Fynske transportuddannelsesfolk kørte EU-efteruddannelser i Grønland

Peter Bøgh Kingstoft Hansen og Bjarne Jensen, begge faglærere hos Dekra AMU Center Fyn i Odense har været på Thule Air Base i Grønland, hvor de har efteruddannet 19 chauffører fra Greenland Contractor

Peter Bøgh Kingstoft Hansen og Bjarne Jensen drog midt i juni afsted på en uges intensivt arbejde - blot 25 kilometer fra Indlandsisen på Grønland - for at imødekomme Greenland Contractors behov for at få 19 chauffører på den lovpligtige EU-efteruddannelse. I stedet for at komme til faglærerne på uddannelsescentret på Fyn - kom de fynske faglærere til Greenland Contractors på Thule Air Base i Grønland.

- Forespørgslen fra Greenland Contractors om at rykke undervisningen til Grønland kom helt tilbage i januar. Vi har løbende haft flere af deres medarbejdere på kursus hos os i Odense i forbindelse med deres ferie eller orlov. Nu efterspurgte kunden et samlet EU-efteruddannelse af 19 mand, hvorfor de ville høre, om vi i stedet kunne sende to faglærere en uge afsted til Grønland for at undervise, siger Benny Plesner, der er direktør for Dekra AMU Center Fyn og forklarer, at der forud for opgaven var flere ting, der skulle undersøges. 

Blandt andet skulle Trafikstyrelsen give deres tilladelse til at afholde kurset på færre dage med flere undervisningslektioner end det lovbestemte antal. 

- Helt nøjagtigt skulle 40 lektioner afvikles på fire dage, siger Benny Plesner og tilføjer at kursusskemaet desuden skulle rumme plads til individuelle praktiske køretimer på grund af særlige sikkerhedsregler på basen og risiko for vejrlig i forbindelse med ekstremt vejr på Grønland.

Stor udfordring
Med alle tilladelser i hus, og et specielt tilpasset program til Greenland Contractors skulle der også findes to kvalificerede faglærere med lyst til at påtage sig opgaven. Valget faldt på Peter Bøgh Kingstoft Hansen og Bjarne Jensen, der aldrig tidligere havde været i Grønland og derfor var meget spændt på, hvad der ventede dem.

- Vi var jo indstillede på, at det stramme kursusprogram nok ville blive lidt af en udfordring, siger Bjarne Jensen.

Derfor var det ikke uden en vis bekymring, at han og Peter Bøgh Kingstoft Hansen ved ankomsten til Grønland måtte blive en ekstra dag i Søndre Strømfjord på grund af tåge og dis i Thule. Men sådan er vilkårene i Grønland - om vinteren skaber sneen forsinkelser, om sommeren tåge og dis.

- Men heldigvis havde vi kalkuleret med halvanden dag ekstra i den anden ende, hvis det skulle blive nødvendigt - så der var ikke andet at gøre, end at vente på opklaring, så vi kunne komme videre til Thule.

Og de kom frem i god tid til kursusstart helt som planlagt.

Opkvalificering og socialt ansvar
EU-efteruddannelseskurset, der blandt andet inkluderer undervisning i energirigtig kørsel, køre- og hviletidsregler samt førstehjælp, var blevet tilbudt til alle medarbejdere med stort kørekort, som stod for at skulle have fornyet deres EU-bevis. Dels for generel opkvalificering, selvom mange af kursets moduler faktisk ikke er lovpligtige i Grønland, dels for at sikre medarbejdernes muligheder for fortsat beskæftigelse, når de kommer tilbage til Danmark - samt i de perioder, hvor der ikke er arbejde at få på basen. Det er Greenland Contractors holdning, at alle skal have de bedst mulige kvalifikationer til at finde andet arbejde, når tiden hos dem er slut - en slags social ansvarlighed, om man vil.

Brug for plads til tilbagetrækning
De fleste som deltog i efteruddannelsen har dog arbejdet på basen igennem mange år, typisk tre-fire måneder af gangen, hvorefter de rejser hjem på orlov og kommer tilbage, når der igen er brug for dem. 

Og det er ifølge Casper Jensen, afdelingsleder i Pavements & Grounds hos Greenland Contractors, en rigtig god idé. For selv om der er fine forhold på basen, så skal man have en speciel psyke for at leve og arbejde på den måde. Det bliver utrolig intenst, og så har man ganske enkelt brug for at komme væk for en stund.

Derfor er der også flere af mændene, der har deres egen lille primitive hytte lidt uden for basen, hvor de kan trække sig tilbage - nærmest blot et skur med en primus og en seng. Greenland Contractors råder også selv over en hytte, som der er mulighed for at låne efter behov. 

Åben base
I modsætning til andre amerikanske baser, er Thulebasen åben uden hegn omkring. Derfor var der kun ganske få sikkerhedsforanstaltninger som Bjarne Jensen og Peter Bøgh Kingstoft Hansen skulle forholde sig til. Primært fordi adgangsforholdene til basen er så isolerede, at man kun kan komme dertil via den lokale lufthavn - og via isen, som kun de lokale fangere benytter sig af. Derfor havde faglærerene også forholdsvis frie tøjler til at udforske den smukke og barske natur - så længe de blot holdt sig i nærheden af deres bil med en walkie talkie i hånden. 

De lokale fangere, som kommer via isen kan ligeledes færdes frit på basens område efter aftale med ledelsen, og man gør meget for at de skal føle sig velkommen. Flere af fangerne kommer således ofte på besøg, hvor de medbringer lokale varer, for eksempel skind og kunsthåndværk, som de sælger som souvenirs til mandskabet på basen. 

Derudover sørger man altid for at købe lidt ekstra ind af lokale egnsretter til Grønlands nationaldag 21. juni, så både fangere og mandskabet på basen kan fejre dagen ligesom resten af Grønland. I den anledning fik Bjarne Jensen og Peter Bøgh Kingstoft Hansen begge lejlighed til at smage på delikatesser som sælspæk, rensdyr, moskus og ?rådne fugle?, samt opleve traditionel grønlandsk trommedans og sang.

Topmotiverede kursister
Efter en uge sammen med kursisterne på basen kan Bjarne Jensen og Peter Bøgh Kingstoft Hansen forstå behovet for lidt privatliv, for der arbejdes intenst og i mange timer af gangen. Men begge oplevede, at motivationen og stemningen blandt mændene var så fantastisk - selv efter 10 timers intensiv undervisning - at de sjældent har oplevet noget lignende. Derfor forløb kurset fuldstændig efter planen med øjeblikkelig udstedelse af nye EU-beviser til alle kursister, og venskabelige opfordringer om at gentage successen, når EU-beviserne atter skal fornyes om fem år.


Fakta om Greenland Contractors
Thule Air Base kan i virkeligheden sammenlignes med et lille bysamfund. På grund af basens beliggenhed i det nordvestlige hjørne af Grønland i et ellers øde og ufremkommeligt område er basen nødt til at indeholde alt, hvad der skal bruges for at få hverdagen til at fungere. Basen har for eksempel lufthavn, eget brandvæsen, fitness-center, bowlinghal, hotel og køkkener, og boliger til de ansatte.

Det er Greenland Contractors opgave at drive Thule Air Base og alle de støttefunktioner, der er nødvendige for driften. Det gælder infrastrukturen, el-produktion, sundhedsvæsen, boliger, fritidsaktiviteter med mere. 
Det amerikanske luftvåben, US Air Force, har ansvaret for den militære del af basens aktiviteter, mens Greenland Contractors har ansvaret for alt det udenom.

Den kolde krig var årsagen til Thule Air Base, som under navnet Operation Blue Jay blev anlagt i største hemmelighed og stod klar i 1952.

Forinden blev den lokale grønlandske befolkning i løbet af nogle få dage tvangsforflyttet til Qaanaaq, som ligger ca. 130 km nordligere.


transportnyhederne.dk

3/8 2015
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen