Frederikshavn får LNG produktionsanlæg

Frederikshavn Havn bliver hjemsted for et LNG produktionsanlæg, der skal omdanne naturgas til flydende brændstof. Frederikshavn Havn har indgået en aftale med verdens næststørste bunkerselskab, Bunker

Udover at skabe nye arbejdspladser på selve anlægget, vil det også skabe øget trafik til Frederikshavn. Frederikshavn Havn er valgt på grund af den strategiske placering i Skandinavien og de 100.000 skibe, der hvert år sejler fra Skagerrak til Kattegat og gør farvandet til et af verdens mest trafikerede. Antallet af skibsanløb til Frederikshavn Havn forventes at stige, og vil skabe øget omsætning.

- Det er et kæmpeskridt for miljøet og for grøn energi. Men det er også et kæmpeskridt for Frederikshavn Kommune, og for den martime sektor, som vi satser på, og som vi så gerne vil tiltrække mere af sammen med den planlagte havneudvidelse. At skibene kan tanke LNG i Frederikshavn er medvirkende til at skabe fremtidens havn. Det sætter kommunen på verdenskortet, og kommer til at kunne mærkes i hele Frederikshavn Kommune, siger Birgit S. Hansen, der er borgmester i Frederikshavn.

Gassen giver skibene fremdrift og byen varme
Set fra et energimæssigt perspektiv er produktionsanlægget en positiv nyhed for Frederikshavn Kommune. Kommunen har med projektet Energibyen strategisk fokus på udbredelsen af grøn energi, og opfatter derfor samarbejdet på Frederikshavn Havn som en stor gevinst.

- Lokalt produceret LNG gør omlægningen til vedvarende energi endnu lettere, fordi LNG ikke behøver blive transporteret fra udlandet. Produktion af LNG genererer også overskudsvarme, og projektet på havnen kan indeholde etablering af et varmegenvindingsanlæg, som kan producere, hvad der svarer til over tusind husstandes årlige fjernvarmeforbrug, så det vil på alle måder være et gennembrud, siger Bahram Dehghan, projektleder, Energibyen, Frederikshavn Kommune.

EU?s svovldirektiv for skibsfart, der trådte i kraft for et år siden indskærper miljøkravene til skibe, der anvender fuelolie. Direktivet betyder, at skibsfarten skal at tænke i grøn energi, og det forventes at få flere skibe til at lægge om til LNG, som ikke udleder svovl og partikler.

Arbejdet med etableringen går i gang i denne uge, og anlægget skal efter planen stå klar til brug i slutningen af næste år, senest foråret 2018.

 
Fakta om LNG (liquefied natural gas):
  • LNG (liquefied natural gas) er naturgas, der er omdannet til flydende form for at lette transport, fordi den i flydende form fylder meget mindre, end den gør i luft-form
  • Det er fri for lugt, farveløst og ikke giftigt
  • I flydende form kan LNG ikke brænde eller eksplodere
  • Naturgas anses som det mest miljøvenlige fossile brændstof, fordi det har den laveste CO2 udledning pr energienhed
  • For en lige så stor varmemængde, bliver der produceret omkring 30 procent mindre kuldioxid end ved oliefyring og omkring 45 procent mindre end kul fyring
  • Antallet af LNG-drevne skibe og udbredelsen af LNG-relaterede initiativer forventes at stige betragteligt de kommende år, på baggrund af EU's svovldirektiv
  • LNG-drevne færger kan eksempelvis reducere udledningen af NOx med 92 procent i forhold til udledningen fra skibsmotorer, der sejler på traditionel fuelolie
  • Göteborg Havn giver 30 procent rabat på havnetariffen til skibe, der sejler på LNG
 


transportnyhederne.dk

9/2 2016
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen