NC Nielsen
Verdens første Terberg YT203 EV er nu i driftN.C. Nielsen har leveret verdens fire første elektriske Terberg YT203-EV i serieproduktion til Helsingborgs Hamn. Dermed tager den svenske havn endnu et vigtigt skridt i den grønne omstilling.

Verdens første Terberg YT203 EV er nu i drift

Havnen i Helsingborg har taget et vigtigt skridt i deres grønne omstilling. N.C. Nielsen har leveret verdens fire første elektriske Terberg YT-terminaltraktorer i serieproduktion til havnen, som dermed runder endnu en milepæl. Den sydsvenske havn har et erklæret mål om at blive fossilfri på alle arbejdskøretøjer før 2024 og nedbringe støjniveauet på den bynære havn

Ankomsten af de fire fabriksnye Terberg YT-terminaltraktorer har vakt opsigt i transportbranchen, og Helsingborgs Hamn stiller beredvilligt op for at fortælle om de nye el-trækkere i medierne.

Interessen er et udtryk for, at der længe har været et behov for miljøvenlige, bæredygtige og højtydende maskiner i den tunge ende af skalaen. De nye Terberg YT-modeller markerer da også et teknologisk vendepunkt:

- Vi er stolte af at være first movere inden for grøn transport. Det er spændende at være en del af denne teknologiske udvikling, som heldigvis fortsætter for uformindsket styrke. Det giver god mening at arbejde med den grønne omstilling på havnen af hensyn til vores kunder, byens borgere og vores chauffører, der har fået et bedre arbejdsmiljø, udtaler teknisk chef Christina Argelius fra Helsingborgs Hamn.

Terberg YT203-EV sætter nye teknologiske standarder. Den er udviklet med så få bevægelige dele som muligt, hvilket nedsætter omkostningerne til vedligeholdelse.

Den eldrevne trækker udleder hverken CO2 eller NOX og overholder en række skrappe miljøkrav. Løftekapaciteten er på 36.000 kilo, førerkomforten er i top, sikkerheden i særklasse, og så tåler den naturligvis det barske vejr på havnen.

Havneområdet med den tunge transport er et udfordrende arbejdsmiljø at elektrificere. Derfor er der etableret en gennemtænkt infrastruktur til opladning i forhold til køreruter, værksteder og opholdsrum for chaufførerne.

De nye Terberg YT203-EV kan på få minutter blive opladet af en række robuste DC-ladere med høj effekt – både i pauser og efter dagens udførte arbejde.

- Vi omstiller os til den nye teknologi, da vi skal opdatere sikkerhedsrutiner, lære chaufførerne at optimere kørslen og udvide serviceberedskabet sammen med vores leverandører. Vi ser mange perspektiver i de eldrevne køretøjer, som vi helt sikkert skal have flere af i fremtiden. Vi har taget hul på et nyt og meget spændende kapitel i havnens historie, udtaler teknisk chef Christina Argelius fra Helsingborgs Hamn.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over samarbejdet med Helsingborgs Hamn og de nye muligheder, som de elektriske Terberg YT203-EV byder på.

- Det er ret vildt at have leveret verdens første Terberg YT203-EV i serieproduktion til Helsingborgs Hamn. Trods lidt COVID19-forsinkelse er det lykkedes at komme i mål med den grønne løsning, og vi glæder os over at have bidraget til havnens udvikling. Jeg er sikker på, at vi kommer til at se mere af det i andre havne, i lufthavne og på distributionscentre, slutter distriktschef Per Löthner fra N.C. Nielsen i Sverige.

-hawin

14/1 2022
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde