ProTruck bliver multibrand-forhandler

ProTruck bliver multibrand-forhandler

Kontrakten på import og forhandling af Hysters brede produktprogram er udløbet. Fremover får gaffeltruckforhandleren, ProTruck, med hovedsæde i Odder flere brands i sortimentet. Med produkter til kunder i både high-end, low-end og Heavy Duty segmentet rammer man mange flere kunder med sine løsninger

Af Hans Windeløv

Det er rollen som serviceleverandør frem for forhandler af et bestemt ’full-line’ truckbrand, importøren og forhandleren af truckløsninger og materiel til varehåndtering, ProTruck, satser på i fremtiden.

Den udmelding kommer fra direktør og indehaver, Michael Laursen, i kølvandet på, at gaffeltruckforhandlerens kontrakt med Hyster-brandet for nylig udløb.

I fremtiden satser man på et bredt program af kinesiske Heli-truck til low-end-kundesegmentet, på Cat Lift premium-truck til de store og meget seriøse kunder, og endvidere på Kalmars maskiner til kunder i Heavy Duty-segmentet.  

- I dag lejer kunderne de gaffeltruck og det materiel, de benytter til varehåndtering på lageret og logistikcentret frem for at købe det. De er blevet langt mere selektive og kigger i langt højere grad på funktionen af maskinerne end på, hvilket brand de får ud at køre i produktionen. De er interesseret i effektiv og pålidelig drift og ser meget nøje på, om lejeprisen for maskinerne flugter de krav og behov, de har til materiellet, siger Michael Laursen.

Bredere sortiment – bredere kundesammensætning
Med de nye brands i produktporteføljen rammer ProTruck en langt bredere sammensætning af kunder, end det tidligere har været tilfældet.

- Som uafhængig multibrand-forhandler går vi en anden vej end de fabriksejede salgsorganisationer. Vi har produkter til stort set alle slags kunder og kan samtidig levere dem på lejeaftaler med fuld servicepakke og årligt eftersyn. Vi kan levere de billige low-end lager- og gaffeltruck til kunder, som bruger dem et par timer hver dag, og herefter stiller dem til side på lageret.

- Og vi kan levere enkelte maskiner eller hele flåder af robuste Cat Lift lager- eller gaffeltruck, som kører i treholdsskift i store logistik- og industrivirksomheder. Med Kalmars produkter bliver vi også leveringsdygtige i de helt store maskiner til havne og terminaler, hvor man håndterer Heavy Duty-gods.

- På den måde bliver vi i stand til at levere skræddersyede løsninger til kunderne. Vi kan supplere store seriøse logistik- og industrikunder med et par af de billigere kinesiske truck, hvis de har opgaver, som ikke kræver en dyr premium-truck.

- Ligeledes forsyner vi gerne de mindre kunder med en enkelt dyr maskine, hvis de har nogle få operationer, som kræver kontinuerligt flow i varehåndteringen. Dermed får kunderne præcist de produkter og den sammensætning af maskiner, som passer til deres behov, siger Michael Laursen.

Direktør og indehaver af gaffeltruckforhandleren ProTruck, Michael Laursen.

Premium og Low-end under samme tag
Det kinesiske brand, Heli, består af maskiner til kunder i Low-end-segmentet. Det vil sige mindre krævende kunder, som ikke har intensivt brug for maskiner, der kører i to- eller treholds-skift.

- Det er til de simple løsninger på lageret. Det er til kunder, hvor prisen på lager- og gaffeltruck også spiller en afgørende rolle. Og det er faktisk et kundesegment, vi ikke tidligere har kunnet servicere med løsninger, fordi vi kun har haft premium-maskiner i sortimentet.

Michael Laursen kommer ind på, at Heli er blandt de ni største producenter af gaffeltruck i verden, og med 60 års erfaring med materiel til varehåndtering laver de solide og pålidelige truck til fornuftige priser.

Truckbrandet strækker sig over maskiner fra warehouse-produkter og el-, gas- og dieseltruck med kapacitet fra 1 til 10 ton.

Det er samme kapacitetsspænd, maskinerne til premium segmentet fra Cat Lift Trucks ligger i. ProTruck bliver eneimportør og -forhandler af brandet, som indgår i den multinationale Mitsubishi-Logisnext koncern.

Det er produkter, som bliver produceret i Finland, Sverige og Spanien, og som er udviklet med fokus på kvalitet, sikkerhed og ergonomi, som vægter højt blandt de nordiske markedskrav. 

Som sidste del af tretrinsraketten har ProTruck underskrevet en eksklusiv importøraftale med den finsk-svenske Kalmarkoncern. Aftalen sikrer forhandleren eneimport og forhandling af Kalmar-produkter og services i hele Danmark. Det betyder, at man får en endnu stærkere portefølje af store gaffeltruck, containertruck og reachstackers.

- Det betyder også, at vi får maskiner med større kapacitet, end vi har haft tidligere. Kalmars største maskiner løfter op til 150 ton, og dermed leverer vi maskiner fra 1 ton og helt op til Kalmars topniveau, siger Michael Laursen.

Behov for det rette produktmiks
ProTruck, der har afdelinger i Odder og Ringsted, har i ti år været forhandler af amerikanske Hysters brede program. Med Hyster-sortimentet leverede ProTruck maskiner med kapacitet fra 1 til 60 ton.

Og har dækket rigtig mange aspekter af den truckdrevne varehåndtering i lager-, logistik og produktionsvirksomheder, på havne og i industrien.

Som Michael Laursen kommer ind på, er Hyster leverandør af premium-maskiner i spektret fra de små til de helt store maskiner. Men de også temmelig dyre.

- Kontrakten med full-line producenten har begrænset os i vores udfoldelsesmuligheder. Da Hyster samtidig har haft en del leveringsproblemer, har vi haft svært ved at forsyne vores kunder med de helt rigtige truck.

- De analyser, vi selv har foretaget af mekanismerne og kravene i logistik- og industrisegmentet, viser, at kunderne har behov for at mikse produktsammensætningen både for at få den bedste pris og den bedste og mest effektive sammensætning af maskinerne, og altså ikke nødvendigvis har behov for premium-maskiner i alle operationerne.

- De tendenser var det svært at leve op til med Hysters dyre premium-maskiner, siger Michael Laursen.

Fastholder servicering af Hysters maskiner
Hos ProTruck har man været glad for samarbejdet med Hyster. Som Michael Laursen kommer ind på, er det maskiner af meget høj kvalitet. Han garanterer da også, at eksisterende ProTruck-kunder med Hystermaskiner ikke bliver ladt i stikken.

- Vi kører videre med et fuldt serviceprogram af Hysterprodukterne. Vi skaffer reservedele og reparerer fortsat maskinerne. Vi er også klar til en fortsat dialog om, hvordan kunderne optimerer deres logistik.

- Kræver varehåndteringen og logistikopgaverne maskiner med anden funktionalitet, med større eller mindre kapacitet, er det her vi bringer de helt rigtige løsninger på banen. Men det bliver altså truck og lagermateriel fra de nye brand-serier, siger Michael Laursen, som er glad for den udvikling, ProTruck dermed er i gang med.

Ud over de nye brands er ProTruck allerede forhandler af en række produkter fra flere forskellige producenter.

Det gælder store elektriske gaffeltruck fra Carer, Terminaltruck fra Mol, truck til specialoperationer fra Combilift, ligesom man har rengøringsmateriel fra Dulevo og lifte fra JLG i sortimentet.  

    

28/11 2022
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen