Ny logistiksatsning giver pote
Sønnen Jonas Rose står i dag i spidsen for den virksomhed, som faderen, Hans Otto Madsen, startede i 1988. Generationsskiftet skete i 2013.

Ny logistiksatsning giver pote

Logistikvirksomheden Becher-Madsen Service har ændret sit fokus på kundesegmentet. Fra storkundedrift er man gået til at lave løsninger for alle slags kunder, store som små

Af Hans Windeløv

Et fast monotont vareflow er guf for logistikleverandører. Det gør det nemt og overskueligt at planlægge og udføre de mange lagerprocesser, med eksempelvis pluk, intern transport, pakning og afsendelse.

Sådan ser virkeligheden imidlertid ikke altid ud. Sæsonpeaks, udskiftninger i kundesegmenter og i kundesammensætningen i det hele taget, og de forskellige opgaver, man skal løse, stiller krav til, at logistikvirksomhederne er hurtige på aftrækkeren og er i stand til at omstille sig og tilpasse sig til et mere ujævnt flow, uden det går ud over effektiviteten.

En af de logistikvirksomheder, som er god til at geare driften til mange forskellige opgaver, er virksomheden Becher-Madsen Service.

Her har man godt nok haft det stabile og monotone flow tæt inde på livet, men ændringer i markedet og sammensætningen af kundesegmentet har skabt behov for, at man sadler om og bevæger sig hen mod en mere omskiftelig og dynamisk drift.

Det er ændringer, som betyder, at man i dag løser en lang række forskellige opgaver for mange forskellige kunder.

Rustet til fremtidens udfordringer

Hvor driften i virksomheden tidligere var bygget op omkring en enkelt stor kunde, har man i dag mange mindre kunder. Det stiller krav til fleksibiliteten og krav til evnerne til at forny sig og til at omstille sig til kundernes specifikke behov.

Her er Becher-Madsen Service godt hjulpet af en trofast og loyal skare af medarbejdere, som har taget udfordringerne op og i dag klarer en lang række forskelligartede opgaver på lagrene i Ølstykke og Slangerup nord-vest for København.

I dag er det Jonas Rose, som er direktør for virksomheden. Som led i omstruktureringen overtog han ledelsen fra sin fader, Hans Otto Madsen, i 2013.

- Tiden var moden, og de bevægelser, vi så på markedet, gjorde det nødvendigt at handle proaktivt. Derfor valgte vi at gennemføre generationsskiftet, så vi kunne komme i gang med at ændre strategien. Det handler jo dybest set om at ruste virksomheden til fremtidens udfordringer. Det kræver energi, og her er det kun helt naturligt, at den yngre generation kommer ind i billedet, siger Jonas Rose.

Bund solid

De var da også en bundsolid virksomhed, han satte sig i spidsen for. Den blev startet af faderen i 1988 og konsoliderede sig i forbindelse med, at man leverede logistikydelser for den store kunde, man havde et meget tæt samarbejde med.

- Det var faktisk en kæmpe koncern, vi havde under vore vinger. Og vi sørgede for, at deres logistiske setup kørte perfekt. Imidlertid kan det være sårbart at basere sin forretning kun på en enkelt eller få store kunder.

- Her fornemmede vi allerede for flere år siden, at markedet var ved at ændre sig. Derfor gennemførte vi generationsskiftet og ændrede derefter strategien, siger Jonas Rose.

På den måde kom det da heller ikke helt bag på virksomheden, da storkunden centraliserede driften og ønskede lagerdelen rykket til Sverige. Stadig gerne med et ønske om Becher-Madsen Service som samarbejdspartner.

- Men vi ønskede ikke at flytte virksomheden eller dele af den til Sverige. Vi stoppede samarbejdet og reorganiserede virksomheden, forklarer Jonas Rose.

Lagermedarbejdere klar til salgsarbejde

Det betød, at man i en overgangsfase brugte alle ressourcer på at finde nye kunder. Det var et arbejde, alle medarbejdere engagerede sig i, og det var faktisk et meget opløftende forløb.

- Både kontor- og lagermedarbejdere deltog i de nye opgaver med at finde nye kunder. Og nok var der tale om en brydningstid, men vi var i stand til at holde på vore medarbejdere. De salgsorienterede opgaver var et spændende bekendtskab specielt for de faste lagermedarbejdere, siger Jonas Rose.

Forløbet var faktisk lidt af en a-ha-oplevelse. Både for medarbejderne og for de nye kunder.

- Dels oplevede lagermedarbejderne, at de kunne bruge deres faglige kompetencer fra lageret aktivt i salget. Samtidig oplevede kunderne, at de talte med de folk, som i det daglige har fingrene begravet solidt i de konkrete lageropgaver og varehåndteringsprocesser.

- Så her var der eksperter ved hånden. Det gjorde opstarten på den nye satsning yderst positiv, konkluderer Jonas Rose om den nye begyndelse, som siden har båret frugt i form af en solid kundetilgang.

Blandede bolcher

I starten hev man alle de kunder ind i forretningen, man kunne. Der handlede det om at skabe noget volumen.

- Vi sagde ikke nej til nogen. Det gør vi i det hele taget sjældent. Men da vi foretog kursændringen, måtte vi være ekstremt hurtige til at tilpasse løsningerne efter kundernes behov.

- Vi havde selvfølgelig nogle rutiner fra tiden med den faste kunde, men med tilgangen af de nye handlede det om at være kreativ og omstillingsparat ud over det sædvanlige. Her tror jeg kunderne oplevede, at vi var meget engagerede og opsatte på at få tingene til at lykkes. Opgaverne og de serviceydelser, som blev knyttet til, var også en stor omgang blandede bolcher.

- Med tiden har vi effektiviseret driften og gjort tilgangen til vores ydelser mere metodisk, så vi i dag er super effektive. I dag tilbyder vi otte forskellige standardiserede serviceydelser, siger Jonas Rose og nævner, at der er tale om henholdsvis pakkeri, krympepakning, etikettering, containertømning og ompalletering, lagerhotel, pluk og pak, fragt samt rådgivning.

Mere værdi for kunderne

Selv om flere af ydelserne også var på programmet før omstruktureringen, er der i dag tale om en langt mere uforudsigelig drift. Der kommer hele tiden nye kunder til, og nogle forsvinder.

Nogle har forskellige sæsonpeaks, og i det hele taget er det ikke alt, som forløber efter et fast skema.

- Vi planlægger selvfølgelig efter den løsning, vi laver sammen med kunderne. Eksempelvis når det handler om deres kampagner. Men vores kunder agerer selv hurtigt på markedet og træffer beslutninger med kort varsel.

- Det skal vi kunne leve op til, og derfor skal vi kunne omorganisere os internt og omstille driften, så vi hele tiden er super effektive uanset hvilke opgaver vi løser, siger Jonas Rose.

I logistikvirksomheden løser man de traditionelle opgaver såsom pluk, pak, tømning af containere, transport og lagerhotelydelser. Men også de mere specifikke opgaver, så som forædling af varer hvor man eksempelvis ompakker varer, klargør displays til kampagner, emballerer og etiketterer varer.

- Her er en lang række muligheder for at løse opgaverne på en meget specifik måde for de enkelte kunder. Ofte skræddersyr vi løsningerne, så der virkelig bliver tale om at tilføre værdi for kunderne, siger Jonas Rose.

Attraktive løsninger

Han kommer ind på, at krympepakning er en af de ydelser, man tilbyder. Det er en pakning i klar plastfolie, som gør varen visuelt salgbar. Her har man investeret i de maskiner, som foretager pakningen, hvad enten man pakker flere emner sammen eller kun et enkelt.

- Folie i forskellige tykkelser sørger for, at pakningen får det helt rigtige visuelle udtryk. Samtidig er man klar til også at gå skridtet endnu videre for at gøre løsningerne så attraktive og kundespecifikke som muligt.

- Vi tilbyder etikettering alt efter ønske. Vi kan etikettere med traditionelle labels, men vi kan også lave en løsning, hvor både labels og pakningen tilsammen giver en klar signalværdi for varerne og for kunden. Er der brug for helt specielle labels, samarbejder vi med leverandører, som laver etiketter i et design og med en grafik, der matcher kundernes behov.

- Som rådgiver er vi her med til at formidle kontakten til de underleverandører, som kan være med til at gøre kundernes varer superattraktive. Vi fungerer så som hovedleverandør og sørger for, at hele flowet spiller sammen. Det er et område, der bliver større og større opmærksomhed om, siger Jonas Rose.

SAP-system effektiviserer yderligere

På den led funger Becher Madsen Service både som leverandør af de helt lavpraktiske ydelser som eksempelvis ’paller-ind-paller-ud’ og som totalleverandør på større helhedsmæssige løsninger, hvor varerne gennemgår en forædlingsproces i forløbet hos logistikvirksomheden.

Man tager sig både af businesssegmentet og er også til stede med løsninger til e-handelen i B2C-segmentet. Og man løser opgaver i så forskellige kundesegmenter som fødevarer, fashion, brugskunst, elektronik, VVS og mange andre brancher.

Det betyder samtidig, at man hele tiden opdaterer og optimerer sine systemer, så driften og lagerprocesserne bliver så effektive som muligt.

Seneste nye tiltag handler om at implementere et nyt SAP-system, som på sikker vis styrer både indgående ordrer og ekspederer pluklister til lageret.

- Systemet genererer endvidere automatisk daglige rapporter til kunderne om status på både ordrelevering og lagerstatus. Samtidig får vi både statistik og fakturaoversigter hurtigt ved hånden.

- Det skaber et super godt overblik og gør historikken tilgængelig og gør det nemt at styre de forskellige forløb. Det skaber den nødvendige ro og giver en helt uvurderlig fleksibilitet. I en til tider travl hverdag gør det kun driften endnu mere effektiv, og det er vigtigt for os, som brænder for at skabe optimale logistikløsninger, siger Jonas Rose.

 

 

Sønnen Jonas Rose står i dag i spidsen for den virksomhed, som faderen, Hans Otto Madsen, startede i 1988. Generationsskiftet skete i 2013.

1/9 2015
  • Ledige lagerarealer er i vækst

    Ledige lagerarealer er i vækst

    logistikcentre ›Udbuddet af lokaler til lager og logistik er vokset med næsten 750.000 kvadratmeter i løbet af seks kvartaler, viser nye data fra Ejendomstorvet.dk. Længere lejeaftaler bliver en af konsekvenserne af stigningen
  • Blue Water åbner afdeling for projektlogistik i Bremen

    Blue Water åbner afdeling for projektlogistik i Bremen

    logistikcentre ›Det nye team, der er specialiseret i global projektlogistik, udgør en betydelig udvidelse for transport- og logistikvirksomhedens afdeling for Energy, Ports and Projects i regionen
  • Solcelleanlæg slår rekord i Horsens

    Solcelleanlæg slår rekord i Horsens

    logistikcentre ›Det bliver solcellevirksomheden SolarFuture fra Albertslund, som skal etablere et 35 MW tagplaceret solcelleanlæg på DSV’s nye logistikcenter i Horsens
  • Tilgang af stabil arbejdskraft styrker logistikvirksomhederne

    Tilgang af stabil arbejdskraft styrker logistikvirksomhederne

    logistikcentre ›Ny undersøgelse fra Descartes System Group og SAPIO Research viser en tydelig sammenhæng mellem virksomheders evne at fastholde deres medarbejdere og de resultater virksomhederne opnår
  • Garmin Nordic bygger nyt domicil i Ballerup

    Garmin Nordic bygger nyt domicil i Ballerup

    logistikcentre ›Producenten af navigationsudstyr til både erhverv og private har oplevet stor vækst de seneste år. Derfor vil virksomheden nu opføre 6000 m2 moderne kombineret lager og kontor tættere på København
  • Stålfast og strømlinet logistik

    Stålfast og strømlinet logistik

    logistikcentre ›Leverandøren af rustfrit stål, Sverdrup Steel forbedrer sin globale kundeservice ved at etablere et nyt servicecenter i Danmark med strømlinet logistik og stærkt fokus på bæredygtighed, sundhed og sikkerhed
  • Dachser Sweden flytter til nye lokaler

    Dachser Sweden flytter til nye lokaler

    logistikcentre ›Dachser Sweden fortsætter sin vækstrejse og er med øje på fremtiden ved at få opført nye bygninger i Jönköping. Med 1.600 m2 kontorlokaler, et lager på 10.000 m2 og en crossdockterminal på 6.200 m2 bliver den nye afdeling den største i Norden
  • JYSK underskriver kontrakter til nyt distributionscenter i Holland

    JYSK underskriver kontrakter til nyt distributionscenter i Holland

    logistikcentre ›De to specialistvirksomheder Körber og voestalpine skal levere automatikken og højlagrene til den globale detailkædes nye distributionscenter i Lelystad i Holland