SmartTruck til alle kunder

SmartTruck til alle kunder

Opsamling og analyser af data om truck og truckflåder kan være med til at optimere brugen af maskinerne og skabe sikker logistik. Siden oktober 2018 er alle Toyotas truck SmartTruck som standard

Af Hans Windeløv

Toyotas SmartTruck-system er baseret på I_Site-teknologien og gør det muligt at opsamle og behandle store datamængder. Ved en nærmere granskning af de mange informationer kan man forbedre udnyttelsen af både enkelte truck og af hele truckflåder, ligesom man også får mulighed for at reducere antallet af ulykker.

- Vi er overbeviste om, at SmartTruck konceptet er en ’Game Changer’. Tidligere var systemet et tilkøb, når kunderne handlede truckløsninger hos os. I de tilfælde, hvor kunderne valgte systemet, blev det udnyttet til at skabe helt klare optimeringsfordele. De fordele mener vi, at alle vores kunder skal have mulighed for at udnytte.

Derfor bliver systemet standard, i alle de truck, vi leverer fremadrettet, siger administrerende direktør i Toyota Material Handling Danmark, Troels Christensen.    

Nøgletal danner baggrund for forbedringer

Datamængderne bliver overført til Toyota Material Handlings analysecenter i Vejle, hvor Toyotas specialister kigger nærmere på de mange informationer.

- Vi kommer i besiddelse af rigtig mange nøgletal. Og efter en nærmere dialog med kunderne, kan vi lave forslag til både generelle og helt specifikke forbedringer i truckdriften.

Administrerende direktør i Toyota Material Handling Danmark, Troels Christensen.    

Troels Christensen kommer ind på, at opsamlede data blandt andet kan omfatte informationer om køretid i forhold til løftetid, skader ved påkørsel af lagerinventar, aktive drifttimer, nedetid og flere andre ting.

- Pointen er, at vi får masser af informationer, som gør det muligt at lave forbedringer for kunderne. Måske er der behov for en anden opbygning af lageret, så man reducerer kørsel med tomme gafler og også sparer tid i operationerne. Samtidig kan vi se, hvor på lageret skader på truck opstår, og om det er lagerlayout eller truckkørslen, som trænger til en justering.    

Service i realtid

Toyota bliver kort sagt i stand til at hjælpe kunderne med at effektivisere driften samtidig med, at informationerne giver et godt beregningsgrundlag for fremtidige optimeringer.

Troels Christensen forklarer, at Toyotas serviceteknikere har adgang til informationer om kundernes truck på en dedikeret serviceplatform, T-Stream.

- Ud fra platformen kan vore serviceteknikere få adgang til viden i realtid. Det skaber gode forudsætninger for at vurdere både de enkelte truck og flåderne som helhed. Teknikerne kan simpelthen kontrollere driftstimerne på distancen, hvilket gør det nemmere at planlægge servicebesøg. Det eliminerer unødvendige besøg og forhindrer, at truck og flåder skal holde unødige pauser. Det sparer tid og ressourcer for alle parter.  

Fremtidsscenarier hører med

De steder, hvor systemet allerede er rullet ud, fungerer det perfekt. Kunderne er nemlig rigtigt interesserede i de fordele, som en målrettet behandling af nøgletallene giver for at optimere driften.

- De kunder, som har købt systemet, har en fin forståelse for det og kan godt se potentialet. De er glade for den rådgivning vi følger op med. De ser det som enormt konstruktivt, og det fører jo ultimativt til, at de opnår nogle klare konkurrencefordele, siger Troels Christensen.

Han kommer ind på, at man også bruger data til at kigge længere ud i fremtiden sammen med kunderne.

- Generelt set styrker det vores relationer og det samarbejde, vi har med kunderne.

 

15/4 2019
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte