Førerløs truck fjerner spildtid og stress i fiskefabrikkens logistikDe ansatte har navngivet den første AGV Ole, og som en ny ”kollega” varetager Ole nu rutineopgaver 16 timer dagligt på tre forskellige arbejdsstationer i fiskefabrikken.

Førerløs truck fjerner spildtid og stress i fiskefabrikkens logistik

Når sultne fastfoodkunder i 39 af verdens lande bestiller en Filet-O-Fish, McFeast Fisk, GrovFeast Fisk hos McDonalds, så sætter de tænderne i en paneret fisk fra den danske fiskeproducent A. Espersen. At få det til at lykkes dag ud og dag ind kræver en høj effektivitet i hele koncernen

Flaskehalsproblemer, hvor medarbejdere står og venter, er kostbart og uholdbart. A. Espersen havde en tilbagevendende udfordring, hvor produktionslinjen løb tør for tomme paller, fordi den ikke blev fyldt op i tide.

Men nu har en selvkørende, førerløs gaffeltruck, også kaldet Global AGV, løst problemstillingen i produktionen hos en af verdens førende producenter af frosne fiskeprodukter.

Som fortrukken fiskeleverandør til  blandt andet McDonald’s i over 39 lande skal der leveres højkvalitetsprodukter til tiden.

- Automatisering er vejen frem, fordi det er måden, vi kan øge vores effektivitet og producere rentabelt i Danmark. Der er ingen, der mister deres arbejde på grund af vores nye førerløse truck. Til gengæld har vi frigjort medarbejdere fra ensidigt, gentaget manuelt arbejde og fået optimeret arbejdsgange og produktionsflow, siger fabrikschef Stig Nielsen hos A. Espersen.

- Jeg har haft mine medarbejdere med i automatiseringen lige fra starten, da deres ord er bærende, når nye arbejdsgange tilføjes. Det er jo dem, som skal arbejde side om side med den førerløse truck, Global AGV’en. Når arbejdsgange automatiseres, er det vigtigt at inkludere aspekter fra ”det virkelige liv”; Ellers tror jeg ikke på, at det ville være blevet en succes, siger fabrikschef Stig Nielsen.

Det er Danmarks største og ældste automationshus BILA, der sammen med A. Espersen har installeret, fintunet og serviceret AGV’en, så den spiller godt sammen med de andre processer på fabrikken på Bornholm.

Input fra fiskefabrikkens medarbejder har også været uvurderlige, og de vil også blive taget i ed, når den næste AGV skal implementeres.

- Jeg har haft mine medarbejdere med i automatiseringen lige fra starten, da deres ord er bærende, når nye arbejdsgange tilføjes. Det er jo dem, som skal arbejde side om side med AGV’en. Når arbejdsgange automatiseres, er det vigtigt at inkludere aspekter fra ”det virkelige liv”, ellers tror jeg ikke på, at det ville være blevet en succes, siger Stig Nielsen.

De ansatte har navngivet den første AGV Ole, og som en ny ”kollega” varetager Ole nu rutineopgaver 16 timer dagligt på tre forskellige arbejdsstationer i fiskefabrikken.

En af Oles opgaver er netop at hente og levere tomme paller til en palleautomat i produktionen. Herudover kører AGV’en også råvarer til proceslinjen og færdigvarer til folievikleren. Sidst men ikke mindst kører den førerløse truck selv hen og lader op efter behov.

Når sultne fastfoodkunder i 39 af verdens lande bestiller en Filet-O-Fish, McFeast Fisk, GrovFeast Fisk hos McDonalds, så sætter de tænderne i en paneret fisk fra den danske fiskeproducent A. Espersen.

Gode truckførere og servicemedarbejder er en mangelvare. AGVen er derfor et godt alternativ til den stigende mangel på arbejdskraft, som er en anden årsag til, at A. Espersen valgte at øge automationsgraden på sin danske fabrik.

Stig Nielsen ser da også positivt på ideen om flere AGV’er i fremtiden.

- Vi bliver aldrig færdige med at automatisere, og BILA er en stærk og troværdig samarbejdspartner i den forbindelse. Jeg har det sådan, at når jeg først kan se formålet, så er jeg klar til at bygge videre, og jeg kan allerede afsløre nu, at jeg ser muligheder for at optimere med flere Global AGV’er i vores produktion, siger Stig Nielsen, fabrikschef hos A. Espersen.

Input fra fiskefabrikkens medarbejder har været uvurderlige, og de vil også blive taget i ed, når den næste AGV skal implementeres.

Den danske fiskekoncern har udover i Danmark produktion fire andre steder i verden for at være tæt på både leverandører og kunder.

Fabrikkerne ligger både i Danmark, Litauen, Polen, Rusland og Vietnam, og herudover er A. Espersen også repræsenteret med kontorer i England, Frankrig, Tyskland, Sverige, Malaysia og Kina.

-hawin

 

21/12 2021
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen