De 13-16-årige er udsatte i trafikken

De 13-16-årige er udsatte i trafikken

Alt for mange af de ældste skolebørn kommer alvorligt til skade i trafikken. I forbindelse med skolestart vil en landsdækkende kampagne hjælpe forældre til de 13-16-årige med at passe bedre på deres teenagere

Den ene hånd på cykelstyret, mens den anden hånd bruges til at skrive en sms. Det kan være fristende for mange unge, men det er også risikabelt, når man færdes i trafikken.


Over ti gange så mange 16-årige kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken som de 6-årige, viser tal fra Vejdirektoratet. Derfor sætter Rådet for Sikker Trafik, TrygFonden og 94 kommuner fra mandag den 7. august til søndag den 3. september fokus på teenagernes trafikadfærd med kampagnen "Teenager i trafikken".


Kampagnen opfordrer blandt andet forældrene til at blive ved med at minde deres børn om, hvordan de passer bedst på sig selv i trafikken f.eks. ved at bruge cykelhjelm og lade mobilen blive i lommen. Selv om børnene er blevet ældre og virker som om de har styr på det, har de brug for at det bliver gentaget. 

 

- Som forældre til teenagere er der masser af bekymringer. De unge begynder måske at ryge, drikke og feste. Men faktisk er trafikken noget af det farligste for de unge. Teenagerne har meget andet i hovedet end trafiksikkerhed, og de tager måske nogle chancer eller glemmer at være opmærksomme i trafikken. Derfor er det vigtigt, at vi forældre også taler trafik og laver aftaler med vores store børn, siger Rosa Nissen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.


Derfor går det galt

Teenagerne kommer oftest til skade i trafikken på en hverdag, hvor det er lyst. Det kan f.eks. være når de går, cykler eller kører på scooter til og fra skole, venner eller fritidsaktiviteter. Det er ofte i kryds, at det går galt, hvor de f.eks. glemmer at se sig ordentligt for. Og drengene er involveret i tre gange så mange trafikulykker som pigerne, viser ulykkesstatistikken fra Vejdirektoratet. 


Selvom de fleste unge godt ved, hvad der er det fornuftige at gøre, gør de det ikke altid. De 13-16-årige børn har endnu ikke udviklet det overblik, der gør, at de kan gennemskue konsekvenserne af deres handlinger, hvis de for eksempel ikke bruger cykelhjelm eller skriver sms'er, når de cykler. Derfor er det vigtigt, at de ofte bliver mindet om det af deres forældre.


Forældre kan forhindre ulykker
I en undersøgelse fra 2016 har Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden spurgt 500 unge mellem 13-16 år, hvad der kan få dem til at gå/køre lovligt i trafikken. Halvdelen af de unge svarer, at de overholder reglerne, hvis deres forældre stiller krav om det. Til sammenligning svarer kun 26 %, det er vennernes opførsel, der påvirker deres adfærd i trafikken. Forældrene har altså større indflydelse end vennerne.


- Selv om de unge måske laver himmelvendte øjne og vrisser, når forældrene siger at de skal cykle med hjelm, droppe mobilen i trafikken og aldrig køre fuld på en knallert, så har det en effekt. Derfor skal vi have flere forældre til at blande sig og tage snakken med deres børn om, hvordan man bør opføre sig i trafikken. Det kan være med til at forebygge ulykker blandt de unge, siger Dorte McGugan Pedersen, udviklingschef i TrygFonden.


Sådan kan du gøre din teenager mere sikker i trafikken:
For at hjælpe forældrene, har Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden lavet en temaside, hvor forældre kan finde gode råd og lære, hvordan man får de unge til at lytte efter og opføre sig mere sikkert på vejene: https://www.sikkertrafik.dk/teenager

 


Hvad kan du gøre som forælder:

  • Stå fast på at din teenager skal køre med cykelhjelm hver gang - det er ikke nemt, men det virker. 
  • Gentagelser virker. I teenageårene er hjernen under heftig udvikling, og din teenager har meget andet i hovedet end trafik.
  • Se på dine egne trafikvaner. Dit barn kopierer dig i trafikken. Så lad fx mobilen blive i lommen, brug cykelhjelm og let foden fra speederen.

 

4/8 2017
  • Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    transport ›Takket være EU-projektet ALIGHT kan man nu håndtere de risici, der er forbundet med at installere et batteri i en lufthavns kritiske infrastruktur. Det er ifølge udviklerne en milepæl, og årsagen til, at lufthavnen som en af de første i Europa har installeret et stort batteri, som skal bidrage til målet om bæredygtighed
  • Michelin opfinder nyt analyseværktøj til måling af partikelforurening fra dæk

    Michelin opfinder nyt analyseværktøj til måling af partikelforurening fra dæk

    transport ›Den franske dækkoncern har netop præsentere et nyt analyseredskab til udfordringerne med de partikler, der kommer fra dæk og vej under kørsel med biler og lastbiler. Teknologien skal bane vejen for fremtidens bionedbrydelige dæk
  • Recharge City indviet

    Recharge City indviet

    transport ›Fredag den 15. marts indviede Transportminister Thomas Danielsen det nye parkerings- og opladningscenter Recharge City ved afkørsel 57, Horsens Syd på motorvej E45
  • 21 større broer og tunneler skal have en makeover i 2024

    21 større broer og tunneler skal have en makeover i 2024

    transport ›Vejdirektoratet planlægger at gennemføre omkring 100 store og mindre vedligeholdelsesarbejder på bygværker i 2024. Heraf skal 21 større broer og tunneler have en opgradering, så de kan holde mange år frem i tiden
  • Total pakkeløsning for genanvendt plastfilm

    Total pakkeløsning for genanvendt plastfilm

    transport ›Danske SOCO System har for den tyske virksomhed POLIFILM bygget et fuldautomatisk pakke- og palleteringsanlæg til f.eks. plastiksække af genanvendt forbrugerplast. Se video:
  • Papirbaseret palleindpakning modtager pris

    Papirbaseret palleindpakning modtager pris

    transport ›Papir- og emballageproducenten Mondi har vundet Fastmarkets PPI Products innovationspris for sin Advantage StretchWrap, der erstatter plastfilm til transportemballage
  • Kvindelig chauffør styrker samarbejdet i Carl Ras-teamet

    Kvindelig chauffør styrker samarbejdet i Carl Ras-teamet

    transport ›Tanja Hyll Biersted blev for et år siden ansat som den første kvindelige chauffør i virksomheden, der arbejder på at styrke kønsdiversitet og inklusion i hele organisationen. Selvom hun ikke selv havde regnet med at få arbejde i håndværkerbranchen, trives hun både på 'vejen' og med sin kollegaer i teamet
  • Markant udledning af farlige stoffer fra skibe

    Markant udledning af farlige stoffer fra skibe

    transport ›Giftigt røggasvand er en markant kilde til miljøfarlige stoffer i havmiljøet. Op mod 20 procent af udledningen af nikkel i havet kommer fra det såkaldte scrubbervand, oplyser Miljøministeriet. Nu vil Miljøminister Magnus Heunicke have forbud mod udledning