Førerløse truck løser flaskehalsproblemer

Førerløse truck løser flaskehalsproblemer

Folk med truckcertifikat, kan lige nu vælge og vrage mellem jobbene. Flaskehalsproblemer med truckførere er nemlig en stor hovedpine for den danske industri, og efterspørgslen stiger yderligere i travle perioder og i ferietiden

Danmarks største automationshus, BILA A/S, har stor succes med en målrettet satsning på førerløse truck under navnet AGV Scandinavia.
På ganske kort tid har godt et halvt hundrede produktionsvirksomheder valgt at implementere vores førerløse truck for at kunne slå adskillige fluer med et smæk: De kan nedbringe manuelle processer, forbedre arbejdsmiljø og sikkerhed, tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere og øge både produktivitet og konkurrenceevne i virksomheden, siger Jan Bisgård Sørensen, CEO i BILA.

Nogle af de fremsynede virksomheder, der har taget den førerløse teknologi fra AGV Scandinavia til sig, er blandt andet Rockwool, Glud & Marstrand, Arla, Dragsbæk og Hav Line og Thiese Mejeri.

Ansatte frigjort til at løfte kvaliteten
Hos Dragsbæk i Thisted har den førerløse truck-løsning både optimeret arbejdsprocesser og frigjort medarbejderressourcer til kritiske opgaver og derved øget margarineproducentens konkurrenceevne.

- Vores førerløse truck er en gevinst for både produktionen og lageret. Den ligger i fast rutefart døgnet rundt fra produktionslinjen og til lageret, hvor den placerer pallerne på et rullebånd ved en emballeringsmaskine. Det var tidligere en manuel opgave, men AGV'en har overtaget tjansen og frigjort en mand til at kunne overvåge og observere på produktionslinjen. Vi har dermed fået flere øjne på produktionsdelen og dermed et yderligere kvalitetsløft i denne del af processen, fortæller produktionschef Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.

 Produktionschef Karsten Rokkedal

Han har hovedansvaret for den daglige drift af anlægget. Det skal holdes i gang hele tiden, de ugentlige produktionsplaner er fastlagt helt ned på minuttet. Det kræver et en høj automatiseringsgrad:

- Min kunde er lageret, der hele tiden skal være fyldt med de rette varer på hylderne. Derfor har vi valgt at investere i førerløs truck. For at forblive konkurrencedygtig er det meget vigtigt, at vores medarbejdere holder et vågent øje med produktionsflowet, så der ikke opstår fordyrende produktionsstop. Jeg kan sagtens forestille mig, at vi kan automatisere endnu flere rutinemæssige transport-arbejdsopgaver sammen med BILA, siger Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.

Det ensformige automatiseres
Tendensen med truckførere som mangelvare bekræftes også af en rundringning til vikarbureauer, der rekrutterer blandt andre truckførere den danske industri. Herfra lyder det generelt, at gode truckførere ikke hænger på træerne, og at opgaverne helst ikke må være for ensformige. Så kan det være mere oplagt at automatisere.

- Med over 100 ubesatte truckførerjobs lige nu og med de positive aspekter i forhold til både arbejdsmiljø og økonomi, som førerløse AGV'er tilbyder, er jeg slet ikke i tvivl om, at vi vil se en fortsat stigende interesse for feltet fremover, spår Jan Bisgård Sørensen.

 Jan Bisgård Sørensen

En førerløs AGV kører med et lavt energiforbrug og kan være i drift døgnet rundt. Dermed reducerer den mandskabsbehovet, også på de ubekvemme arbejdstider som aftener og weekend. Timeudgiften ved en leaset førerløs truck er 26 kroner i timen ved kørsel i døgndrift.
-lipe

19/8 2019
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima
  • Ravas-agentur på nye hænder

    Ravas-agentur på nye hænder

    truck ›Scanvaegt Systems styrker sin position inden for mobile vejeløsninger med overtagelse af Ravas-agenturet i Danmark fra HSØ
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark
  • Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    truck ›Med den nye ANS/ANM58 PROFINET præsenterer SICK en generation af absolut-encodere, der er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde