SmartTruck til alle kunder

SmartTruck til alle kunder

Opsamling og analyser af data om truck og truckflåder kan være med til at optimere brugen af maskinerne og skabe sikker logistik. Siden oktober 2018 er alle Toyotas truck SmartTruck som standard

Af Hans Windeløv

Toyotas SmartTruck-system er baseret på I_Site-teknologien og gør det muligt at opsamle og behandle store datamængder. Ved en nærmere granskning af de mange informationer kan man forbedre udnyttelsen af både enkelte truck og af hele truckflåder, ligesom man også får mulighed for at reducere antallet af ulykker.

- Vi er overbeviste om, at SmartTruck konceptet er en ’Game Changer’. Tidligere var systemet et tilkøb, når kunderne handlede truckløsninger hos os. I de tilfælde, hvor kunderne valgte systemet, blev det udnyttet til at skabe helt klare optimeringsfordele. De fordele mener vi, at alle vores kunder skal have mulighed for at udnytte.

Derfor bliver systemet standard, i alle de truck, vi leverer fremadrettet, siger administrerende direktør i Toyota Material Handling Danmark, Troels Christensen.    

Nøgletal danner baggrund for forbedringer

Datamængderne bliver overført til Toyota Material Handlings analysecenter i Vejle, hvor Toyotas specialister kigger nærmere på de mange informationer.

- Vi kommer i besiddelse af rigtig mange nøgletal. Og efter en nærmere dialog med kunderne, kan vi lave forslag til både generelle og helt specifikke forbedringer i truckdriften.

Administrerende direktør i Toyota Material Handling Danmark, Troels Christensen.    

Troels Christensen kommer ind på, at opsamlede data blandt andet kan omfatte informationer om køretid i forhold til løftetid, skader ved påkørsel af lagerinventar, aktive drifttimer, nedetid og flere andre ting.

- Pointen er, at vi får masser af informationer, som gør det muligt at lave forbedringer for kunderne. Måske er der behov for en anden opbygning af lageret, så man reducerer kørsel med tomme gafler og også sparer tid i operationerne. Samtidig kan vi se, hvor på lageret skader på truck opstår, og om det er lagerlayout eller truckkørslen, som trænger til en justering.    

Service i realtid

Toyota bliver kort sagt i stand til at hjælpe kunderne med at effektivisere driften samtidig med, at informationerne giver et godt beregningsgrundlag for fremtidige optimeringer.

Troels Christensen forklarer, at Toyotas serviceteknikere har adgang til informationer om kundernes truck på en dedikeret serviceplatform, T-Stream.

- Ud fra platformen kan vore serviceteknikere få adgang til viden i realtid. Det skaber gode forudsætninger for at vurdere både de enkelte truck og flåderne som helhed. Teknikerne kan simpelthen kontrollere driftstimerne på distancen, hvilket gør det nemmere at planlægge servicebesøg. Det eliminerer unødvendige besøg og forhindrer, at truck og flåder skal holde unødige pauser. Det sparer tid og ressourcer for alle parter.  

Fremtidsscenarier hører med

De steder, hvor systemet allerede er rullet ud, fungerer det perfekt. Kunderne er nemlig rigtigt interesserede i de fordele, som en målrettet behandling af nøgletallene giver for at optimere driften.

- De kunder, som har købt systemet, har en fin forståelse for det og kan godt se potentialet. De er glade for den rådgivning vi følger op med. De ser det som enormt konstruktivt, og det fører jo ultimativt til, at de opnår nogle klare konkurrencefordele, siger Troels Christensen.

Han kommer ind på, at man også bruger data til at kigge længere ud i fremtiden sammen med kunderne.

- Generelt set styrker det vores relationer og det samarbejde, vi har med kunderne.

 

15/4 2019
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen