Nyt fælles selskab står bag udviklingen Danmarks 2. største Containerterminal Bestyrelsesformand i ADP A/S Christian Herskind, CEO i ADP A/S Rune D. Rasmussen, CEO i Fredericia Shipping A/S Klaus G. Andersen og Area Manager i Fredericia Shipping A/S Amalie Laigaard Andersen.

Nyt fælles selskab står bag udviklingen Danmarks 2. største Containerterminal

Fredericia Container Terminal bliver den første containerterminal i Danmark med direkte kobling mellem havn og baglandsterminal. Med Fredericia Container Terminal A/S vil Fredericia Havn udbygge sin position som containerhavn med regional betydning som national containerhubs med international tilgængelighed via alle de store containerrederier

Fredericia Container Terminal vil have ambition om at blive den mest effektive, bæredygtige og digitale terminal i Danmark og blandt de førende i Nordeuropa.

Med det følger samtidig millioninvesteringer i effektivisering, digitalisering og bestræbelser på omstilling til en CO2 neutral terminal i 2030 – investeringer, der følger efter de allerede igangsatte investeringer i udvidelsen af Fredericia Havn.

Danmarks 2. største containerterminal
Etableringen af det ny selskab ligger i forlængelse af et mangeårigt tæt samarbejde mellem ADP og Fredericia Shipping om udvikling af én af Danmarks mest konkurrencedygtige containerterminaler.

Med det ny selskab indgår de to parter en længerevarende kontrakt på drift og kommerciel udvikling af containerforretningen, hvilket understøtter den lokale vækst og jobskabelse i Fredericia, Region Syddanmark og resten af Danmark i de næste mange år.

Fredericia Container Terminal etableres i direkte forlængelse af den netop godkendte havneudvidelse, hvor containerterminalens areal fordobles til i alt 150.000 kvadratmeter og forberedes til en bæredygtig fremtid med landstrømstilslutning, elektrificering af kraner og andet udstyr samt forbedrede digitale løsninger.

Fredericia Container Terminal kobler fra starten terminalen på havnen med Taulov Container & Rail Terminal og får dermed i første fase et samlet areal på mere end 200.000 kvadratmeter.

Fredericia Havn er ikke alene Danmarks 2. største containerhavn men samtidig også den første containerterminal med direkte jernbanekobling mellem baglandsterminal og havnen.

Den innovative terminal kan dermed skabe grønne og konkurrencedygtige kombinerede transportløsninger på højde med andre internationale havne.

Fredericia Shipping A/S har udviklet containerforretningen
Fredericia Shipping har siden 1998 været operatør af containerforretningen på Fredericia Havn, og har dermed stået bag udviklingen af en effektiv og konkurrencedygtig containeraktivitet.

- Etableringen af Fredericia Container Terminal er resultatet af mange års godt samarbejde mellem Fredericia Shipping og ADP. Etableringen af det nye selskab skal ses i lyset af de senere års udvikling, hvor containermarkedet har flyttet sig positivt i vores retning, og hvor Fredericia Havn har fået en større og større betydning.

- Containermængder, som traditionelt er blevet kørt med lastbil til og fra Hamburg og Bremerhaven er de seneste år i stigende grad blevet flyttet over til søgående feeder transport til og fra Fredericia, siger Klaus G. Andersen, Adm. Direktør i Fredericia Shipping, og fortsætter:

- Fredericia Container Terminal fortsætter som en neutral, effektiv og særdeles konkurrencedygtig terminal, som betjener alle de internationale containerrederier. Vi ser meget frem til at videreudvikle det gode samarbejde med ADP samt eksisterende og nye kunder.    

Fredericia Container terminal får en neutralitet i markedet, der gør Fredericia til et konkurrencedygtigt alternativ i international sammenhæng. Her kan alle placere sig strategisk og langsigtet og få et taktisk og operationelt samarbejde.  

Kombination af havn og dry port
Efterspørgslen efter løsninger, der kombinerer både bane og søtransport som alternativ til lastbiltransport mellem de nordeuropæiske havne har været stærkt stigende i takt med den stigende efterspørgsel efter klimavenlige transportløsninger.

Fredericia Havn er koblet på de store europæiske havne som Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven og Antwerpen med flere ugentlig anløb fra forskellige rederier.

- Fredericia skal deltage i væksten på det globale containermarked, og derfor har vi brug for en stærk lokal samarbejdspartner, samt den kommende havneudvidelse, så både arealer, sikkerhed og logistik kan følge med de øgede containermængder. Med det nye selskab får vi netop et forpligtende og tæt samarbejde i udviklingen af containerforretningen.

- Vi har i de senere år set, at containermarkedet har flyttet sig i retning af vores transportkorridor med havn og dry port, og med vores nye selskab kan containerforretningen vækste i årene fremover. Vi ser meget frem til i samarbejde med Fredericia Shipping at videreudvikle Fredericia Havn som én af de mest konkurrencedygtige, bæredygtige og effektive havne, siger Rune D. Rasmussen, CEO i ADP.

I ADP’s bestyrelse er der meget stor tilfredshed med indgåelsen af det nye selskab, og bestyrelsesformand Christian Herskind udtaler:

De senere års historiske udvikling af ADP med vækst og langsigtede investeringer i havneinfrastrukturen og udviklingen af Taulov Dry Port er netop resultatet af et godt erhvervssamarbejde og politisk opbakning i vores nærområder.

Stiftelsen af det nye fælles selskab, Fredericia Container Terminal, understøtter vores strategi om at fortsætte udviklingen af Fredericia og Taulov som et europæisk, grønt transportknudepunkt til gavn for vores ejerkommuner, siger Christian Herskind, Bestyrelsesformand i ADP.

Næstformand i ADP’s bestyrelse, borgmester i Fredericia, Steen Wrist, glæder sig også over etableringen af det ny selskab mellem ADP og Fredericia Shipping:

- Fredericia er unik på mange måder, og at ADP og Fredericia Shipping skaber Danmarks første containerterminal med direkte jernbanekobling mellem baglandsterminal og havnen gør mig meget stolt. Det nye selskab styrker Fredericia Havns betydning lokalt og bidrager til at fastholde lokal arbejdskraft på havnen, der kan sikre vækst mange år frem. Jeg ser frem til at følge selskabets udvikling og både viljen og evnen hos ADP og Fredericia Shipping til at gå forrest og tage samfundsansvar understøtter på fineste vis Fredericia Byråds Vision 2033 om, at Fredericia skal være fremtidens centrum for den grønne omstilling. Den innovative terminal kan skabe grønne kombinerede transportløsninger, som bliver en gevinst for klimapåvirkningen.

-hawin

 

Fakta:

Om ADP A/S  
ADP A/S ejer og driver Fredericia Havn og Nyborg Havn samt varetager driften af Middelfart Trafikhavn. Havnene har en unik central beliggenhed, gode logistiske betingelser samt internationale standarder, hvad angår kapacitet og vanddybde. Fredericia Havn står over for en stor havneudvidelse, der omfatter en moderne og udvidet container- og RO/RO-terminal med landstrømstilslutning, som vil sikre kapaciteten til væksten i klimavenlige transportformer.
ADP A/S og pensionsselskabet PFA udvikler i joint-venture Taulov Dry Port som et multimodalt transport- og logistikcenter i Taulov med en central beliggenhed tæt på havn, motorvej og jernbane. Fredericia Havn og Taulov Dry Port er Danmarks grønne transportknudepunkt, som med klimafokuserede løsninger understøtter den grønne omstilling af transport- og logistiksektoren.

Om Fredericia Shipping A/S
Fredericia Shipping A/S er en familieejet virksomhed, som er etableret i 1973 Niels Jørgen Andersen. Siden 1996 har virksomheden været ledet af 2. generation Klaus G. Andersen, og siden 2021 i selskab med 3. generation Amalie Laigaard Andersen.
Selskabets hovedaktivitet ligger på Fredericia havn og suppleres af en ca. 300.000 m2 stor baneterminal i Taulov, 6 km vest for Fredericia Havn.
Selskabets tilbyder sammen med søsterselskabet Schultz Shipping A/S og tilknyttede virksomheder logistik, agent og terminalløsninger i de fleste af Danmarks bedst lokaliserede havne herunder Fredericia, Lindø/Odense, Kalundborg, Grenaa, Aalborg, København, Nakskov og Vordingborg.

6/6 2023
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Odense Havn bygger sine største haller til dato

    Odense Havn bygger sine største haller til dato

    havne ›Odense Havn har netop taget første spadestik til nye produktions- og logistikhaller på 10.000 m2. De eksisterende bygninger og faciliteter på havnen er tæt på fuldt udlejet, og vindindustrien og den maritime branche efterspørger nye udvidelsesmuligheder
  • Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    havne ›Fra 2025 tiltræder Ole Lund Madsen stillingen som CFO med ansvar for økonomi og administration på erhvervshavnen i Rønne. Den nye direktør bringer en tung maritim ledelseserfaring med sig, bl.a. fra tre årtier erfaring i Maersk Line
  • Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    havne ›Skibsværftet Hirtshals Yard flyttes næste år over til søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted. De over 40 virksomheder i Hirtshals Service Group forsikrer dog om, at Hirtshals Havn fortsat er et attraktivt service hub for skibe fra hele Europa.