Digital gaffeltruck er forberedt på fremtiden

Digital gaffeltruck er forberedt på fremtiden

Nyt design, øget sikkerhed, høj komfort og forbedrede funktioner gør sammen med online opdateringer den nye generation af fuldt webbaserede Linde-modvægtstruck klar til alle de udfordringer, man står over for i en moderne logistikverden

Linde Material Handling har tilføjet en ny generation af IC modvægtstruck til sin portefølje og har på den måde skabt en ’schweizerkniv’, der er tilpasset fremtidens intralogistik.

Hydrostat-gaffeltrucken, H20 – H35, med løftekapacitet fra 2,0 til 3,5 ton tager samspillet mellem menneske og maskine til et helt nyt niveau og sætter nye standarder med hensyn til oppetid, effektivitet, bæredygtighed og sikkerhed. I samme moment er de fuldt webbaserede Linde-gaffeltruck klar til enhver tænkelig anvendelse i forbindelse med Industri 4.0.

Udviklet fra ’Scratch’

Den nye gaffeltruckgeneration er udviklet helt fra bunden og er baseret på en omfattende dataundersøgelse. Næsten tusind truckførere og truckansvarlige fra 26 lande har evalueret truck i et flere timers ’truck-forum’ og har her udtrykt deres ønsker om alt lige fra bedre design af indstigning til lettere tilgængelighed for service.

- Vi lyttede omhyggeligt til vores kunder og sendte deres kommentarer videre til vores udviklingsingeniører, siger Stefan Prokosch, Senior Vice President Product Management for modvægtstruck hos Linde Material Handling.

Og indsatsen er blevet belønet, som han påpeger:

- De nye gaffeltruck understøtter og beskytter førerne på en unik måde. De er de mest omkostningseffektive gaffeltruck på markedet, og de gør varestrømmen endnu mere transparant og produktiv takket være trådløs kommunikation.

Klar til industri 4.0

En væsentlig og meget nyskabende funktion er, at gaffeltruckene som standard er helt klar til at blive logget på netværket, når det bliver leveret. Med forbehold for de strengeste sikkerhedsstandarder overføres relevante data fra maskinerne til en central server i Vesteuropa, som både kunder og salgspartnere kan få adgang til.

I dette system kan data også modtages og behandles. På denne måde vil det fremover være muligt at udføre online softwareopdateringer og aktivere funktioner såsom vægtindikator for lasten.

- I fremtiden kan vi tilpasse gaffeltrucks til ændrede kundebehov gennem hele livscyklussen - endda til behov, som vi endnu ikke kender, siger Stefan Prokosch.

Allerede nu er ’connectivity’ en klar fordel, når det handler om service. ’Truck Health Management’, fjerndiagnosticering og forebyggende vedligeholdelse forbedrer oppetiden og reducerer omkostningerne.

Forbedret udsyn øger sikkerhed og produktivitet

Et helt ugeneret udsyn til alle sider er en vigtig forudsætning for hurtig, præcis og sikker håndtering af varer, når man betjener gaffeltruck. Især i denne henseende har Lindes designere skabt lidt af en sensation. Udsynet gennem masten alene er øget med hele 20 % sammenlignet med forgængermodellen.

Slanke A-søjler og asymmetriske mastprofiler åbner op for endnu bedre udsyn, der gør det lettere at placere lasten med millimeterpræcision. Det fladere design af modvægten giver også bedre udsyn bagud. Det armerede glastag kombinerer maksimalt udsyn med den bedst mulige beskyttelse.

Den vejrbestandige kabine i de nye Linde-modeller H20 til H35 skaber også optimalt udsyn til siden takket være døre helt af glas. ’Protector Frame’-konceptet med tiltcylindere over taget og forstærket ramme sikrer derudover maststabilitet og maksimal restkapacitet ved høje løft.

Når det drejer sig om sikkerhed, efterlever Linde sin ’Vision Zero’. På lang sigt skal antallet af ulykker reduceres til nul. Og når det drejer sig om lys, har Linde også her lyttet til sinde kunder. LED-striber og VertiLight til ikke-blændende belysning bidrager til at øge sikkerheden.

’Intelligente passagerer’, herunder advarsels- og hjælpesystemerne Linde Safety Pilot og Linde Safety Guard,  giver vigtige tillægsinformationer til føreren og hjælper med at forhindre fejl og ulykker. Linde Load Assist er monteret som standard. Den griber aktivt ind, så snart lasten nærmer sig kapacitetsgrænsen.

Teknologi til fordel for mennesker

Den vigtigste og mest indflydelsesrige faktor i materialehåndtering er dog stadig den menneskelige operatør. Og jo mere ergonomisk og jo mere sikkert deres miljø er, des bedre fungerer de. Det er grunden til, at den nye generation af Linde gaffeltruck blev designet med føreren i centrum.

Truckens trin har en højde på kun 465 millimeter og er mere end dobbelt så bred som før. Der findes et udvalg af tolv forskellige førersæder – helt op til et opvarmet superkomfort-sæde med separat justerbar ryglæn og automatisk vægtjustering.

Førerkabinen kan tilbydes med mere end 10 centimeter øget lofthøjde, frit konfigurerbare kontakter er integreret i armlænet (Linde Load Control), og alle gaffeltruck er udstyret med en elektronisk overvågning af sikkerhedsselen. Hvis føreren ikke har sikkerhedsselen på, kører gaffeltrucken kun med krybehastighed.

Maksimalt bæredygtighed

I følge Stefan Prokosch forbliver IC-motoren stadig førstevalget for mange kunder inden for en overskuelig fremtid på grund af dens stærke ydeevne og den ligetil brug af maskinerne.

- Derfor har vi lagt stor vægt på at optimere energiforbruget og øge håndteringsevnen og samtidig reducere emissionerne.

Linde har opnået dette ved at bruge en moderne, vedligeholdelsesvenlig industrimotor, ved at integrere et partikelfilter som standard og ved yderligere optimering af det hydrostatiske drev. Prokosch fortsætter:

- Vores målinger viser, at vores gaffeltrucks er op til 30 % mere økonomiske end vore konkurrenters, og de er også helt klart overlegne med hensyn til kapacitet. Det gør dem endnu mere omkostningseffektive i hele deres levetid. Samtidig er de mere ressourcevenlige og producerer mindre farlige drivhusgasser.

Store forventninger til det danske marked

Serien ringer ind til en ny æra hos Linde Material Handling. Også fra et begrebsmæssigt synspunkt. Serien markerer nemlig afslutningen på designadskillelsen af IC- og elektriske gaffeltruck. Alle producentens nye modvægtstruck med lastkapacitet fra 1,2 til 5 ton vil fra nu af være baseret på et ensartet modulopbygget koncept.

- Vi ønsker at tilbyde vores kunder ligeværdige køretøjer til alle applikationer - uanset type af drivkraft, forklarer Prokosch.

På denne måde gør Linde det lettere for kunderne at gå i gang med transformationsprocessen mod bæredygtige drivkoncepter. Der er derfor god grund til, at gaffeltruck, der kører på diesel, propan- og naturgas, er de første, der fremstilles i overensstemmelse med det nye platformkoncept:

- Vi ønskede at opfylde Euro V-emissionstandarden for denne lastkapacitetsklasse med et nyt køretøj og tilbyder vores kunder en IC-gaffeltruck, der hæver barren endnu mere i branchen og er forberedt til alle industri 4.0-applikationer, siger Stefan Prokosch.

I Danmark er det N. C. Nielsen som forhandler Lindes truck. Her er man også begejstret for den nye truck.

Salgsdirektør hos N. C. Nielsen, Allan Christensen.

- Vi har store forventninger til den nye Linde modvægtstruck. Der ligger et imponerende udviklingsarbejde bag trucken, og Linde har igen overgået sig selv med en højteknologisk modvægtstruck, der tapper ind i fremtidens industri 4.0-mindset. Vi glæder os rigtigt meget til at kunne præsentere denne spændende produktnyhed på det danske marked i begyndelsen af 2020, udtaler salgsdirektør Allan Christensen fra N.C. Nielsen.   

-hawin

8/1 2020
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte