Førerløse truck løser flaskehalsproblemer

Førerløse truck løser flaskehalsproblemer

Folk med truckcertifikat, kan lige nu vælge og vrage mellem jobbene. Flaskehalsproblemer med truckførere er nemlig en stor hovedpine for den danske industri, og efterspørgslen stiger yderligere i travle perioder og i ferietiden

Danmarks største automationshus, BILA A/S, har stor succes med en målrettet satsning på førerløse truck under navnet AGV Scandinavia.
På ganske kort tid har godt et halvt hundrede produktionsvirksomheder valgt at implementere vores førerløse truck for at kunne slå adskillige fluer med et smæk: De kan nedbringe manuelle processer, forbedre arbejdsmiljø og sikkerhed, tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere og øge både produktivitet og konkurrenceevne i virksomheden, siger Jan Bisgård Sørensen, CEO i BILA.

Nogle af de fremsynede virksomheder, der har taget den førerløse teknologi fra AGV Scandinavia til sig, er blandt andet Rockwool, Glud & Marstrand, Arla, Dragsbæk og Hav Line og Thiese Mejeri.

Ansatte frigjort til at løfte kvaliteten
Hos Dragsbæk i Thisted har den førerløse truck-løsning både optimeret arbejdsprocesser og frigjort medarbejderressourcer til kritiske opgaver og derved øget margarineproducentens konkurrenceevne.

- Vores førerløse truck er en gevinst for både produktionen og lageret. Den ligger i fast rutefart døgnet rundt fra produktionslinjen og til lageret, hvor den placerer pallerne på et rullebånd ved en emballeringsmaskine. Det var tidligere en manuel opgave, men AGV'en har overtaget tjansen og frigjort en mand til at kunne overvåge og observere på produktionslinjen. Vi har dermed fået flere øjne på produktionsdelen og dermed et yderligere kvalitetsløft i denne del af processen, fortæller produktionschef Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.

 Produktionschef Karsten Rokkedal

Han har hovedansvaret for den daglige drift af anlægget. Det skal holdes i gang hele tiden, de ugentlige produktionsplaner er fastlagt helt ned på minuttet. Det kræver et en høj automatiseringsgrad:

- Min kunde er lageret, der hele tiden skal være fyldt med de rette varer på hylderne. Derfor har vi valgt at investere i førerløs truck. For at forblive konkurrencedygtig er det meget vigtigt, at vores medarbejdere holder et vågent øje med produktionsflowet, så der ikke opstår fordyrende produktionsstop. Jeg kan sagtens forestille mig, at vi kan automatisere endnu flere rutinemæssige transport-arbejdsopgaver sammen med BILA, siger Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.

Det ensformige automatiseres
Tendensen med truckførere som mangelvare bekræftes også af en rundringning til vikarbureauer, der rekrutterer blandt andre truckførere den danske industri. Herfra lyder det generelt, at gode truckførere ikke hænger på træerne, og at opgaverne helst ikke må være for ensformige. Så kan det være mere oplagt at automatisere.

- Med over 100 ubesatte truckførerjobs lige nu og med de positive aspekter i forhold til både arbejdsmiljø og økonomi, som førerløse AGV'er tilbyder, er jeg slet ikke i tvivl om, at vi vil se en fortsat stigende interesse for feltet fremover, spår Jan Bisgård Sørensen.

 Jan Bisgård Sørensen

En førerløs AGV kører med et lavt energiforbrug og kan være i drift døgnet rundt. Dermed reducerer den mandskabsbehovet, også på de ubekvemme arbejdstider som aftener og weekend. Timeudgiften ved en leaset førerløs truck er 26 kroner i timen ved kørsel i døgndrift.
-lipe

19/8 2019
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser
  • Automatisering to-go

    Automatisering to-go

    truck ›Nem og hurtig automatisering af enkle og gentagne logistikprocesser med Stills iGo easy-løsning effektiviserer DP Supplys håndtering af mejeriprodukter på fabrikken i Niedersachen
  • Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    truck ›N.C. Nielsen har netop leveret yderligere tre Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier til Kingspan Logstor. Den samlede Linde-flåde tæller dermed 17 enheder, der bidrager til at holde logistikken kørende.
  • Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    truck ›AntOn by Jungheinrich er navnet på hamburgbaserede Jungheinrichs nye omkostningseffektive produktlinje af udstyr til varehåndtering. Og det er udstyr skræddersyet til kravene i ‘entry-level-segmentet'
  • Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    truck ›Nykøbing Mors-virksomheden sætter ny standard med Palomat Inline, og betegner den som et strategisk skridt ind i Industri 5.0
  • Mød Jungheinrich i Herning

    Mød Jungheinrich i Herning

    truck ›Med fokus på automatisering, digitalisering og effektive trucks viser Jungheinrich på HI Tech & Industry, hvordan intralogistikken kan se ud i fremtiden.
  • Ny palleløfter til de krævende opgaver

    Ny palleløfter til de krævende opgaver

    truck ›Baoli-brandet er kendt for sine robuste truck til konkurrencedygtige priser. Den nye palleløfter, KBP 14H med Li-Ion-batteri lever op til traditionen
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago