SmartTruck til alle kunder
Opsamling og analyser af data om truck og truckflåder kan være med til at optimere brugen af maskinerne og skabe sikker logistik. Siden oktober 2018 er alle Toyotas truck SmartTruck som standard
Af Hans Windeløv
Toyotas SmartTruck-system er baseret på I_Site-teknologien og gør det muligt at opsamle og behandle store datamængder. Ved en nærmere granskning af de mange informationer kan man forbedre udnyttelsen af både enkelte truck og af hele truckflåder, ligesom man også får mulighed for at reducere antallet af ulykker.
- Vi er overbeviste om, at SmartTruck konceptet er en ’Game Changer’. Tidligere var systemet et tilkøb, når kunderne handlede truckløsninger hos os. I de tilfælde, hvor kunderne valgte systemet, blev det udnyttet til at skabe helt klare optimeringsfordele. De fordele mener vi, at alle vores kunder skal have mulighed for at udnytte.
Derfor bliver systemet standard, i alle de truck, vi leverer fremadrettet, siger administrerende direktør i Toyota Material Handling Danmark, Troels Christensen.
Nøgletal danner baggrund for forbedringer
Datamængderne bliver overført til Toyota Material Handlings analysecenter i Vejle, hvor Toyotas specialister kigger nærmere på de mange informationer.
- Vi kommer i besiddelse af rigtig mange nøgletal. Og efter en nærmere dialog med kunderne, kan vi lave forslag til både generelle og helt specifikke forbedringer i truckdriften.
Administrerende direktør i Toyota Material Handling Danmark, Troels Christensen.
Troels Christensen kommer ind på, at opsamlede data blandt andet kan omfatte informationer om køretid i forhold til løftetid, skader ved påkørsel af lagerinventar, aktive drifttimer, nedetid og flere andre ting.
- Pointen er, at vi får masser af informationer, som gør det muligt at lave forbedringer for kunderne. Måske er der behov for en anden opbygning af lageret, så man reducerer kørsel med tomme gafler og også sparer tid i operationerne. Samtidig kan vi se, hvor på lageret skader på truck opstår, og om det er lagerlayout eller truckkørslen, som trænger til en justering.
Service i realtid
Toyota bliver kort sagt i stand til at hjælpe kunderne med at effektivisere driften samtidig med, at informationerne giver et godt beregningsgrundlag for fremtidige optimeringer.
Troels Christensen forklarer, at Toyotas serviceteknikere har adgang til informationer om kundernes truck på en dedikeret serviceplatform, T-Stream.
- Ud fra platformen kan vore serviceteknikere få adgang til viden i realtid. Det skaber gode forudsætninger for at vurdere både de enkelte truck og flåderne som helhed. Teknikerne kan simpelthen kontrollere driftstimerne på distancen, hvilket gør det nemmere at planlægge servicebesøg. Det eliminerer unødvendige besøg og forhindrer, at truck og flåder skal holde unødige pauser. Det sparer tid og ressourcer for alle parter.
Fremtidsscenarier hører med
De steder, hvor systemet allerede er rullet ud, fungerer det perfekt. Kunderne er nemlig rigtigt interesserede i de fordele, som en målrettet behandling af nøgletallene giver for at optimere driften.
- De kunder, som har købt systemet, har en fin forståelse for det og kan godt se potentialet. De er glade for den rådgivning vi følger op med. De ser det som enormt konstruktivt, og det fører jo ultimativt til, at de opnår nogle klare konkurrencefordele, siger Troels Christensen.
Han kommer ind på, at man også bruger data til at kigge længere ud i fremtiden sammen med kunderne.
- Generelt set styrker det vores relationer og det samarbejde, vi har med kunderne.