Linde går til stålet hos DOT
Linde gaffeltruck er ”den tredje mand” på hver ophængningsplads hos DOT, hvor trucken bruges som et uundværligt redskab i håndteringen af de tonstunge emner.

Linde går til stålet hos DOT

Det kræver sin gaffeltruck at håndtere korrosionsbeskyttede stålemner. Derfor har DOT valgt at fortsætte sit mangeårige samarbejde med N.C. Nielsen, som netop har leveret 42 forskellige Linde-maskiner til DOT-koncernens fem danske fabrikker. Aftalen gælder både nye og renoverede brugte Linde-maskiner

Siden 1984 har DOT udviklet sig til en førende leverandør af overfladebehandling på det nordiske marked og udover fabrikker i Fasterholt, Vildbjerg, Stilling, Ferritslev og Køge ejer DOT-koncernen to svenske fabrikker. Ikke mindre end 515 DOT-medarbejdere trækker hver dag i arbejdstøjet for at kunne levere færdigbehandlede emner til danske, svenske og nordtyske industrikunder.

Hos DOT er logistik et nøgleord. Selvsagt i forhold til de mange transporter af emner til kunderne, men i høj grad også den interne transport på de enorme fabriksanlæg. En stor flåde af Linde-maskiner er sat på opgaven og DOT-truckflåden tæller således en bred vifte af hårdføre Linde el-truck med løftekapaciteter på mellem 1,6 og 10,0 ton.

- Vi har genforhandlet vores aftale med N.C. Nielsen, da vi gerne vil strømline den interne logistik endnu mere. Vi har samarbejdet i mange år og var blandt de første i Danmark, som valgte en Linde el-truck i den tunge ende af skalaen. Vi tænker i stordrift og har brug for robuste, pålidelige og sikre gaffeltruck, der kan tåle en stor slitage, udtaler fabrikschef Lars Amby fra DOT i Fasterholt.

DOT, der tidligere hed Dansk Overflade Teknik, har gentegnet en aftale med N.C. Nielsen, som har leveret 42 forskellige Linde-maskiner til DOT-koncernens danske fabrikker. Fabrikschef Lars Amby fra DOT i Fasterholt er svært tilfreds med resultatet og har nu fået sig en komplet og fremtidssikret Linde-truckflåde.

DOT-fabrikken i Fasterholt, som også rummer hovedsædet, kører stort set i døgndrift. Emnerne afhentes, indleveres i modtageafdelingen, korrosionsbehandles, kvalitetssikres og afleveres i de fleste tilfælde inden for 48 timer. Det hurtige behandlingsforløb kræver masser af planlægning, den rette bemanding og en opdateret truckflåde, der kan holde produktionsprocessen kørende:

- Vi skal have 100% oppetid for at være konkurrencedygtige. Vores gaffeltruck er meget vigtige arbejdsredskaber og fx er der dedikeret en Linde gaffeltruck som ”den tredje mand” på hver af ophængningspladserne i produktionen. Maskinerne bliver udsat for lidt af hvert, når emnerne skal efterbehandles og flyttes, men det klarer Linde i sikker stil, udtaler fabrikschef Lars Amby fra DOT.

Stålsat service

Apropos slitage har DOT valgt en serviceaftale med N.C. Nielsen med en fast servicemontør på fabrikkerne i Fasterholt og Vildbjerg – og med tilkaldevagt på de øvrige danske produktionsanlæg.

DOT råder over en række lastbiler, der dagen igennem bliver læsset med overfladebehandlede og korrosionsbeskyttede stålemner, der oftest kan leveres på 48 timer. En el-drevet Linde E50 modvægtstruck med lange gafler klarer snildt opgaven.

DOT opererer med en høj servicegrad over for deres kunder og derfor er service naturligvis også afgørende omkring den interne transport.

- Vi er rigtigt glade for N.C. Nielsens servicemontør, som er kommet her gennem mange år og nærmest blevet en del af medarbejderstaben. Han er virkelig løsningsorienteret og super god til at komme med forbedringsforslag og ideer til ny truckteknologi. Vi har fået Linde Connect software med, så vi kan indsamle og analysere relevante køredata og dedikere bestemte gaffeltruck til bestemte ophængningspladser, udtaler fabrikschef Lars Amby fra DOT.

Servicemontør Klaus Brun fra N.C. Nielsen er fast mand hos DOT i Fasterholt og Vildbjerg. Han har sikret at alle Linde-maskiner nu er sat i drift på alle positioner hos DOT, hvor nedetid er noget man slår op i fremmedordbogen.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over det fortsatte samarbejde og muligheden for at kunne bidrage til effektive de mange forskelligartede transportopgaver hos DOT:

- En truckflåde på 42 Linde enheder afspejler de varierede transportopgaver hos DOT. De mange tons på gaflerne giver en meget stor vægtbelastning på truckene og de skal hurtigt kunne omstilles til nye opgaver. Derfor er der eksempelvis Linde gaffeltruck med sideforskydning, forskellige gaffellængder og vendeaggregater til tromlehåndtering – alt sammen tilpasset præcist til de enkelte led i produktionsprocessen hos DOT, udtaler Max H. Nielsen fra N.C. Nielsen.

-hawin

 

 

 

 

 

 

 

 

21/8 2020
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Ravas-agentur på nye hænder

    Ravas-agentur på nye hænder

    truck ›Scanvaegt Systems styrker sin position inden for mobile vejeløsninger med overtagelse af Ravas-agenturet i Danmark fra HSØ
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark
  • Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    truck ›Med den nye ANS/ANM58 PROFINET præsenterer SICK en generation af absolut-encodere, der er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde
  • Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    truck ›Den lithium-ion-batteridrevne Hyster® SC1.2 palle-stabler er designet til at være en omkostningseffektiv løsning til transport af daglige laster på åbne paller i lagerrum og i produktionslokaler generelt