NC Nielsen
ProTruck bliver multibrand-forhandler

ProTruck bliver multibrand-forhandler

Kontrakten på import og forhandling af Hysters brede produktprogram er udløbet. Fremover får gaffeltruckforhandleren, ProTruck, med hovedsæde i Odder flere brands i sortimentet. Med produkter til kunder i både high-end, low-end og Heavy Duty segmentet rammer man mange flere kunder med sine løsninger

Af Hans Windeløv

Det er rollen som serviceleverandør frem for forhandler af et bestemt ’full-line’ truckbrand, importøren og forhandleren af truckløsninger og materiel til varehåndtering, ProTruck, satser på i fremtiden.

Den udmelding kommer fra direktør og indehaver, Michael Laursen, i kølvandet på, at gaffeltruckforhandlerens kontrakt med Hyster-brandet for nylig udløb.

I fremtiden satser man på et bredt program af kinesiske Heli-truck til low-end-kundesegmentet, på Cat Lift premium-truck til de store og meget seriøse kunder, og endvidere på Kalmars maskiner til kunder i Heavy Duty-segmentet.  

- I dag lejer kunderne de gaffeltruck og det materiel, de benytter til varehåndtering på lageret og logistikcentret frem for at købe det. De er blevet langt mere selektive og kigger i langt højere grad på funktionen af maskinerne end på, hvilket brand de får ud at køre i produktionen. De er interesseret i effektiv og pålidelig drift og ser meget nøje på, om lejeprisen for maskinerne flugter de krav og behov, de har til materiellet, siger Michael Laursen.

Bredere sortiment – bredere kundesammensætning
Med de nye brands i produktporteføljen rammer ProTruck en langt bredere sammensætning af kunder, end det tidligere har været tilfældet.

- Som uafhængig multibrand-forhandler går vi en anden vej end de fabriksejede salgsorganisationer. Vi har produkter til stort set alle slags kunder og kan samtidig levere dem på lejeaftaler med fuld servicepakke og årligt eftersyn. Vi kan levere de billige low-end lager- og gaffeltruck til kunder, som bruger dem et par timer hver dag, og herefter stiller dem til side på lageret.

- Og vi kan levere enkelte maskiner eller hele flåder af robuste Cat Lift lager- eller gaffeltruck, som kører i treholdsskift i store logistik- og industrivirksomheder. Med Kalmars produkter bliver vi også leveringsdygtige i de helt store maskiner til havne og terminaler, hvor man håndterer Heavy Duty-gods.

- På den måde bliver vi i stand til at levere skræddersyede løsninger til kunderne. Vi kan supplere store seriøse logistik- og industrikunder med et par af de billigere kinesiske truck, hvis de har opgaver, som ikke kræver en dyr premium-truck.

- Ligeledes forsyner vi gerne de mindre kunder med en enkelt dyr maskine, hvis de har nogle få operationer, som kræver kontinuerligt flow i varehåndteringen. Dermed får kunderne præcist de produkter og den sammensætning af maskiner, som passer til deres behov, siger Michael Laursen.

Direktør og indehaver af gaffeltruckforhandleren ProTruck, Michael Laursen.

Premium og Low-end under samme tag
Det kinesiske brand, Heli, består af maskiner til kunder i Low-end-segmentet. Det vil sige mindre krævende kunder, som ikke har intensivt brug for maskiner, der kører i to- eller treholds-skift.

- Det er til de simple løsninger på lageret. Det er til kunder, hvor prisen på lager- og gaffeltruck også spiller en afgørende rolle. Og det er faktisk et kundesegment, vi ikke tidligere har kunnet servicere med løsninger, fordi vi kun har haft premium-maskiner i sortimentet.

Michael Laursen kommer ind på, at Heli er blandt de ni største producenter af gaffeltruck i verden, og med 60 års erfaring med materiel til varehåndtering laver de solide og pålidelige truck til fornuftige priser.

Truckbrandet strækker sig over maskiner fra warehouse-produkter og el-, gas- og dieseltruck med kapacitet fra 1 til 10 ton.

Det er samme kapacitetsspænd, maskinerne til premium segmentet fra Cat Lift Trucks ligger i. ProTruck bliver eneimportør og -forhandler af brandet, som indgår i den multinationale Mitsubishi-Logisnext koncern.

Det er produkter, som bliver produceret i Finland, Sverige og Spanien, og som er udviklet med fokus på kvalitet, sikkerhed og ergonomi, som vægter højt blandt de nordiske markedskrav. 

Som sidste del af tretrinsraketten har ProTruck underskrevet en eksklusiv importøraftale med den finsk-svenske Kalmarkoncern. Aftalen sikrer forhandleren eneimport og forhandling af Kalmar-produkter og services i hele Danmark. Det betyder, at man får en endnu stærkere portefølje af store gaffeltruck, containertruck og reachstackers.

- Det betyder også, at vi får maskiner med større kapacitet, end vi har haft tidligere. Kalmars største maskiner løfter op til 150 ton, og dermed leverer vi maskiner fra 1 ton og helt op til Kalmars topniveau, siger Michael Laursen.

Behov for det rette produktmiks
ProTruck, der har afdelinger i Odder og Ringsted, har i ti år været forhandler af amerikanske Hysters brede program. Med Hyster-sortimentet leverede ProTruck maskiner med kapacitet fra 1 til 60 ton.

Og har dækket rigtig mange aspekter af den truckdrevne varehåndtering i lager-, logistik og produktionsvirksomheder, på havne og i industrien.

Som Michael Laursen kommer ind på, er Hyster leverandør af premium-maskiner i spektret fra de små til de helt store maskiner. Men de også temmelig dyre.

- Kontrakten med full-line producenten har begrænset os i vores udfoldelsesmuligheder. Da Hyster samtidig har haft en del leveringsproblemer, har vi haft svært ved at forsyne vores kunder med de helt rigtige truck.

- De analyser, vi selv har foretaget af mekanismerne og kravene i logistik- og industrisegmentet, viser, at kunderne har behov for at mikse produktsammensætningen både for at få den bedste pris og den bedste og mest effektive sammensætning af maskinerne, og altså ikke nødvendigvis har behov for premium-maskiner i alle operationerne.

- De tendenser var det svært at leve op til med Hysters dyre premium-maskiner, siger Michael Laursen.

Fastholder servicering af Hysters maskiner
Hos ProTruck har man været glad for samarbejdet med Hyster. Som Michael Laursen kommer ind på, er det maskiner af meget høj kvalitet. Han garanterer da også, at eksisterende ProTruck-kunder med Hystermaskiner ikke bliver ladt i stikken.

- Vi kører videre med et fuldt serviceprogram af Hysterprodukterne. Vi skaffer reservedele og reparerer fortsat maskinerne. Vi er også klar til en fortsat dialog om, hvordan kunderne optimerer deres logistik.

- Kræver varehåndteringen og logistikopgaverne maskiner med anden funktionalitet, med større eller mindre kapacitet, er det her vi bringer de helt rigtige løsninger på banen. Men det bliver altså truck og lagermateriel fra de nye brand-serier, siger Michael Laursen, som er glad for den udvikling, ProTruck dermed er i gang med.

Ud over de nye brands er ProTruck allerede forhandler af en række produkter fra flere forskellige producenter.

Det gælder store elektriske gaffeltruck fra Carer, Terminaltruck fra Mol, truck til specialoperationer fra Combilift, ligesom man har rengøringsmateriel fra Dulevo og lifte fra JLG i sortimentet.  

    

28/11 2022
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene
  • Bobcat Material Handling på nye hænder i Danmark

    Bobcat Material Handling på nye hænder i Danmark

    truck ›1. april 2024 overtager virksomheden Stenderup alt salg, service og reservedelssalg af Bobcat Material Handling i Danmark. I den forbindelse har man i Stenderup også besluttet at etablere en ny division under navnet Stenderup MH
  • Clark præsenterede den nye S-Series Electric på LogiMAT

    Clark præsenterede den nye S-Series Electric på LogiMAT

    truck ›Ligesom deres modstykker med forbrændingsmotor kendetegner Clark Europe den første generation af de elektriske gaffeltrucks som ’Smart, Strong and Safe’