NC Nielsen

Effektivt dækskift ved lasthåndtering i lufthavne

Normalt skifter man dæk på fælge både til biler, lastvogne og specialkøretøjer. Continental har til lasthåndteringskøretøjer i lufthavne udviklet et produkt, hvor hele enheden skiftes

De fleste lufthavne, flyselskaber og handling-firmaer skifter dæk på dollyer og bagagevogne, der udsættes for barske arbejdsforhold i hverdagen.

Ved den netop overståede Inter Airport Europe-messe i München, hvor der blandt andet præsenteres nyheder inden for udstyr til lufthavne lancerede Continental et helt nyt koncept, hvor hele hjulet skiftes. Løsningen kaldes Trolley Boss og introduceres nu i Danmark.


- Med lanceringen af det nye TrolleyBoss produkt har vi komplementeret vort produktprogram og tilbyder således nu også en helt ny og banebrydende løsning til at montere på de vogne, der bruges til fx bagage, containere og paller, oplyser Georg Nielsen, adm. direktør, Continental Dæk Danmark A/S.

Fælg i kunststof reducerer vægten
TrolleyBoss adskiller sig på flere punkter fra de dæk, der ellers bruges til dette formål. Dækmønstret følger udelukkende længderetningen. Det giver en lav varmeudvikling og lav rullemodstand.


- En af fordelene ved Continental TrolleyBoss er vægten. Dæk og fælg udgør én komplet enhed, hvor fælgen er fremstillet af polyamid. Det er med til at holde den samlede vægt nede på 7,3 kg, hvilket er 60% mindre end vores hidtidige løsning med et dæk monteret på en separat fælg, fortæller Georg Nielsen.

Vægtreduktionen og den væsentligt lavere rullemodstand på TrolleyBoss-dækket giver ligeledes en fordel i forøget lasteevne på dolly’en, og en forbedret brændstofeffektivitet på det trækkende køretøj.

Til trods for den lave egenvægt har det nye dæk samme lasteevne som det hidtidige produkt, nemlig 730 kg ved en hastighed på 25 km/t.

Hurtig af og på montering
- Fordi der er tale om en komplet enhed, skal en reparatør ikke bruge kostbar tid på at adskille og montere dæk og fælg, da det er hele enheden der udskiftes, hurtigt og effektivt. Herudover er der ikke noget behov for anvendelse af fyldstoffer, der ofte øger udgifterne til både materialer og tid, pointerer Georg Nielsen.

TrolleyBoss måler 16 x 4½ tommer, svarende til størrelsen 400-8, og kan således erstatte langt størsteparten af de hjul, der anvendes i dag.

-hawin

25/11 2015
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene
  • Bobcat Material Handling på nye hænder i Danmark

    Bobcat Material Handling på nye hænder i Danmark

    truck ›1. april 2024 overtager virksomheden Stenderup alt salg, service og reservedelssalg af Bobcat Material Handling i Danmark. I den forbindelse har man i Stenderup også besluttet at etablere en ny division under navnet Stenderup MH