Har kørt 700.000 km på samme hjulsæt
Dækkene er sandsynligvis ikke uopslidelige, men siden 2016 har de kørt 14.000 timer eller 700.000 km på en Linde H50 dieseltruck hos Troldtekt A/S.

Har kørt 700.000 km på samme hjulsæt

Siden anskaffelsen i 2016 har en Linde H50 dieseltruck hos Troldtekt rundet 14.000 køretimer. Det svarer til 700.000 kilometer i en bil eller 17,5 gange rundt om jorden. Trucken fra N.C. Nielsen har kørt den enorme distance på de samme trækhjul foran – og hverken dæk eller fælge er slidt ned endnu

Linde H50’eren er en del af en større truckflåde hos Troldtekt A/S, der tæller flere Linde-modeller i den tunge ende. Truckens primære funktion er at fragte akustikplader fra færdigvarelageret til de ventende lastbiler fra tidlig morgen og til sen aften. Den fungerer tilmed som allround gaffeltruck, når der skal transporteres tunge maskindele, råvarer eller andet sværgods.

Samtidig opererer Linde H50 på et kæmpestort køreareal. Troldtekt har netop indviet en ny og 300 meter lang produktionslinje under tag – og virksomheden råder nu over et samlet areal på 220.000 kvadratmeter i Troldhede. Trucken kører derfor over meget store afstande, på vidt forskelligt underlag og som oftest med en stor belastning på gaflerne.

– Vi har brug for meget driftssikre truck, som er nemme at håndtere for vores truckførere. Linde-maskinerne er hurtige i pedalerne, og der er sjældent mekaniske problemer. Samtidig passer vores truckførere godt på maskinerne. Det er også hemmeligheden bag de mange kørte kilometer på samme hjulsæt, fortæller produktionschef Kim Snebang-Storgaard fra Troldtekt.

Produktionschef Kim Snebang-Storgaard og truckfører Niels Erik Tarbensen fra Troldtekt A/S er særdeles godt tilfredse med deres Linde-truckflåde, som holder den interne transport kørende med slidstærke truck og slidstærke hjulsæt.

Truckførerne hos Troldtekt er meget erfarne medarbejdere. Linde H50 dieseltrucken betjenes på skift af to truckførere med dybt kendskab til arbejdsgangen. De har begge en indgående viden om netop denne Linde-truck og har ifølge eget udsagn lært at køre den på en ganske bestemt måde:

– Vi er gode til at passe på trucken og ikke køre den for hårdt. Det handler meget om kørestilen og om at ligge på de samme omdrejninger hele tiden. Det er faktisk ikke nødvendigt at presse trucken på dens ydeevne for at være effektiv i hverdagen. Vi har desuden en løbende dialog med hinanden om maskinen, og kan kontakte servicemontøren fra N.C. Nielsen, hvis der skulle opstå mislyde, fortæller truckfører Niels Erik Tarbensen fra Troldtekt.

Kørestilen har stor betydning for truckens brændstofforbrug og bidrager dermed positivt til miljøet hos Troldtekt. De bliver kørt sikkert af dygtige truckførere, der kender kørearealerne som egen bukselomme og som yderst sjældent har påkørsler. Tilmed kører truckene i et altid passende og præcist moment, der tillige skaber mindst mulige støjgener på fabriksarealerne.

Linde H50 dieseltrucken er som de øvrige Linde-maskiner leaset med en fast serviceaftale indbygget i kontrakten. Den er forsynet med ekstraudstyr som Linde Blue Spot sikkerhedslys, vægt, aircondition og specialsæde til truckførerens komfort – mens dæk og fælge naturligvis er blandt det slidstærke standardudstyr på alle Linde-modeller fra N.C. Nielsen.

-hawin

 

 

 

9/10 2019
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning