Traigo80 sætter nye standarder for varehåndteringen
Med lanceringen af Toyotas nye generation af elektriske Traigo80 gaffeltruck kan stålleverandører, byggemarkeder, bryggerier, betonvarefabrikker, logistikcentre og andre virksomheder i industrien se frem til reducerede energiomkostninger og mere effektiv og mere bæredygtig varehåndtering
Hos Toyota Material Handling Danmark ser man frem til lanceringen af de nye elektriske 80 volt truckmodeller i Traigo80-serien. Det er holdbare og robuste elektriske gaffeltruck til det tungere arbejde og de mere krævende opgaver både indendørs og udendørs.
I første omgang er det modellerne med kapacitet fra 2 til 3,5 ton og en løftehøjde op til 6,5 meter, som bliver lanceret. De fås med enten Lithium-Ion-batteri, blysyrebatteri eller med brændselsceller til opladning med brint. Det er energisystemer, som alle fører til reduktion af CO2-udledningen og til lavere energiomkostninger i forhold til truck med forbrændingsmotor.
Kunderne kan vælge mellem et kompakt chassis til brug på steder med lidt plads, eller et længere chassis med et større batteri til mere konstant brug. Derudover er to af modellerne forsynet med et chassis med 600 millimeter lastcenter til større last.
- De nye modeller har en lang række funktioner og egenskaber, der gør det muligt for kunderne at få præcis den eller de truck, som optimerer deres drift. Sikkerheden er forbedret, ligesom ergonomien for truckførerne har fået et løft.
- Uanset om man skifter fra tidligere generationer af el-truck eller tager springet fra diesel- og gastruck er der tale om masser af fordele med maskinerne i Traigo80-serien. Og vi er klar til at hjælpe kunderne med de løsninger, der skaber mest værdi for deres virksomhed, siger salgschef hos Toyota Material Handling Danmark, Steen Petersen.
Kamp om de sidste 30 %
Rigtig mange steder i industrien fokuserer man på grønne løsninger og arbejder på at reducere energiforbruget og skabe en mere bæredygtig drift. Her giver den nye Traigo80-serie det tungere industrisegment en hjælpende hånd.
- De analyser, vi har lavet, peger i retning af, at 95 % af alle kunder, der benytter materiel til varehåndtering i Danmark, kommer til at benytte elektriske gaffeltruck i stedet for gas- og dieseltruck. Selv i Heavy-Duty-segmentet, siger Steen Petersen.
Endnu er det dog kun godt 70 % af de kunder, der herhjemme benytter materiel til varehåndtering, som bruger elektriske gaffeltruck.
- Vi kæmper om de sidste 25 til 30 %. Og her bliver den nye generation af truckmodeller i Traigo80-serien en vigtig brik. I Danmark og Nordeuropa har man de seneste fem til ti år efterspurgt gaffeltruck med de egenskaber, de nye truckmodeller er i besiddelse af. Derfor ser vi frem til at lancere og præsentere de nye maskiner for såvel nye som eksisterende kunder, siger Steen Petersen.
Det logiske skift til el
Arbejdstilsynets vejledning om brug af truck med forbrændingsmotor indendørs stiller krav om nedsættelse af luftforureningen. Blandt andet ved brug af partikelfiltre og udluftningssystemer.
- Kan man helt undvære brugen af motortruck, er det endnu bedre. Det sørger de nye Traigo80-modeller for. Uanset om de kører på batteri eller brint, undgår man emissioner ved kørslen. Og tomgangskørsel er også en saga blot for el-truck-modellernes vedkommende.
- De bruger kun energi, når de arbejder. Derudover slipper medarbejderne på lageret og i produktionen for den støj, der traditionelt er forbundet med brugen af gas- og diesel-truck. Og så bliver truckførerne ikke udsat for samme påvirkning af vibrationer under arbejdet. Samlet set skaber modellerne i Traigo80-serien et meget bedre arbejdsmiljø, siger Steen Petersen.
Virksomheder, der omstiller til grønnere løsninger med de nye maskiner, får valuta for pengene. De nye modeller bruger 15 % mindre energi end de tidligere modeller i Traigo80-serien på grund af forbedrede motorer og komponenter. Og der er tale om maksimal energiudnyttelse samtidig med, at CO2-udledningen bliver reduceret.
- I forhold til gas- og diesel-gaffeltruck reducerer man energiomkostningerne med op til 20 til 30 %. Og når det handler om ’Total Cost of Ownership’, giver investeringen i el-truck også store besparelser i forhold til gaffeltruck med forbrændingsmotor, siger Steen Petersen.
Hjælp til den rigtige batteriløsning
Toyota lancerer serien af 80-volt elektriske gaffeltruck med Lithium Ion-batterier såvel som blysyrebatterier og brændselsceller.
Batterikonceptet gør det muligt for kunderne at beregne den kombination af batteri og oplader, som passer bedst til deres drift og arbejdsforhold.
- Vi hjælper kunderne med at finde den helt rigtige løsning. Har man 50 gaffeltruck i flåden, kræver det, at man har en del plads og også har udsugning i opladningsområdet, hvis man vælger blysyrebatterier. Vælger man blysyrebatterier, har vi sørget for, at logistikken i forbindelse med batteriskift er forbedret. Det sker ved at køre en pallevogn ind under trucken og batteriet i siden på den, så man slipper for kranhejs.
Ellers kan overgangen til gaffeltruck med Lithium-Ion-batterier være en løsning. Sjatladning af maskinerne skaber grundlag for kontinuerlig drift.
Dermed undgår man, at maskinerne oplader i timevis eller skal have skiftet batteriet. Lithium-Ion-batterier kræver dog, at infrastrukturen for placeringen af ladestanderne er i orden, da maskinerne trækker op til 55 KW under opladning.
- Det er en planlægning og et set-up, vi meget gerne hjælper kunderne med at få på plads. Det er eksempelvis muligt at implementere intelligent styring af opladningen. Her ’snakker’ ladestanderne til Lithium-Ion-maskinerne sammen og afgør hvilke maskiner, der har mest behov for strøm.
- Sætter man maskinerne til opladning samtidig, sørger systemet for, at de mest afladte bliver ladet op først og med mest energioverførsel. På den måde bliver alle maskiner klar til driften, og man undgår, at systemet bliver overbelastet, siger Steen Petersen.
I Site skaber overblik
Toyota Material Handling indtager i stadig højere grad en position som rådgiver for kunder, der ønsker at optimere deres lagerset-up og deres materiel til varehåndteringen.
- Vi bearbejder data, laver beregninger og har også flere intelligente løsninger i sortimentet. På baggrund af det kan vi rådgive kunderne og skræddersy de løsninger, der effektiviserer deres varehåndtering, reducerer omkostningerne og skaber en mere bæredygtig drift, siger Steen Petersen.
Traigo80 fås endvidere som en forbundet intelligent truck, så kunderne kan overvåge og forbedre driften i deres virksomhed, når det gælder sikkerhed, produktivitet og omkostningsreduktion.
Det er muligt, fordi Toyota Material Handling løbende udviklinger det integrerede telematiksystem, I Site, som har været standard på serien af lagertrucks siden 2018.
Systemets nye funktioner til serien af gaffeltrucks starter med den nye Traigo80 model og omfatter et nyt display til føreren med en helt ny kontrol før start-funktion.
Endvidere giver den nyeste generation af hardware mere viden om forbedring af produktiviteten, da man kan se, hvornår en truck køres med eller uden last. Tilstanden på Lithium-Ion eller blysyrebatteriet overvåges også, hvilket ikke alene forbedrer levetiden generelt, men også øger batteri-sikkerheden.
-hawin
Forbedret ergonomi
Den nye førerkabine er designet ergonomisk og har et nyt justerbart armlæn og mange opbevaringsmuligheder. Førerkabinen fås nu med en integreret, let tilgængelig farve-touchscreen, som ekstraudstyr, med vigtig driftsinformation såsom løftehøjde, lastens vægt og mastens position, hvilket giver en sikker og effektiv drift. Der fås også et multifunktionsdisplay med trykknapper.
Førerne kan også vælge mellem en helt ny serie af betjeningselementer, alt efter hvad der passer til deres kørestil: Mini-greb, et enkelt multifunktions-joystick eller multifunktionsgreb – hvilket optimerer ergonomien og dermed produktiviteten på et arbejdsskift. Den fuldt affjedrede førerkabine reducerer støj og vibrationer og har højere komfort. For at opnå optimal effektivitet og sikkerhed for føreren er Toyota Traigo80 udstyret med hjælpefunktioner, blandt andet med Toyotas velkendte og gennemprøvede System med Aktiv Stabilitet, SAS, der konstant overvåger lastens vægt, løftehøjden og truckens hastighed og dermed sikrer stabil drift.