Linde går til stålet hos DOT
Linde gaffeltruck er ”den tredje mand” på hver ophængningsplads hos DOT, hvor trucken bruges som et uundværligt redskab i håndteringen af de tonstunge emner.

Linde går til stålet hos DOT

Det kræver sin gaffeltruck at håndtere korrosionsbeskyttede stålemner. Derfor har DOT valgt at fortsætte sit mangeårige samarbejde med N.C. Nielsen, som netop har leveret 42 forskellige Linde-maskiner til DOT-koncernens fem danske fabrikker. Aftalen gælder både nye og renoverede brugte Linde-maskiner

Siden 1984 har DOT udviklet sig til en førende leverandør af overfladebehandling på det nordiske marked og udover fabrikker i Fasterholt, Vildbjerg, Stilling, Ferritslev og Køge ejer DOT-koncernen to svenske fabrikker. Ikke mindre end 515 DOT-medarbejdere trækker hver dag i arbejdstøjet for at kunne levere færdigbehandlede emner til danske, svenske og nordtyske industrikunder.

Hos DOT er logistik et nøgleord. Selvsagt i forhold til de mange transporter af emner til kunderne, men i høj grad også den interne transport på de enorme fabriksanlæg. En stor flåde af Linde-maskiner er sat på opgaven og DOT-truckflåden tæller således en bred vifte af hårdføre Linde el-truck med løftekapaciteter på mellem 1,6 og 10,0 ton.

- Vi har genforhandlet vores aftale med N.C. Nielsen, da vi gerne vil strømline den interne logistik endnu mere. Vi har samarbejdet i mange år og var blandt de første i Danmark, som valgte en Linde el-truck i den tunge ende af skalaen. Vi tænker i stordrift og har brug for robuste, pålidelige og sikre gaffeltruck, der kan tåle en stor slitage, udtaler fabrikschef Lars Amby fra DOT i Fasterholt.

DOT, der tidligere hed Dansk Overflade Teknik, har gentegnet en aftale med N.C. Nielsen, som har leveret 42 forskellige Linde-maskiner til DOT-koncernens danske fabrikker. Fabrikschef Lars Amby fra DOT i Fasterholt er svært tilfreds med resultatet og har nu fået sig en komplet og fremtidssikret Linde-truckflåde.

DOT-fabrikken i Fasterholt, som også rummer hovedsædet, kører stort set i døgndrift. Emnerne afhentes, indleveres i modtageafdelingen, korrosionsbehandles, kvalitetssikres og afleveres i de fleste tilfælde inden for 48 timer. Det hurtige behandlingsforløb kræver masser af planlægning, den rette bemanding og en opdateret truckflåde, der kan holde produktionsprocessen kørende:

- Vi skal have 100% oppetid for at være konkurrencedygtige. Vores gaffeltruck er meget vigtige arbejdsredskaber og fx er der dedikeret en Linde gaffeltruck som ”den tredje mand” på hver af ophængningspladserne i produktionen. Maskinerne bliver udsat for lidt af hvert, når emnerne skal efterbehandles og flyttes, men det klarer Linde i sikker stil, udtaler fabrikschef Lars Amby fra DOT.

Stålsat service

Apropos slitage har DOT valgt en serviceaftale med N.C. Nielsen med en fast servicemontør på fabrikkerne i Fasterholt og Vildbjerg – og med tilkaldevagt på de øvrige danske produktionsanlæg.

DOT råder over en række lastbiler, der dagen igennem bliver læsset med overfladebehandlede og korrosionsbeskyttede stålemner, der oftest kan leveres på 48 timer. En el-drevet Linde E50 modvægtstruck med lange gafler klarer snildt opgaven.

DOT opererer med en høj servicegrad over for deres kunder og derfor er service naturligvis også afgørende omkring den interne transport.

- Vi er rigtigt glade for N.C. Nielsens servicemontør, som er kommet her gennem mange år og nærmest blevet en del af medarbejderstaben. Han er virkelig løsningsorienteret og super god til at komme med forbedringsforslag og ideer til ny truckteknologi. Vi har fået Linde Connect software med, så vi kan indsamle og analysere relevante køredata og dedikere bestemte gaffeltruck til bestemte ophængningspladser, udtaler fabrikschef Lars Amby fra DOT.

Servicemontør Klaus Brun fra N.C. Nielsen er fast mand hos DOT i Fasterholt og Vildbjerg. Han har sikret at alle Linde-maskiner nu er sat i drift på alle positioner hos DOT, hvor nedetid er noget man slår op i fremmedordbogen.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over det fortsatte samarbejde og muligheden for at kunne bidrage til effektive de mange forskelligartede transportopgaver hos DOT:

- En truckflåde på 42 Linde enheder afspejler de varierede transportopgaver hos DOT. De mange tons på gaflerne giver en meget stor vægtbelastning på truckene og de skal hurtigt kunne omstilles til nye opgaver. Derfor er der eksempelvis Linde gaffeltruck med sideforskydning, forskellige gaffellængder og vendeaggregater til tromlehåndtering – alt sammen tilpasset præcist til de enkelte led i produktionsprocessen hos DOT, udtaler Max H. Nielsen fra N.C. Nielsen.

-hawin

 

 

 

 

 

 

 

 

21/8 2020
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen