Kunstig intelligens og Big Data forbedrer CO2-regnskabet

Kunstig intelligens og Big Data forbedrer CO2-regnskabet

Royal Arctic Line sparer på brændstoffet med intelligent IoT-teknologi. Investeringen i Frugal Propulsion på containerskibet Malik Arctica har vist så gode resultater, at Royal Arctic Line vil installere systemet på flere skibe i flåden.

Med et patenteret og klassegodkendt on-top-system til intelligent motorstyring er Frugal Technologies klar med et attraktivt tilbud til shippingbranchen: Opnå en garanteret reduktion på 10% af skibets brændstofforbrug med en investering, som er tilbagebetalt på mindre end 18 måneder.

Løsningen, Frugal Propulsion, er indtil nu blevet installeret og testet på flere fragtskibe hos forskellige rederier. Og resultaterne er overbevisende. Den gennemsnitlige besparelse i brændstofforbrug ligger efter en indkøringsperiode på 10-15%, hvilket for mange feeder ships, ro/ro vessels, chemical tankers og færger vil svare til 2-4 tons brændstof i døgnet.

En attraktiv business case

Anders Bay Larsen, der er Senior Director i Fleet Management hos Royal Arctic Line, betegner Frugal Propulsion som en meget interessant teknologi, fordi den nedbringer udledningen af CO2 og sikrer en reel økonomisk besparelse inden for en relativt kort tidshorisont.

Royal Arctic Line fik i slutningen af 2019 installeret Frugals løsning ombord på den tre år gamle ice class container vessel Malik Arctica og oplever en betydelig forbedring i skibets performance på de lange ture mellem Danmark og Grønland.

- Vi står med en tilbagebetalingstid på 10-12 måneder, hvilket gør Malik Arctica til en attraktiv business case. Samtidig reducerer vi skibets CO2-aftryk og understøtter dermed vores ambition om at passe på det skrøbelige klima i Arktis. Derfor har vi også allerede tilkendegivet, at vi er klar til at gå i dialog om en Frugal-løsning til endnu et af vores fragtskibe, siger Anders Bay Larsen.

Installationen af Frugal Propulsion blev udført i løbet af få dage, mens Malik Arctica var i havn. Efterfølgende, i forbindelse med docking, fik skibet installeret frekvensomformerne (VFD) for at kunne sejle med variable omdrejninger på hovedmotoren og derved opnå en yderligere reduktion i brændstofforbrug.

Fra statisk optimering til kunstig intelligens og Big Data

Frugal Propulsion er et intelligent, lærende kontrolsystem, der integreres med skibets eksisterende system til fremdriftskontrol (PCS). Ved hjælp af sensorer, Big Data og avancerede algoritmer sørger systemet for, at maskinen konstant er optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind.

Ifølge Peter Hauschildt, Naval Architect og CEO hos Frugal Technologies, er interessen for Frugal Propulsion stigende, fordi brændstof er den ubetinget største, løbende udgift på fragtskibene. Han ser det succesfulde samarbejde med Royal Arctic Line som et stort skridt på vejen mod et gennembrud for den danske virksomhed.

- Skibe transporterer langt størstedelen af verdenshandlen, og derfor er der et enormt økonomisk og klimamæssigt potentiale i at effektivisere dem. Med Frugal Propulsion tilføjer vi kunstig intelligens og Big Data til styringen af motor og propel, hvor almindelig styring blot indeholder statiske fabriksindstillinger. Det giver nogle hidtil usete muligheder for optimering af brændstofforbrug, siger Peter Hauschildt.

Frugal Propulsion rammer markedet på et tidspunkt, hvor behovet for effektivisering er stort, hvis shippingbranchen skal nå sit mål om en CO2-reduktion på 70% pr. fragtet ton inden 2050.

En rapport fra The International Maritime Organization (IMO), publiceret i august 2020, viser, at shippingbranchens totale udledning af drivhusgasser steg med 9,6% i perioden 2012-2018. En af årsagerne er, at branchens forbedringer af carbon-intensitet ikke har været tilstrækkelig til at følge med væksten i verdenshandlen.

Her byder Frugal Propulsion sig til som en teknologi, som her og nu kan være med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning.

-hawin

 

Om Frugal Technologies

Frugal Technologies er virksomheden bag Frugal Propulsion, som er en avanceret IoT/Big Data-løsning, der sikrer markante brændstofbesparelser for rederierne ved at optimere samarbejdet mellem motor og propel. Frugal er etableret af Peter Hauschildt og Lars Stoustrup.

3/11 2020
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året