NC Nielsen
Førerløs truck fjerner spildtid og stress i fiskefabrikkens logistikDe ansatte har navngivet den første AGV Ole, og som en ny ”kollega” varetager Ole nu rutineopgaver 16 timer dagligt på tre forskellige arbejdsstationer i fiskefabrikken.

Førerløs truck fjerner spildtid og stress i fiskefabrikkens logistik

Når sultne fastfoodkunder i 39 af verdens lande bestiller en Filet-O-Fish, McFeast Fisk, GrovFeast Fisk hos McDonalds, så sætter de tænderne i en paneret fisk fra den danske fiskeproducent A. Espersen. At få det til at lykkes dag ud og dag ind kræver en høj effektivitet i hele koncernen

Flaskehalsproblemer, hvor medarbejdere står og venter, er kostbart og uholdbart. A. Espersen havde en tilbagevendende udfordring, hvor produktionslinjen løb tør for tomme paller, fordi den ikke blev fyldt op i tide.

Men nu har en selvkørende, førerløs gaffeltruck, også kaldet Global AGV, løst problemstillingen i produktionen hos en af verdens førende producenter af frosne fiskeprodukter.

Som fortrukken fiskeleverandør til  blandt andet McDonald’s i over 39 lande skal der leveres højkvalitetsprodukter til tiden.

- Automatisering er vejen frem, fordi det er måden, vi kan øge vores effektivitet og producere rentabelt i Danmark. Der er ingen, der mister deres arbejde på grund af vores nye førerløse truck. Til gengæld har vi frigjort medarbejdere fra ensidigt, gentaget manuelt arbejde og fået optimeret arbejdsgange og produktionsflow, siger fabrikschef Stig Nielsen hos A. Espersen.

- Jeg har haft mine medarbejdere med i automatiseringen lige fra starten, da deres ord er bærende, når nye arbejdsgange tilføjes. Det er jo dem, som skal arbejde side om side med den førerløse truck, Global AGV’en. Når arbejdsgange automatiseres, er det vigtigt at inkludere aspekter fra ”det virkelige liv”; Ellers tror jeg ikke på, at det ville være blevet en succes, siger fabrikschef Stig Nielsen.

Det er Danmarks største og ældste automationshus BILA, der sammen med A. Espersen har installeret, fintunet og serviceret AGV’en, så den spiller godt sammen med de andre processer på fabrikken på Bornholm.

Input fra fiskefabrikkens medarbejder har også været uvurderlige, og de vil også blive taget i ed, når den næste AGV skal implementeres.

- Jeg har haft mine medarbejdere med i automatiseringen lige fra starten, da deres ord er bærende, når nye arbejdsgange tilføjes. Det er jo dem, som skal arbejde side om side med AGV’en. Når arbejdsgange automatiseres, er det vigtigt at inkludere aspekter fra ”det virkelige liv”, ellers tror jeg ikke på, at det ville være blevet en succes, siger Stig Nielsen.

De ansatte har navngivet den første AGV Ole, og som en ny ”kollega” varetager Ole nu rutineopgaver 16 timer dagligt på tre forskellige arbejdsstationer i fiskefabrikken.

En af Oles opgaver er netop at hente og levere tomme paller til en palleautomat i produktionen. Herudover kører AGV’en også råvarer til proceslinjen og færdigvarer til folievikleren. Sidst men ikke mindst kører den førerløse truck selv hen og lader op efter behov.

Når sultne fastfoodkunder i 39 af verdens lande bestiller en Filet-O-Fish, McFeast Fisk, GrovFeast Fisk hos McDonalds, så sætter de tænderne i en paneret fisk fra den danske fiskeproducent A. Espersen.

Gode truckførere og servicemedarbejder er en mangelvare. AGVen er derfor et godt alternativ til den stigende mangel på arbejdskraft, som er en anden årsag til, at A. Espersen valgte at øge automationsgraden på sin danske fabrik.

Stig Nielsen ser da også positivt på ideen om flere AGV’er i fremtiden.

- Vi bliver aldrig færdige med at automatisere, og BILA er en stærk og troværdig samarbejdspartner i den forbindelse. Jeg har det sådan, at når jeg først kan se formålet, så er jeg klar til at bygge videre, og jeg kan allerede afsløre nu, at jeg ser muligheder for at optimere med flere Global AGV’er i vores produktion, siger Stig Nielsen, fabrikschef hos A. Espersen.

Input fra fiskefabrikkens medarbejder har været uvurderlige, og de vil også blive taget i ed, når den næste AGV skal implementeres.

Den danske fiskekoncern har udover i Danmark produktion fire andre steder i verden for at være tæt på både leverandører og kunder.

Fabrikkerne ligger både i Danmark, Litauen, Polen, Rusland og Vietnam, og herudover er A. Espersen også repræsenteret med kontorer i England, Frankrig, Tyskland, Sverige, Malaysia og Kina.

-hawin

 

21/12 2021
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde