Digital gaffeltruck er forberedt på fremtiden

Digital gaffeltruck er forberedt på fremtiden

Nyt design, øget sikkerhed, høj komfort og forbedrede funktioner gør sammen med online opdateringer den nye generation af fuldt webbaserede Linde-modvægtstruck klar til alle de udfordringer, man står over for i en moderne logistikverden

Linde Material Handling har tilføjet en ny generation af IC modvægtstruck til sin portefølje og har på den måde skabt en ’schweizerkniv’, der er tilpasset fremtidens intralogistik.

Hydrostat-gaffeltrucken, H20 – H35, med løftekapacitet fra 2,0 til 3,5 ton tager samspillet mellem menneske og maskine til et helt nyt niveau og sætter nye standarder med hensyn til oppetid, effektivitet, bæredygtighed og sikkerhed. I samme moment er de fuldt webbaserede Linde-gaffeltruck klar til enhver tænkelig anvendelse i forbindelse med Industri 4.0.

Udviklet fra ’Scratch’

Den nye gaffeltruckgeneration er udviklet helt fra bunden og er baseret på en omfattende dataundersøgelse. Næsten tusind truckførere og truckansvarlige fra 26 lande har evalueret truck i et flere timers ’truck-forum’ og har her udtrykt deres ønsker om alt lige fra bedre design af indstigning til lettere tilgængelighed for service.

- Vi lyttede omhyggeligt til vores kunder og sendte deres kommentarer videre til vores udviklingsingeniører, siger Stefan Prokosch, Senior Vice President Product Management for modvægtstruck hos Linde Material Handling.

Og indsatsen er blevet belønet, som han påpeger:

- De nye gaffeltruck understøtter og beskytter førerne på en unik måde. De er de mest omkostningseffektive gaffeltruck på markedet, og de gør varestrømmen endnu mere transparant og produktiv takket være trådløs kommunikation.

Klar til industri 4.0

En væsentlig og meget nyskabende funktion er, at gaffeltruckene som standard er helt klar til at blive logget på netværket, når det bliver leveret. Med forbehold for de strengeste sikkerhedsstandarder overføres relevante data fra maskinerne til en central server i Vesteuropa, som både kunder og salgspartnere kan få adgang til.

I dette system kan data også modtages og behandles. På denne måde vil det fremover være muligt at udføre online softwareopdateringer og aktivere funktioner såsom vægtindikator for lasten.

- I fremtiden kan vi tilpasse gaffeltrucks til ændrede kundebehov gennem hele livscyklussen - endda til behov, som vi endnu ikke kender, siger Stefan Prokosch.

Allerede nu er ’connectivity’ en klar fordel, når det handler om service. ’Truck Health Management’, fjerndiagnosticering og forebyggende vedligeholdelse forbedrer oppetiden og reducerer omkostningerne.

Forbedret udsyn øger sikkerhed og produktivitet

Et helt ugeneret udsyn til alle sider er en vigtig forudsætning for hurtig, præcis og sikker håndtering af varer, når man betjener gaffeltruck. Især i denne henseende har Lindes designere skabt lidt af en sensation. Udsynet gennem masten alene er øget med hele 20 % sammenlignet med forgængermodellen.

Slanke A-søjler og asymmetriske mastprofiler åbner op for endnu bedre udsyn, der gør det lettere at placere lasten med millimeterpræcision. Det fladere design af modvægten giver også bedre udsyn bagud. Det armerede glastag kombinerer maksimalt udsyn med den bedst mulige beskyttelse.

Den vejrbestandige kabine i de nye Linde-modeller H20 til H35 skaber også optimalt udsyn til siden takket være døre helt af glas. ’Protector Frame’-konceptet med tiltcylindere over taget og forstærket ramme sikrer derudover maststabilitet og maksimal restkapacitet ved høje løft.

Når det drejer sig om sikkerhed, efterlever Linde sin ’Vision Zero’. På lang sigt skal antallet af ulykker reduceres til nul. Og når det drejer sig om lys, har Linde også her lyttet til sinde kunder. LED-striber og VertiLight til ikke-blændende belysning bidrager til at øge sikkerheden.

’Intelligente passagerer’, herunder advarsels- og hjælpesystemerne Linde Safety Pilot og Linde Safety Guard,  giver vigtige tillægsinformationer til føreren og hjælper med at forhindre fejl og ulykker. Linde Load Assist er monteret som standard. Den griber aktivt ind, så snart lasten nærmer sig kapacitetsgrænsen.

Teknologi til fordel for mennesker

Den vigtigste og mest indflydelsesrige faktor i materialehåndtering er dog stadig den menneskelige operatør. Og jo mere ergonomisk og jo mere sikkert deres miljø er, des bedre fungerer de. Det er grunden til, at den nye generation af Linde gaffeltruck blev designet med føreren i centrum.

Truckens trin har en højde på kun 465 millimeter og er mere end dobbelt så bred som før. Der findes et udvalg af tolv forskellige førersæder – helt op til et opvarmet superkomfort-sæde med separat justerbar ryglæn og automatisk vægtjustering.

Førerkabinen kan tilbydes med mere end 10 centimeter øget lofthøjde, frit konfigurerbare kontakter er integreret i armlænet (Linde Load Control), og alle gaffeltruck er udstyret med en elektronisk overvågning af sikkerhedsselen. Hvis føreren ikke har sikkerhedsselen på, kører gaffeltrucken kun med krybehastighed.

Maksimalt bæredygtighed

I følge Stefan Prokosch forbliver IC-motoren stadig førstevalget for mange kunder inden for en overskuelig fremtid på grund af dens stærke ydeevne og den ligetil brug af maskinerne.

- Derfor har vi lagt stor vægt på at optimere energiforbruget og øge håndteringsevnen og samtidig reducere emissionerne.

Linde har opnået dette ved at bruge en moderne, vedligeholdelsesvenlig industrimotor, ved at integrere et partikelfilter som standard og ved yderligere optimering af det hydrostatiske drev. Prokosch fortsætter:

- Vores målinger viser, at vores gaffeltrucks er op til 30 % mere økonomiske end vore konkurrenters, og de er også helt klart overlegne med hensyn til kapacitet. Det gør dem endnu mere omkostningseffektive i hele deres levetid. Samtidig er de mere ressourcevenlige og producerer mindre farlige drivhusgasser.

Store forventninger til det danske marked

Serien ringer ind til en ny æra hos Linde Material Handling. Også fra et begrebsmæssigt synspunkt. Serien markerer nemlig afslutningen på designadskillelsen af IC- og elektriske gaffeltruck. Alle producentens nye modvægtstruck med lastkapacitet fra 1,2 til 5 ton vil fra nu af være baseret på et ensartet modulopbygget koncept.

- Vi ønsker at tilbyde vores kunder ligeværdige køretøjer til alle applikationer - uanset type af drivkraft, forklarer Prokosch.

På denne måde gør Linde det lettere for kunderne at gå i gang med transformationsprocessen mod bæredygtige drivkoncepter. Der er derfor god grund til, at gaffeltruck, der kører på diesel, propan- og naturgas, er de første, der fremstilles i overensstemmelse med det nye platformkoncept:

- Vi ønskede at opfylde Euro V-emissionstandarden for denne lastkapacitetsklasse med et nyt køretøj og tilbyder vores kunder en IC-gaffeltruck, der hæver barren endnu mere i branchen og er forberedt til alle industri 4.0-applikationer, siger Stefan Prokosch.

I Danmark er det N. C. Nielsen som forhandler Lindes truck. Her er man også begejstret for den nye truck.

Salgsdirektør hos N. C. Nielsen, Allan Christensen.

- Vi har store forventninger til den nye Linde modvægtstruck. Der ligger et imponerende udviklingsarbejde bag trucken, og Linde har igen overgået sig selv med en højteknologisk modvægtstruck, der tapper ind i fremtidens industri 4.0-mindset. Vi glæder os rigtigt meget til at kunne præsentere denne spændende produktnyhed på det danske marked i begyndelsen af 2020, udtaler salgsdirektør Allan Christensen fra N.C. Nielsen.   

-hawin

8/1 2020
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning