NC Nielsen
NC Nielsen
Verdens første Terberg YT203 EV er nu i driftN.C. Nielsen har leveret verdens fire første elektriske Terberg YT203-EV i serieproduktion til Helsingborgs Hamn. Dermed tager den svenske havn endnu et vigtigt skridt i den grønne omstilling.

Verdens første Terberg YT203 EV er nu i drift

Havnen i Helsingborg har taget et vigtigt skridt i deres grønne omstilling. N.C. Nielsen har leveret verdens fire første elektriske Terberg YT-terminaltraktorer i serieproduktion til havnen, som dermed runder endnu en milepæl. Den sydsvenske havn har et erklæret mål om at blive fossilfri på alle arbejdskøretøjer før 2024 og nedbringe støjniveauet på den bynære havn

Ankomsten af de fire fabriksnye Terberg YT-terminaltraktorer har vakt opsigt i transportbranchen, og Helsingborgs Hamn stiller beredvilligt op for at fortælle om de nye el-trækkere i medierne.

Interessen er et udtryk for, at der længe har været et behov for miljøvenlige, bæredygtige og højtydende maskiner i den tunge ende af skalaen. De nye Terberg YT-modeller markerer da også et teknologisk vendepunkt:

- Vi er stolte af at være first movere inden for grøn transport. Det er spændende at være en del af denne teknologiske udvikling, som heldigvis fortsætter for uformindsket styrke. Det giver god mening at arbejde med den grønne omstilling på havnen af hensyn til vores kunder, byens borgere og vores chauffører, der har fået et bedre arbejdsmiljø, udtaler teknisk chef Christina Argelius fra Helsingborgs Hamn.

Terberg YT203-EV sætter nye teknologiske standarder. Den er udviklet med så få bevægelige dele som muligt, hvilket nedsætter omkostningerne til vedligeholdelse.

Den eldrevne trækker udleder hverken CO2 eller NOX og overholder en række skrappe miljøkrav. Løftekapaciteten er på 36.000 kilo, førerkomforten er i top, sikkerheden i særklasse, og så tåler den naturligvis det barske vejr på havnen.

Havneområdet med den tunge transport er et udfordrende arbejdsmiljø at elektrificere. Derfor er der etableret en gennemtænkt infrastruktur til opladning i forhold til køreruter, værksteder og opholdsrum for chaufførerne.

De nye Terberg YT203-EV kan på få minutter blive opladet af en række robuste DC-ladere med høj effekt – både i pauser og efter dagens udførte arbejde.

- Vi omstiller os til den nye teknologi, da vi skal opdatere sikkerhedsrutiner, lære chaufførerne at optimere kørslen og udvide serviceberedskabet sammen med vores leverandører. Vi ser mange perspektiver i de eldrevne køretøjer, som vi helt sikkert skal have flere af i fremtiden. Vi har taget hul på et nyt og meget spændende kapitel i havnens historie, udtaler teknisk chef Christina Argelius fra Helsingborgs Hamn.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over samarbejdet med Helsingborgs Hamn og de nye muligheder, som de elektriske Terberg YT203-EV byder på.

- Det er ret vildt at have leveret verdens første Terberg YT203-EV i serieproduktion til Helsingborgs Hamn. Trods lidt COVID19-forsinkelse er det lykkedes at komme i mål med den grønne løsning, og vi glæder os over at have bidraget til havnens udvikling. Jeg er sikker på, at vi kommer til at se mere af det i andre havne, i lufthavne og på distributionscentre, slutter distriktschef Per Löthner fra N.C. Nielsen i Sverige.

-hawin

14/1 2022
  • Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

    Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

    truck ›To elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, der nu er sat i drift på det enorme DSV-logistikcenter i Horsens var det helt rigtige for logistikvirksomheden, særligt når det handler om bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen. Flere terminaltraktorer af samme variant leveres i løbet af foråret
  • Bosch automatiserer produktionsforsyningen med AMR-robotter

    Bosch automatiserer produktionsforsyningen med AMR-robotter

    truck ›Det er de innovative autonome mobile robotter SOTO fra Jungheinrich datterselskab Magazino, der automatiserer produktionsforsyningen på Bosch Home Comfort Groups anlæg i Wernau, Tyskland
  • Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

    Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

    truck ›Petersen Tegl har eksisteret siden 1791 og har oplevet mange milepæle gennem årene. Fredag den 29. november 2024 var endnu én af disse dage. Her ankom nemlig 13 nye elektriske Linde X-gaffeltruck til den sønderjyske virksomhed. Dermed var det definitivt slut med en række gas- og dieseltruck
  • Næste generation af Skypod System er klar

    Næste generation af Skypod System er klar

    truck ›Exotec lancerer næste generation af sin løsing, Skypod, som understøtter både pluk af enkeltvarer og kasser og integrerer adskillige af lagerets funktioner såsom indbygget buffer, sekventering og pick-and-pack
  • Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    truck ›Hyster introducerer ny elektrisk gaffeltruck med ICE-lignende ydeevne til indendørs og udendørs arbejde på markedet i Asien og Stillehavsområdet
  • Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    logistikloesninger ›SPONSORERET INDHOLD: Logistik og lagerstyring bliver stadig mere kompleks, og behovet for effektive, fremtidssikrede løsninger er større end nogensinde. Hos STL tilbyder vi avancerede semi- og fuldautomatiske lagerløsninger, der hjælper virksomheder med at optimere lagerdriften, reducere omkostninger og forbedre effektiviteten
  • Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    truck ›Den autonome mobile robot SOTO fra Jungheinrichs datterselskab Magazino er blevet kåret som vinder af Best of Industry Award 2024 i kategorien ”Robotics”
  • Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    truck ›De elektriske gaffeltruck Linde E14-E20 og Linde Xi10-Xi20 er verdens mest kraftfulde af sin art. Det viser en omfattende TÜV NORD-test, hvor Linde-truckene er blevet sammenlignet med konkurrerende modeller med løftekapaciteter i intervallet 1,0-2,0 tons. På en række parametre og tilbyder Linde-truckene den bedste ydeevne og samlede driftsøkonomi blandt de testede gaffeltruck