NC Nielsen
NC Nielsen
Skibskirurgi med fransk aftryk
Hvide Sande Shipyard, Steel & Service investerede først på året i en Manitou MT 835, maskinen har fuld ud levet op til forventningerne.

Skibskirurgi med fransk aftryk

En Manitou MT835 flytter tonstunge skibe hos Hvide Sande Shipyard, Steel & Service.

Der er for alvor gang i forretningen hos Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, som i 1950 blev etableret til at servicere og reparere lokale fiskefartøjer. I dag består firmaet af 140 ansatte, der bygger, servicerer og leverer til kunder i flere segmenter. Blandt andet medarbejdertransportskibe til vindmøllebranchen.

Store og tonstunge skibe bliver trukket på land, og ind og ud af værkstedshaller for at blive færdigbygget, repareret eller monteret med nyt udstyr. Centralt for hele firmaets areal er fleksibilitet, orden og mobilitet, og her spiller deres nye Manitou teleskoplæsser MT835 en væsentlig rolle.

Hurtig levering

Teleskoplæsseren blev leveret i begyndelsen af året, hvor den afløste en "lillebror" i form af en Manitou MT732. Begge maskiner blev købt som brugte maskiner hos Scantruck. MT732 havde 500 timer på tælleren, da den ankom for fem år siden. Nu har den gået cirka 5000 timer og er skiftet ud med MT835, der også havde 500 timers erfaring med ved leveringen.

- Vi har kun haft gode erfaringer med Manitou, og så var det en væsentlig detalje, at de kunne levere 835'eren med kort varsel. Samtidig har den hurtigskift, og vi kunne få en kranarm med, som vi ofte har brug for, forklarer Aksel Bækby, beddingsformand i Hvide Sande Shipyard, Steel & Service.

Beddingen er det område, hvor skibene er under ombygning, og her er der stor aktivitet i det danske firma. Store skibe flyttes rundt, mens nyt udstyr og reservedele dagligt leveres og monteres.

Hver dag bliver MT835 udsat for tunge løft, når stål og færdige maskindele skal håndteres.

- Teleskoplæsseren kan løfte 3,5 tons, og den passer godt til vores behov. Vi har en mobilkran mv. til de virkelig tunge opgaver, men størrelsen af MT835 gør, at den kan komme til alle steder. Vi kunne godt have brugt en endnu større model, men der er ikke plads til den mellem tårnvogne og containere, forklarer Aksel Bækby.

Flytter skibe

En teleskoplæsser kan ikke flytte bjerge, men Manitou MT835 kan i høj grad flytte skibe. Trods en beskeden vægt på godt syv tons er den omdrejningspunktet i håndteringen af de tunge skibe. Når skibene skal på land, sejles de op på en tårnvogn, som via et skinnesystem i beddingen og i vandet trækkes på land.

- Det træk klarer Manitou MT835, selv om vægtbelastningen typisk er rigtig mange tons. Det foregår selvfølgelig ikke med høje hastigheder. Det er en langsom og sejtrækkende proces, hvor vores Manitou har fint med kræfter. Den har en 105 hk motor, men endnu vigtigere er, at den har firhjulstræk. Dermed kan den trække en stor byrde. Den arbejder effektivt, og vi har ikke behov for hastighed, siger Aksel Bækby.

Der er aktivitet på beddingsområdet og de tilstødende haller fra tidlig morgen til aften, og MT835 er et vigtigt aktiv til at få logistikken til at fungere.

Når skibene er på land, er MT835 fortsat vigtig for det videre arbejde.

- Vi anvender den også ved montage og demontering af ror, skruer, skrueaksler mv. på skibene. Dertil kommer oprydningsopgaver på beddingsområdet af paller og store mængder træemballage fra maskindele. Oveni har vi mange leveringer med materialer til nybygninger. Mange leveringer er for tunge til vores el-truck, men teleskoplæsseren klarer det. Vi har meget gavn af krabbestyring, hvor pladsen er begrænset, konstaterer Aksel Bækby.

Maskinen er involveret i mange processer på hele firmaets område og i mange timer hver dag.

- Den kører fra kl. 05.00 til kl. 17.00 alle hverdage og i mange weekender. Mange medarbejdere er certificeret til at køre med den, og den er eftertragtet, siger beddingsformanden.

Meget efterspurgt til udlejning

Det fortæller meget om maskinens alsidighed, at et skibsværft drager stor nytte af den solide maskine. I forhold til Manitou MT732 er MT835 et skridt op i forhold til både løftehøjde, løftekapacitet og rækkevidde.

Af med pallegaflerne og på med kranarmen. De tunge maskindele modtages typisk i tung træemballage, og den skal også håndteres efter delene er monteret.

- Det er en industrimaskine, som vi almindeligvis ser anvendt af håndværkere på byggepladser. Den er ikke godkendt til mandskabskurv, men den er meget populær til håndtering af gods på paller eller med skovl, siger Per Lindenborg, produktchef for Manitou hos Scantruck.

- Det er en god og solid maskine, som vi har solgt rigtig mange af til især udlejningsselskaber. Den er stærk med sit firhjulstræk, og selv om et skibsværft ikke er den type kunder, vi har flest af, så giver maskinen god mening til deres behov. Det er en meget alsidig maskine, som kan mere end man tror, siger Per Lindenborg.

 

 

1/8 2019
  • Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

    Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

    truck ›To elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, der nu er sat i drift på det enorme DSV-logistikcenter i Horsens var det helt rigtige for logistikvirksomheden, særligt når det handler om bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen. Flere terminaltraktorer af samme variant leveres i løbet af foråret
  • Bosch automatiserer produktionsforsyningen med AMR-robotter

    Bosch automatiserer produktionsforsyningen med AMR-robotter

    truck ›Det er de innovative autonome mobile robotter SOTO fra Jungheinrich datterselskab Magazino, der automatiserer produktionsforsyningen på Bosch Home Comfort Groups anlæg i Wernau, Tyskland
  • Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

    Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

    truck ›Petersen Tegl har eksisteret siden 1791 og har oplevet mange milepæle gennem årene. Fredag den 29. november 2024 var endnu én af disse dage. Her ankom nemlig 13 nye elektriske Linde X-gaffeltruck til den sønderjyske virksomhed. Dermed var det definitivt slut med en række gas- og dieseltruck
  • Næste generation af Skypod System er klar

    Næste generation af Skypod System er klar

    truck ›Exotec lancerer næste generation af sin løsing, Skypod, som understøtter både pluk af enkeltvarer og kasser og integrerer adskillige af lagerets funktioner såsom indbygget buffer, sekventering og pick-and-pack
  • Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    truck ›Hyster introducerer ny elektrisk gaffeltruck med ICE-lignende ydeevne til indendørs og udendørs arbejde på markedet i Asien og Stillehavsområdet
  • Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    logistikloesninger ›SPONSORERET INDHOLD: Logistik og lagerstyring bliver stadig mere kompleks, og behovet for effektive, fremtidssikrede løsninger er større end nogensinde. Hos STL tilbyder vi avancerede semi- og fuldautomatiske lagerløsninger, der hjælper virksomheder med at optimere lagerdriften, reducere omkostninger og forbedre effektiviteten
  • Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    truck ›Den autonome mobile robot SOTO fra Jungheinrichs datterselskab Magazino er blevet kåret som vinder af Best of Industry Award 2024 i kategorien ”Robotics”
  • Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    truck ›De elektriske gaffeltruck Linde E14-E20 og Linde Xi10-Xi20 er verdens mest kraftfulde af sin art. Det viser en omfattende TÜV NORD-test, hvor Linde-truckene er blevet sammenlignet med konkurrerende modeller med løftekapaciteter i intervallet 1,0-2,0 tons. På en række parametre og tilbyder Linde-truckene den bedste ydeevne og samlede driftsøkonomi blandt de testede gaffeltruck