25/1 2022
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde