NC Nielsen
Nyt medlem af Still iGo familien

Nyt medlem af Still iGo familien

Automatiseret trækkerløsning er nyeste medlem af Stills iGo-familie. Løsningen blev vist på LogiMat-messen i forået

Den femtende udgave af den internationale LogiMAT-messe blev i foråret afviklet i Stuttgart under parolen "Udformning og forandring: Digital - Forbundet - Innovativ".

De besøgende kunne på Stills stand opleve det næste skridt i automatisering i realtid. Fokus var på iGo-familiens yngste medlem - en automatisk trækkerløsning. Det er løsninger om nu er klar til at rulle ud til kunderne.

Still fremviste det for at vise, at trækkere i fremtiden kan anvendes til intelligente forsyninger til hele produktionskæden. Yderligere en messefavorit fra iGo familien var iGo neo CX 20. Denne viste, at ikke blot er Still som intralogistikekspert allerede skridtet foran i form af automatisering men også den retning, som rejsen går.

Still fremviste for første gang LiftRunner-vogntogssystemet med en række trækkere, lastbærere og modeller af vogne på CeMAT messen 2016. Samtidig fremviste vi en automatiseret lastnings- og losningsproces ved hjælp af C-rammer og to el-drievene teleskopgafler med en lastkapacitet på op til 1.600 kg.
- For at bevise vores ekspertise inden for Lean Logistics har vi taget et afgørende skridt fremad med vores fuldautomatiske trækkere, forklarer Herbert Fischer, direktør for Still i trækkersegment, og fortsætter:

- På LogiMAT viste vi, at vi har taget et stort spring ind i fremtiden ved at vise, hvad der er teknisk muligt ved anvendelsen af trækkere. Målet er at udnytte automatiseringen og give kundernes processer en mere effektiv udformning, så kunderne kan reducere deres omkostninger. Med vores innovative vogntogssystem kan vi skabe en fuldautomatiseret materialeflow helt frem til produktionslinjen, hvilket skaber en endnu smartere, mere økonomisk og cyklisk forsyning til produktionslinjerne.

Automatiseringsløsningen, som blev præsenteret på LogiMAT, viser alle stationer for godsforsyning i fuldautomatisk variant - fra lastning af trækkeren ved afgangsstedet via turen til de enkelte stationer langs med produktionslinjen til den endelige losningsstation. Systemet består af en automatisk StillL EXV højløftende el-pallestabler for lastning og losning på stationerne, en automatisk trækker som kører toget samt automatiske e-rammer og omlæsningsstationer.

Disse er kernen i Stills vogntogssystem. E-rammer understøtter transportteknikken, der ikke består af en vogn men to elektrisk drevne rullebaner. De automatiske E-rammer kører op til omlæsningsstationen for at laste eller godkende godset. To sensorer, der styrer placeringen sikrer, at E-rammerne forbliver i kontakt med omlæsningsstationen. Når transportøren er aktiveret, påbegyndes lastnings- eller losningsprocessen. En anden sensor stopper transportøren efter at have sikret, at lastning og losning er fuldført.

Den automatiske E-ramme og omlæsningsstationen kan også anvendes med en manuelt styret trækker til lastning og losning af meget tungt gods på de enkelte stationer langs produktionslinjen. Tidligere har en traditionel trækker ikke kunnet fungere som en trækkerløsning på grund af en vægtgrænse på 500 kg pr. vogn, når godset skubbes ud fra og eller over på vognen med manuel betjening. Med en automatisk E-ramme og en omlæsningsstation tilbyder Still kunderne nye muligheder. Det er nu fuldt muligt at transportere last på op til 1,5 tons per vogn til produktionsområdet med trækkere.

Den fuldautomatiske trækkerløsning fra Still giver mulighed for virksomheder, der primært transporterer tungere gods og/eller vil skabe et bedre arbejdsmiljø.

I dette tilfælde begynder trækkeren med E-rammer dens runde ved automatisk at placere E-rammer direkte foran omlæsningsstationerne, hvor der er fuldt med paller. Disse paller er tidligere blevet hentet fra deres hylder og placeret på omlæsningsstationerne med en automatisk Still EXV højløftende el-pallestabler. Derefter begynder den automatiske indlæsning af paller på E-rammerne.

Når alle E-rammer er blevet pakket, begynder trækkeren dens udbringningsrunde dvs. kører leverancer til produktionslinjen. Når trækkeren ankommer til den første station, losses materialet på pallen automatisk ved hjælp af en omlæsningsstation. Når trucken ankommer til den næste station med den nu ledige E-ramme, modtager den en tom palle på samme måde. Efter at trækkeren har besøgt alle stationer på strækningen og leveret materialet på paller, og efter optagning af tomme paller, kører den til omlæsningsstationen, hvor den losses og erstattes af fulde paller med materialer, der allerede er der, klar til næste udbringningsrunde.

Herbert Fischer forklarer:

- Med Stills automatiske trækkerløsning kan man nu håndtere selv tungt gods med løsningen. De kvaliteter, der især karakteriserer Stills automatiske vogntogssystem er høj processikkerhed og pålidelighed, nem betjening og lave implementeringsomkostninger.

-hawin

27/7 2017
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene
  • Bobcat Material Handling på nye hænder i Danmark

    Bobcat Material Handling på nye hænder i Danmark

    truck ›1. april 2024 overtager virksomheden Stenderup alt salg, service og reservedelssalg af Bobcat Material Handling i Danmark. I den forbindelse har man i Stenderup også besluttet at etablere en ny division under navnet Stenderup MH
  • Clark præsenterede den nye S-Series Electric på LogiMAT

    Clark præsenterede den nye S-Series Electric på LogiMAT

    truck ›Ligesom deres modstykker med forbrændingsmotor kendetegner Clark Europe den første generation af de elektriske gaffeltrucks som ’Smart, Strong and Safe’
  • Ny salgsansvarlig for Swisslog i Danmark

    Ny salgsansvarlig for Swisslog i Danmark

    truck ›Swisslog styrker sin tilstedeværelse på det danske marked med ansættelsen af Thorben Larsen som ansvarlig for Swisslogs salg i Danmark
  •  Pallehåndtering med hjælp fra kunstig intelligens

    Pallehåndtering med hjælp fra kunstig intelligens

    truck ›MiRs nye pallerobot, Pallet Jack kan med et AI-baseret system til at genkende paller og undgå forhindringer løse mange af de udfordringer, virksomheder står over for, når de forsøger at automatisere materialehåndtering i dynamiske og komplekse miljøer
  • TM Entreprenør: “De store maskiner holder hjulene i gang i min virksomhed”

    TM Entreprenør: “De store maskiner holder hjulene i gang i min virksomhed”

    truck ›Thomas Mejlkjær, indehaver af TM Entreprenør, er dybt afhængig af, at hans maskiner, heriblandt to Komatsu PC240LC-11 gravemaskiner, kører stabilt, så han kan udføre sine mange opgaver
  • NCN JX0 til hyppige plukkeopgaver uden paller

    NCN JX0 til hyppige plukkeopgaver uden paller

    truck ›Den nye plukketruck fra N.C. Nielsen er udviklet specifikt til de smalle reolgange og snævre passager, hvor der er brug for en alsidig, manøvredygtig og sikker maskine til opgaver på første og andet hyldeniveau. Trucken er en af mange kommende forårsnyheder fra leverandøren