Nye gamle reservedele hitter på det grønne og det sorte regnskab

Nye gamle reservedele hitter på det grønne og det sorte regnskab

Transportbranchens udfordringer er mange; Råvarerne er knappe, leveringstiderne er lange, og der er et ønske om at bidrage til den grønne omstilling. Iveco har i mange år tilbudt en enkel løsning, der kan imødekomme udfordringerne, nemlig Iveco Reman gennemrenoverede reservedele. En af de kunder, der har gode erfaringer med de renoverede reservedele, er fragtmand Peder Olsen & Søn

Genanvendelse af eksisterende råvarer og dermed mindsket materialespild, sparede penge og hurtig levering, så køretøjet er på vejen igen hurtigst muligt.

Der er en række fordele ved at renovere og anvende eksisterende reservedele som fx motorer, generatorer, gearkasser og elektroniske komponenter igen.

Med Iveco Reman tilbyder Iveco gennemrenoverede originale reservedele, der er testede på alle leder og kanter og ovenikøbet har op til tre års garanti.

En halv million problemfri kilometer
Fragtmand Peder Olsen & Søn i Odense har igennem flere år gjort brug af Ivecos renoverede reservedele til deres køretøjer.

For den mere end 100 år gamle fragt- og vognmandsforretning var det et vigtigt skridt på deres bæredygtighedsrejse:

- Vi har en klar miljøpolitik, der gennemsyrer vores virksomhed, og derfor er vi hele tiden på udkig efter nye områder, der kan bidrage til at mindske vores miljømæssige fodaftryk.

- Da Iveco så kunne præsentere en løsning, der genanvender eksisterende materialer, var det derfor et oplagt skifte for os, fortæller driftsdirektør Michael Mertov og fortsætter:

- Vi har ikke haft nogen som helst udfordringer med de renoverede reservedele fra Iveco, og vi betragter dem egentlig bare som nye reservedele, der ovenikøbet er blevet ’håndlavet’. Vi har for eksempel en motor, der har kørt 500.000 km. uden et eneste problem.

Ikke bare genbrug
Selv om det kan virke som ren og skær genanvendelse af nogle udtjente reservedele, så er det vigtigt at skelne imellem genbrug og renovering. Den brugte reservedel gennemgår en omfattende proces for at blive til en Iveco Reman reservedel.

Reservedelen skilles fuldstændig ad, alle dele renses og gennemgås i henhold til kravene til nye reservedele, og hvis en komponent ikke lever op til specifikationerne, så udskiftes den.

Når reservedelen igen er samlet, så gennemgår den strenge tests, der skal sikre, at den lever op til alle de samme krav, som en ny original reservedel.

Niels Kristensen, ansvarlig for eftermarked i Iveco Nordic & Baltic, uddyber:

- De dygtige Iveco-teknikere, der er specialiseret inden for netop dette område, har igennem mange år renoveret tusindvis af dele. Det er også derfor, at vi uden tøven giver kunden 12 måneders ekstra garanti i forhold til nye original reservedel.

Hurtigere levering, lavere pris og helt op til tre års garanti
Udover den åbenlyse fordel i, at man genanvender allerede eksisterende dele og dermed sparer energi og nye råmaterialer, så er der også nogle mere håndgribelige og praktiske gevinster ved at anvende Iveco Reman, nemlig en længere garanti, en hurtigere leveringstid og en markant lavere pris.

- For nylig har branchen jo generelt oplevet lange leveringstider på nye originale reservedele på grund af materialeknaphed, men der har vi hurtigt og effektivt fået leveret de renoverede reservedele.

- Og selv om det ikke er den vigtigste bevæggrund, så gør det jo heller ikke noget, at der er god økonomi i at købe nye gamle reservedele, afslutter Michael Mertov.

-hawin

13/10 2022
  • Ny røggas-sensor dokumenterer skibes udledning af sodpartikler

    Ny røggas-sensor dokumenterer skibes udledning af sodpartikler

    transport ›Green Instruments A/S, Teknologisk Institut og en række maritime interessenter har udviklet en røggassensor, der kan blive et vigtigt dokumentationsværktøj for skibsfarten og kommende, skrappere regler
  • Tredje Limfjordsforbindelse står klar om ti år

    Tredje Limfjordsforbindelse står klar om ti år

    transport ›Der er dog fortsat kræfter, der forsøger at standse projektet via EU-systemet, og mange mener, at de har en god sag
  • Fremtidssikring præger Dachsers nordiske 2023-resultat

    Fremtidssikring præger Dachsers nordiske 2023-resultat

    transport ›Investeringer i nye filialer og ny teknologi over hele Skandinavien præger det samlede årsresultat 2023 for Dachser-koncernens nordiske region. Ifølge de nordiske direktører skyldes nedgangen at virksomheden investerer i fremtiden. Det vil så til gengæld vil få en positiv effekt på langt sigt
  • JYSK indfører genanvendeligt top-cover til pallerne

    JYSK indfører genanvendeligt top-cover til pallerne

    transport ›Boligindretningskæden dropper plastfolie til at beskytte toppen af paller med vind og vejr. I stedet skal der anvendes et genanvendeligt cover, som dermed sparer JYSK 920.000 kilo plastik om året og samtidigt letter arbejdet for medarbejderne på distributionscentrene
  • 20 år med dæk og trafiksikkerhed

    20 år med dæk og trafiksikkerhed

    transport ›Med afsæt i en international karriere og en evne til konstant at forandre sin organisation med markedssituationen kan Georg Nielsen den 1. maj 2024 fejre 20 års-jubilæum som adm. direktør i Continental Dæk Danmark
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene