DKI Logistics styrker distributionen
e-handelen ændrer logistik- og distributionsmarkedet. Logistikvirksomhederne skal kunne tilbyde kunderne høj kvalitet og attraktive løsninger. DKI Logistics har etableret sit eget distributionsnetværk

DKI Logistics styrker distributionen

DKI Logistics ændrer forretningsstrategi og spalter virksomheden i to. Logistikydelser og distribution kommer i fremtiden til at ligge i hvert sit selskab, i henholdsvis DKI Logistics og DKI Distribution

Af Hans Windeløv

For to år siden røg der 20 paller klimaanlæg afsted om ugen til Bilka. I dag er tallet nul. Til gengæld bliver der sendt rigtig mange varer ud til slutkundernes privatadresser.

Det er stadig virksomheden, DKI Logistics, som på lagrene i Horsens og Køge håndterer varerne for businesskunderne.

Men selv om der stadig er et flow af varer ud til kundernes butikker, bliver flere og flere af varerne altså sendt direkte fra lageret ud til de private slutkunder.

Det er en udvikling, der er til at tage og føle på. Det er da også lige præcis, hvad man har gjort hos DKI Logistics.

B2B og B2C

For virksomheden, der traditionelt leverer lager- og logistikydelser i businesssegmentet, betyder den generelle vækst i e-handelen en markant kursændring i forretningsstrategien.

- Det handler jo ikke kun om klimaanlæg. Stort set alle detailvirksomheder og supermarkedskæder har koblet en webshop på deres eksisterende fysiske forretninger som en ekstra ydelse. Slutkunderne handler måske nok stadig væk i butikkerne. Men de orienterer sig i lige så høj grad på nettet og foretager flere og flere indkøb i de mange forskellige webshops.

- Det er alt lige fra dagligvarer, tøj, bøger, elektronik, hårde hvidevarer, møbler, kosmetik, gør-det-selv-artikler og mange andre ting. Disse varer forventer de at få bragt lige til døren i hjemmet. Det stiller høje krav til logistikleverandørerne og transportørerne, kommenterer administrerende direktør i DKI Logistics, Preben Borregaard.

Logistik og distribution bliver spaltet

Direktørtitlen beholder Preben Borregaard kun kort tid endnu. Den eksplosive vækst i e-handelen og de ændringer det har skabt på logistikområdet, har ført til, at DKI Logistics spalter virksomheden i to.

Den 19. september lancerer hovedselskabet, DKI Logistics Group to selskaber, nemlig DKI Logistics og DKI Distribution, som pr. 1. september bliver forsynet med hver sin direktør.

- Samfundet og markedets udvikling er tæt forbundet. Ud over at de stadig driver deres butikker og varehuse, satser vore businesskunder benhårdt på nethandelen. Her er de altså afhængige af, at hele logistik-setup’et spiller optimalt. Alt lige fra modtagelse af varerne, når de ankommer fra producenterne, til håndteringen med lagring og crossdocking, pluk til henholdsvis butikker og privatkunder, pak og distribution er blevet kritiske elementer undervejs i varestrømmen.

- De logistikvirksomheder, der ønsker at spille en afgørende rolle i dette kredsløb, er tvunget til at agere i forhold til den måde, markedet er skruet sammen. For at kunne leve op til både vore egne og vore kunders forventninger har vi derfor etableret vores egen landsdækkende distribution, DKI Distribution, siger Preben Borregaard.

Opkøb af transportfirmaer

Han forklarer, at det indebærer, at DKI Distribution har opkøbt flere transportvirksomheder og endvidere har investeret i både trækkere, trailere og fragtforvogne.

- For tre-fire år siden havde vi omkring 10 privatleveringer om dagen. I dag er det i omegnen af 2500 daglige leveringer. Det kræver dels, at materiellet er i orden og dels, at man har nogle dygtige medarbejdere.

- Det er årsagen til, at vi, ud over selve materiellet, har investeret i flere veldrevne og økonomisk bæredygtige transportfirmaer både på Sjælland, på Fyn og i Jylland. Her har man know-how, man er kvalitetsbevidst, og så er man effektiv, siger Preben Borregaard.

DKI Logistics effektiviserer løbende selve logistikprocesserne og har for nylig bygget en ny distributionshal på 6.000 kvadratmeter, som effektiviserer distributionen af både crossdockingvarer og de varer man har på lageret.

Samtidig har man erhvervet flere lagerautomater for at styrke indsatsen med henblik på pluk af mindre artikler.

Volumen er en kritisk faktor

Det nye setup med to selskaber skaber en høj grad af gennemsigtighed og enkelhed, som samtidig styrker den samlede forretning.

- Da vi selv ejer et rationelt og optimalt distributionsnetværk, har styr på logistikprocesserne og hele tiden styrker it-systemerne, kan kunderne godt se pointen med vores forretningsstrategi. Volumen er en kritisk faktor på logistik- og distributionsmarkedet i den ombrydningstid, vi er inde i lige nu.

- Da vi agerer hurtigt og har etableret en super god model med super effektive løsninger, har vi da også oplevet en stor fremgang af både kunder og godsomsætning, uddyber Preben Borregaard.

Han forventer yderligere fremgang, både i forbindelse med det nye setup og i forbindelse med ansættelsen af de to nye direktører.

- Jeg glæder mig til, at vi kommer helt op i omdrejninger, og i min nye rolle som bestyrelsesformand får jeg både mere tid og bedre muligheder for at udvikle forretningen yderligere, siger Preben Borregaard.

 

 

 

 

 

28/8 2015
  • Vare- og værdistrømme går hånd i hånd hos Dachser

    Vare- og værdistrømme går hånd i hånd hos Dachser

    logistikcentre ›Vejen til sikre processer og en skarpere forsyningskæde kan måske findes i en social indpakning. Det er i hvert fald den vej man går hos Dachser, når man ruster medarbejderne til fremtidens udfordringer
  • Verdion opruster sin nordiske forretning

    Verdion opruster sin nordiske forretning

    logistikcentre ›Verdion fortsætter oprustningen af sit nordiske team i form af ansættelsen af Anders Johansson som ny Head of Leasing på det svenske marked. Ansættelsen sker i forlængelse af, at Verdion fortsat oplever vækst i Norden
  • Dachser udvider sit globale netværk

    Dachser udvider sit globale netværk

    logistikcentre ›Efter det økonomiske opsving i logistikbranchen under coronapandemien og forstyrrelser i de globale forsyningskæder vendte situationen tilbage til normalen i 2023. Det mærkede Dachser, hvis regnskabsår var præget af svag efterspørgsel på logistikydelser i lyset af overkapacitet og et kraftigt fald i raterne for sø- og luftfragt
  • Ledige lagerarealer er i vækst

    Ledige lagerarealer er i vækst

    logistikcentre ›Udbuddet af lokaler til lager og logistik er vokset med næsten 750.000 kvadratmeter i løbet af seks kvartaler, viser nye data fra Ejendomstorvet.dk. Længere lejeaftaler bliver en af konsekvenserne af stigningen
  • Blue Water åbner afdeling for projektlogistik i Bremen

    Blue Water åbner afdeling for projektlogistik i Bremen

    logistikcentre ›Det nye team, der er specialiseret i global projektlogistik, udgør en betydelig udvidelse for transport- og logistikvirksomhedens afdeling for Energy, Ports and Projects i regionen
  • Solcelleanlæg slår rekord i Horsens

    Solcelleanlæg slår rekord i Horsens

    logistikcentre ›Det bliver solcellevirksomheden SolarFuture fra Albertslund, som skal etablere et 35 MW tagplaceret solcelleanlæg på DSV’s nye logistikcenter i Horsens
  • Tilgang af stabil arbejdskraft styrker logistikvirksomhederne

    Tilgang af stabil arbejdskraft styrker logistikvirksomhederne

    logistikcentre ›Ny undersøgelse fra Descartes System Group og SAPIO Research viser en tydelig sammenhæng mellem virksomheders evne at fastholde deres medarbejdere og de resultater virksomhederne opnår
  • Garmin Nordic bygger nyt domicil i Ballerup

    Garmin Nordic bygger nyt domicil i Ballerup

    logistikcentre ›Producenten af navigationsudstyr til både erhverv og private har oplevet stor vækst de seneste år. Derfor vil virksomheden nu opføre 6000 m2 moderne kombineret lager og kontor tættere på København