NC Nielsen
NC Nielsen
SmartTruck til alle kunder

SmartTruck til alle kunder

Opsamling og analyser af data om truck og truckflåder kan være med til at optimere brugen af maskinerne og skabe sikker logistik. Siden oktober 2018 er alle Toyotas truck SmartTruck som standard

Af Hans Windeløv

Toyotas SmartTruck-system er baseret på I_Site-teknologien og gør det muligt at opsamle og behandle store datamængder. Ved en nærmere granskning af de mange informationer kan man forbedre udnyttelsen af både enkelte truck og af hele truckflåder, ligesom man også får mulighed for at reducere antallet af ulykker.

- Vi er overbeviste om, at SmartTruck konceptet er en ’Game Changer’. Tidligere var systemet et tilkøb, når kunderne handlede truckløsninger hos os. I de tilfælde, hvor kunderne valgte systemet, blev det udnyttet til at skabe helt klare optimeringsfordele. De fordele mener vi, at alle vores kunder skal have mulighed for at udnytte.

Derfor bliver systemet standard, i alle de truck, vi leverer fremadrettet, siger administrerende direktør i Toyota Material Handling Danmark, Troels Christensen.    

Nøgletal danner baggrund for forbedringer

Datamængderne bliver overført til Toyota Material Handlings analysecenter i Vejle, hvor Toyotas specialister kigger nærmere på de mange informationer.

- Vi kommer i besiddelse af rigtig mange nøgletal. Og efter en nærmere dialog med kunderne, kan vi lave forslag til både generelle og helt specifikke forbedringer i truckdriften.

Administrerende direktør i Toyota Material Handling Danmark, Troels Christensen.    

Troels Christensen kommer ind på, at opsamlede data blandt andet kan omfatte informationer om køretid i forhold til løftetid, skader ved påkørsel af lagerinventar, aktive drifttimer, nedetid og flere andre ting.

- Pointen er, at vi får masser af informationer, som gør det muligt at lave forbedringer for kunderne. Måske er der behov for en anden opbygning af lageret, så man reducerer kørsel med tomme gafler og også sparer tid i operationerne. Samtidig kan vi se, hvor på lageret skader på truck opstår, og om det er lagerlayout eller truckkørslen, som trænger til en justering.    

Service i realtid

Toyota bliver kort sagt i stand til at hjælpe kunderne med at effektivisere driften samtidig med, at informationerne giver et godt beregningsgrundlag for fremtidige optimeringer.

Troels Christensen forklarer, at Toyotas serviceteknikere har adgang til informationer om kundernes truck på en dedikeret serviceplatform, T-Stream.

- Ud fra platformen kan vore serviceteknikere få adgang til viden i realtid. Det skaber gode forudsætninger for at vurdere både de enkelte truck og flåderne som helhed. Teknikerne kan simpelthen kontrollere driftstimerne på distancen, hvilket gør det nemmere at planlægge servicebesøg. Det eliminerer unødvendige besøg og forhindrer, at truck og flåder skal holde unødige pauser. Det sparer tid og ressourcer for alle parter.  

Fremtidsscenarier hører med

De steder, hvor systemet allerede er rullet ud, fungerer det perfekt. Kunderne er nemlig rigtigt interesserede i de fordele, som en målrettet behandling af nøgletallene giver for at optimere driften.

- De kunder, som har købt systemet, har en fin forståelse for det og kan godt se potentialet. De er glade for den rådgivning vi følger op med. De ser det som enormt konstruktivt, og det fører jo ultimativt til, at de opnår nogle klare konkurrencefordele, siger Troels Christensen.

Han kommer ind på, at man også bruger data til at kigge længere ud i fremtiden sammen med kunderne.

- Generelt set styrker det vores relationer og det samarbejde, vi har med kunderne.

 

15/4 2019
  • Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

    Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

    truck ›To elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, der nu er sat i drift på det enorme DSV-logistikcenter i Horsens var det helt rigtige for logistikvirksomheden, særligt når det handler om bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen. Flere terminaltraktorer af samme variant leveres i løbet af foråret
  • Bosch automatiserer produktionsforsyningen med AMR-robotter

    Bosch automatiserer produktionsforsyningen med AMR-robotter

    truck ›Det er de innovative autonome mobile robotter SOTO fra Jungheinrich datterselskab Magazino, der automatiserer produktionsforsyningen på Bosch Home Comfort Groups anlæg i Wernau, Tyskland
  • Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

    Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

    truck ›Petersen Tegl har eksisteret siden 1791 og har oplevet mange milepæle gennem årene. Fredag den 29. november 2024 var endnu én af disse dage. Her ankom nemlig 13 nye elektriske Linde X-gaffeltruck til den sønderjyske virksomhed. Dermed var det definitivt slut med en række gas- og dieseltruck
  • Næste generation af Skypod System er klar

    Næste generation af Skypod System er klar

    truck ›Exotec lancerer næste generation af sin løsing, Skypod, som understøtter både pluk af enkeltvarer og kasser og integrerer adskillige af lagerets funktioner såsom indbygget buffer, sekventering og pick-and-pack
  • Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    truck ›Hyster introducerer ny elektrisk gaffeltruck med ICE-lignende ydeevne til indendørs og udendørs arbejde på markedet i Asien og Stillehavsområdet
  • Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    logistikloesninger ›SPONSORERET INDHOLD: Logistik og lagerstyring bliver stadig mere kompleks, og behovet for effektive, fremtidssikrede løsninger er større end nogensinde. Hos STL tilbyder vi avancerede semi- og fuldautomatiske lagerløsninger, der hjælper virksomheder med at optimere lagerdriften, reducere omkostninger og forbedre effektiviteten
  • Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    truck ›Den autonome mobile robot SOTO fra Jungheinrichs datterselskab Magazino er blevet kåret som vinder af Best of Industry Award 2024 i kategorien ”Robotics”
  • Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    truck ›De elektriske gaffeltruck Linde E14-E20 og Linde Xi10-Xi20 er verdens mest kraftfulde af sin art. Det viser en omfattende TÜV NORD-test, hvor Linde-truckene er blevet sammenlignet med konkurrerende modeller med løftekapaciteter i intervallet 1,0-2,0 tons. På en række parametre og tilbyder Linde-truckene den bedste ydeevne og samlede driftsøkonomi blandt de testede gaffeltruck