Eksperter i specialpakkede containere

Eksperter i specialpakkede containere

Et stigende antal virksomheder stiller særlige krav og ønsker til pakningen og leveringen af deres varer. Det oplever Lemvigh-Müller, som lige har sendt den første af 36 specialpakkede containere af sted til et skibsværft i Østen

I begyndelsen af januar blev en 40 fods container pakket med værktøj, måleudstyr og tekniske artikler sendt af sted fra Lemvigh-Müller i Kolding til et skibsværft i Østen.

Frem til midten af 2018 følger 35 lignende containere efter, og i alt skal Lemvigh-Müller levere tæt ved 2.000 varetyper til skibene. Indholdet af containerne skal bruges ombord på de 36 nye skibe, som bliver bygget på værfter i Kina og Korea.

Det er en opgave, som er lidt ud over det sædvanlige – og så alligevel ikke. Et stigende antal virksomheder stiller nemlig særlige krav og ønsker til pakning, levering og dokumentation.

Det oplever man i hvert fald hos Lemvigh-Müller, som har seks medarbejdere ansat i et såkaldt SCM-center, der udelukkende hjælper virksomheder med særlige krav.

SCM-centret har i mange år været en del af Lemvigh-Müllers centrallager i Kolding, men rykkede i oktober under eget tag og er i dag nabo til centrallageret - en flytning der netop er en konsekvens af det stigende behov for specialløsninger.

Nemt, effektivt – og frit for skadedyr

Jimi Nielsen, der er driftsleder på SCM-centret fortæller, at det for eksempel kan være virksomheder med varer, der skal flyves eller sejles i containere, og som derfor skal pakkes på en bestemt måde. Noget der netop er tilfældet med de 36 containere, som er blevet inddelt i pakkezoner, så det er nemt for modtageren at pakke varerne ud ombord på de nye skibe.

Det kan også være virksomheder, der skal eksportere deres varer ud af EU, hvilket kræver, at varerne bliver pakket på varmebehandlede paller, så der ikke bliver overført skadedyr.

Eller det kan være produktionsvirksomheder, der ønske at få pakket deres varer per ordrelinje eller stykliste, noget der er med til at effektivisere virksomhedens arbejdsgange. Eller noget helt fjerde.

Leverer til Nordsøen

Mange af SCM-centrets kunder er virksomheder, der har brug for at få varer sendt til udlandet – eller til olieplatforme i Nordsøen, som også har ganske særlige krav til både dokumentation og pakning.

Eksempelvis må to ordrer ikke pakkes på samme palle, med mindre de skal videre til samme platform. Og så er det selvfølgelig afgørende vigtigt, at der ikke sker fejl, pointerer Jimi Nielsen og siger:

- Mangler der en enkelt vare til for eksempel en olieplatform i Nordsøen, er det en særdeles dyr affære at eftersende den, så der må faktisk ikke ske fejl, når vi plukker og pakker på SCM-centret. Derfor er vi enormt grundige og dobbelttjekker alle varer, når de indlagres, og når de plukkes og sendes. Vores kunder bruger os netop, fordi vi kan noget særligt, og fordi de har strenge krav til pakning og levering.

-hawin

23/1 2017
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen