e-handel skal prøve grænser af
Ny direktør i DHL spår danske e-handelsvirksomheder en blændende fremtid. Hvis de tør at se ud over Danmarks grænser
Stefan Sommer er tiltrådt stillingen som administrerende direktør for DHL Parcel Nordic. Han ser meget positivt på fremtiden for danske e-handelsvirksomheder. Men det gælder om at turde satse på markederne uden for Danmarks grænser.
Modtagerens behov fra online bestilling til levering af pakken er altid et vigtigt konkurrence-parameter for e-handelen. I den forbindelse er det vigtigt at fokusere på, at en udenlandsk modtagers behov ikke nødvendigvis er de samme som på hjemmemarkedet. Netop disse individuelle behov forstår Stefan og hans kollegaer sig på.
- Pakke-distributørerne i Danmark befinder sig i en unik situation. Væksten i e-handel sørger for, at der er pakker nok til os alle. Vores kunders success er også vores. Der er dog nogle mørke skyer i horisonten, da de danske e-handelsvirksomheder skal dele hjemmemarkedet med flere og flere udenlandske netbutikker.
- Derfor er det kun naturligt at de danske e-handelsvirksomheder udvider deres marked til også at omfatte udlandet. Der er et kæmpe potentiale i Europa og det er faktisk slet ikke så svært at bevæge sig ind i nye lande. Jeg vil gøre det til min personlige ambition, at være med til at klæde de danske e-handelsvirksomheder godt på til udfordringen, siger Stefan Sommer.
I 2017 runder antallet af e-handelspakker i Europa 6 milliarder. Men selvom industrien blomstrer generelt, er det fulde potentiale langt fra nået inden for e-handel på tværs af landegrænserne. Ifølge Eurostat handler 55% af alle europæiske internetbrugere online, heraf handler 32% af dem også uden for deres eget land.
Det matcher meget godt de danske tal, hvor ca. 31% af de 110 mia. danske kroner som danskerne handlede for på nettet i 2016, blev lagt i en udenlandsk netbutik ifølge Dansk Erhvervs E-analyse.
Der er ikke noget, der tyder på, at danskerne vil handle mindre i udenlandske netbutikker i de kommende år. Tværtimod. Ser vi bare få år frem vil e-handlen fortsætte med at vokse betydeligt og en endnu større andel vil blive lagt i udlandet. De yngre generationer lægger en større andel af det beløb, de handler for, i udenlandske netbutikker og den udvikling vil forstærkes i årene fremover.
- Hvis man ser på e-handlen ind og ud af Danmark, så er der lige nu et meget stort eksportunderskud, idet der er langt færre e-handler fra danske netbutikker til modtagere i udlandet, end fra udenlandske netbutikker til modtagere i Danmark. Der er altså både mange milliarder og mange arbejdspladser at hente ved, at de danske e-handelsvirksomheder får succes i udlandet, fastslår Stefan Sommer.
Så når fremtiden for danske e-handelsvirksomheder ligger i at turde kigge ud over de danske grænser, er det vigtigt at sætte sig meget grundigt ind i alle forhold i det pågældende marked. Der er selvfølgelig en række lovgivningsmæssige forhold som skal være på plads, men der er også en lang række detaljer som omhandler modtagerens præferencer omkring produkter, brugeranbefaling, betalingsmåder, leveringsalternativer og returneringsmuligheder, som man skal sætte sig grundigt ind i.
- Modtageren er altid udgangspunktet for, hvordan vores services i leveringslandet er sammensat. I Deutsche Post DHL foretager vi lande-specifikke undersøgelser af krav og behov fra bestilling til levering af pakken. Derfor ved vi fx at 84% af alle modtagere i Holland ønsker at vælge et specifikt leveringstidspunkt på dagen. At i Tjekkiet er den foretrukne betalingsmetode Cash on Delivery. At i Polen lægger man meget vægt på personlig anbefaling af en netbutik, inden man selv bestiller.
- At i Luxembourg ønsker de fleste modtagere levering til døren. At i Belgien afhænger købet af, hvor enkel returneringsmuligheden er. At i Sverige er det lige så almindeligt at betale via faktura som med kreditkort. Og at i Norge planlægger 75% af e-handlere nøje deres køb inden ordren laves. Blot for at nævne nogle, udtaler Stefan Sommer.
DHL Parcel’s europæiske pakke-netværk tæller 26 lande med Irland og Rumænien som de to seneste lande, der netop er blevet en del af netværket. I november vil DHL Parcel’s netværk også inkludere Kroatien og Bulgarien og det klare mål er at kunne tilbyde pakke-netværket i alle vigtige, europæiske e-handelsmarkeder inden udgangen af 2018.
-hawin