Skibskirurgi med fransk aftryk
Hvide Sande Shipyard, Steel & Service investerede først på året i en Manitou MT 835, maskinen har fuld ud levet op til forventningerne.

Skibskirurgi med fransk aftryk

En Manitou MT835 flytter tonstunge skibe hos Hvide Sande Shipyard, Steel & Service.

Der er for alvor gang i forretningen hos Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, som i 1950 blev etableret til at servicere og reparere lokale fiskefartøjer. I dag består firmaet af 140 ansatte, der bygger, servicerer og leverer til kunder i flere segmenter. Blandt andet medarbejdertransportskibe til vindmøllebranchen.

Store og tonstunge skibe bliver trukket på land, og ind og ud af værkstedshaller for at blive færdigbygget, repareret eller monteret med nyt udstyr. Centralt for hele firmaets areal er fleksibilitet, orden og mobilitet, og her spiller deres nye Manitou teleskoplæsser MT835 en væsentlig rolle.

Hurtig levering

Teleskoplæsseren blev leveret i begyndelsen af året, hvor den afløste en "lillebror" i form af en Manitou MT732. Begge maskiner blev købt som brugte maskiner hos Scantruck. MT732 havde 500 timer på tælleren, da den ankom for fem år siden. Nu har den gået cirka 5000 timer og er skiftet ud med MT835, der også havde 500 timers erfaring med ved leveringen.

- Vi har kun haft gode erfaringer med Manitou, og så var det en væsentlig detalje, at de kunne levere 835'eren med kort varsel. Samtidig har den hurtigskift, og vi kunne få en kranarm med, som vi ofte har brug for, forklarer Aksel Bækby, beddingsformand i Hvide Sande Shipyard, Steel & Service.

Beddingen er det område, hvor skibene er under ombygning, og her er der stor aktivitet i det danske firma. Store skibe flyttes rundt, mens nyt udstyr og reservedele dagligt leveres og monteres.

Hver dag bliver MT835 udsat for tunge løft, når stål og færdige maskindele skal håndteres.

- Teleskoplæsseren kan løfte 3,5 tons, og den passer godt til vores behov. Vi har en mobilkran mv. til de virkelig tunge opgaver, men størrelsen af MT835 gør, at den kan komme til alle steder. Vi kunne godt have brugt en endnu større model, men der er ikke plads til den mellem tårnvogne og containere, forklarer Aksel Bækby.

Flytter skibe

En teleskoplæsser kan ikke flytte bjerge, men Manitou MT835 kan i høj grad flytte skibe. Trods en beskeden vægt på godt syv tons er den omdrejningspunktet i håndteringen af de tunge skibe. Når skibene skal på land, sejles de op på en tårnvogn, som via et skinnesystem i beddingen og i vandet trækkes på land.

- Det træk klarer Manitou MT835, selv om vægtbelastningen typisk er rigtig mange tons. Det foregår selvfølgelig ikke med høje hastigheder. Det er en langsom og sejtrækkende proces, hvor vores Manitou har fint med kræfter. Den har en 105 hk motor, men endnu vigtigere er, at den har firhjulstræk. Dermed kan den trække en stor byrde. Den arbejder effektivt, og vi har ikke behov for hastighed, siger Aksel Bækby.

Der er aktivitet på beddingsområdet og de tilstødende haller fra tidlig morgen til aften, og MT835 er et vigtigt aktiv til at få logistikken til at fungere.

Når skibene er på land, er MT835 fortsat vigtig for det videre arbejde.

- Vi anvender den også ved montage og demontering af ror, skruer, skrueaksler mv. på skibene. Dertil kommer oprydningsopgaver på beddingsområdet af paller og store mængder træemballage fra maskindele. Oveni har vi mange leveringer med materialer til nybygninger. Mange leveringer er for tunge til vores el-truck, men teleskoplæsseren klarer det. Vi har meget gavn af krabbestyring, hvor pladsen er begrænset, konstaterer Aksel Bækby.

Maskinen er involveret i mange processer på hele firmaets område og i mange timer hver dag.

- Den kører fra kl. 05.00 til kl. 17.00 alle hverdage og i mange weekender. Mange medarbejdere er certificeret til at køre med den, og den er eftertragtet, siger beddingsformanden.

Meget efterspurgt til udlejning

Det fortæller meget om maskinens alsidighed, at et skibsværft drager stor nytte af den solide maskine. I forhold til Manitou MT732 er MT835 et skridt op i forhold til både løftehøjde, løftekapacitet og rækkevidde.

Af med pallegaflerne og på med kranarmen. De tunge maskindele modtages typisk i tung træemballage, og den skal også håndteres efter delene er monteret.

- Det er en industrimaskine, som vi almindeligvis ser anvendt af håndværkere på byggepladser. Den er ikke godkendt til mandskabskurv, men den er meget populær til håndtering af gods på paller eller med skovl, siger Per Lindenborg, produktchef for Manitou hos Scantruck.

- Det er en god og solid maskine, som vi har solgt rigtig mange af til især udlejningsselskaber. Den er stærk med sit firhjulstræk, og selv om et skibsværft ikke er den type kunder, vi har flest af, så giver maskinen god mening til deres behov. Det er en meget alsidig maskine, som kan mere end man tror, siger Per Lindenborg.

 

 

1/8 2019
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT