Vareleveringen bliver nemmere og grønnereDe 11 Toyota-palleløftere er klar til opgaverne hos J. Nørgaard Petersen.

Vareleveringen bliver nemmere og grønnere

11 nye palleløftere sørger for sikker og effektiv varelevering for transportvirksomheden J. Nørgaard Petersen. Med det kompakte design, den lave vægt og Lithium-Ion batteriet bidrager palleløfterne endvidere til en mere bæredygtig drift

Hverdagen bliver fremover både grønnere og lidt nemmere for chaufførerne hos transport- og distributionsvirksomheden J. Nørgaard Petersen, der er en del af Danske Fragtmænd.

Toyota Material Handling har nemlig leveret 11 nye elektriske palleløftere til virksomheden, med terminal i Høje-Taastrup Transportcenter. BT Levio LWI 160 hedder de nye maskiner, der har en kapacitet på 1,6 ton.

De er designet omkring et modulopbygget Lithium-Ion batterikoncept og adskiller sig dermed fra den traditionelle opbygning, hvor batteriet er centralt placeret. Dermed er de nye maskiner både lettere, mere kompakte og kortere.

Mindre vægt i lastbilerne

Det giver en række fordele for virksomheden og for chaufførerne, som har palleløfterne med i lastbilerne, når de leverer varer for kunderne.

Der blev ’stukket på albuen’, da Toyota leverede de 11 palleløftere. Her er det transportkoordinator hos J. Nørgaard Petersen, Martin Kronborg Hansen (tv.), og Account Manager hos Toyota, Mads Korntved Nielsen.

- De nye palleløftere vejer 180 kilo mindre end de maskiner, de erstatter. Dermed har vi mindre vægt i lastbilerne, og det er med til at reducere deres CO2-udledning.  Over tid og i takt med at vi udfaser de ældre palleløftere og indsætter de nye modeller i flere af de 63 lastbiler og 45 trailere, vi råder over, betyder det, at vi får en mere klimavenlig transport.

- Samtidig sørger det vedligeholdelsesfri Lithium-Ion-batteri for, at maskinerne selv har et lavere energiforbrug, siger Martin Kronborg Hansen, som er transportkoordinator hos J. Nørgaard Petersen.     

Høje krav til materiellet

J. Nørgaard Petersen er specialist i transport og distribution og leverer varer for en lang række kunder i det østlige sjællandsområde omkring Køge, hvor man dækker 21 postnumre.

Man henter varerne hos både kunderne selv og hos logistikvirksomheder og konsoliderer og puljer det på terminalen i Høje-Taastrup. Derefter bliver det kørt ud til slutkunderne. J. Nørgaard Petersen transporterer alt fra små pakker til hele læs, og håndtering og levering af stykgods, pakker, parti- og pallegods og Full Loads hører til spidskompetencerne.

Martin Kronborg Hansen, transportkoordinator hos J. Nørgaard Petersen, (tv.) og indehaver af transportvirksomheden, Jesper Nørgaard Petersen, er glade for de nye palleløftere. - De spiller fint sammen med vore bestræbelser på at blive mere klimavenlige og bæredygtige, siger Jesper Nørgaard Petersen.

Det stiller krav til materiellet, både når man læsser bilerne og leverer varerne. Det er blandt andet derfor, man er startet på en udskiftning af palleløfterne.

Toholdsskift klares på en opladning

- Vi leverer fra dag til dag og har rigtigt travlt. Flere af lastbilerne kører i toholdsskift og har ca. 50 stop i løbet af dagen. Det er her, de nye palleløftere kommer i spil. Undervejs i vareleveringen over de to skift har palleløfterne nemlig en effektiv driftstid på 10 til 12 timer.

- Det klarer de ny Lithium-Ion maskiner nemt. Og ydeevnen er ensartet uanset, hvor meget eller hvor lidt batteriet er opladt. Lithium-Ion-teknologien gør det endvidere muligt hurtigt at sjatlade ude hos en kunde, hvis uheldet er ude sidst på dagen, og batteriet er ved at være afladt. Det klarer man snildt hen over en kop kaffe, siger Martin Kronborg Hansen.

Godt udsyn skaber sikker varehåndtering

De nye palleløftere, som J. Nørgaard Petersen har erhvervet på en 60 måneders rentalaftale, er en del af virksomhedens målrettede indsats for at reducere klimabelastningen. Danske Fragtmænd deltager allerede i forsøg med kørsel med el-lastbiler og har i det hele taget stort fokus på grønne løsninger, som skal gøre gruppens transportvirksomheder mere bæredygtige.

Toyota Material Handling har leveret 11 nye BT Levio LWI 160 til transportspecialisten J. Nørgaard Petersen på terminalen i Høje-Taastrup Transportcenter.

Hos J. Nørgaard Petersen er man da også godt tilfreds med hele forløbet. Ud over at reducere energiforbruget og sikre driften i toholdsskiftene sørger maskinerne for en nemmere og mere sikker varehåndtering.

- Palleløfterens totale længde er kortere, end vi er vant til. Det optimerer manøvredygtigheden, og det er værdifuldt særligt på steder, hvor pladsen er trang. Maskinen er endvidere mere kompakt og udstyret med et mindre chassis. Det skaber godt udsyn til gods og gafler og sørger for en sikker håndtering af varerne, siger Martin Kronborg Hansen.

Stor tilfredshed med forløbet

Palleløfternes reducerede vægt sørger endvidere for, at man nemmere kan overholde kravene om maksimum vægt på ramper, klinker, i lifte og elevatorer, som chaufførerne indimellem møder, når de leverer varer.

 Transportkoordinator Martin Kronborg Hansen er glad for løsningen, som effektiviserer varehåndteringen og samtidig bidrager til en mere bæredygtig drift.    

Martin Kronborg Hansen er da også godt tilfreds med hele forløbet med erhvervelsen og implementeringen af de nye palleløftere.

- Toyota har leveret nogle produkter, der lever op til vores krav om både bæredygtighed, effektivitet og sikkerhed. Vi har en fuld servicepakke, og det fungerer i det hele taget perfekt. Vi er da også indstillet på at tale videre med Toyota, når udskiftningen af næste hold palleløftere nærmer sig.

-hawin

 

 

Teknisk specifikation

Vægt: 269 kg

Lastkapacitet: 1600 kg

Løftehøjde: 210 mm

Maks. batterikapacitet: 150 Ah

Volt: 24 volt

Maks. hastighed: 6,0 km/h

Smart Truck

Batteritype: Li-Ion. 50 Ah til 150 Ah

 

18/5 2021
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen