32 år med RL Trans

32 år med RL Trans

For René Lausten som selvstændig vognmand er det aldrig til at vide, hvad dagen bringer. Men der er alligevel én ting, der har været en fast del af hans hverdag i næsten alle virksomhedens 32 år – og det er Dachser

I intet mindre end 32 år har vognmand René Lausten samarbejdet med Dachser Denmark A/S. Hans virksomhed RL Trans fylder 33 år i år, og det exceptionelt lange samarbejde mellem speditør og vognmand består.

- Når man har hængt ved i så mange år, er det vel tegn på, at man har ydet en god indsats, siger René Lausten med et glimt i øjet.

René havde været selvstændig i 10 måneder, da han blev ringet op af en af sine kollegaer i Merkurtransporten – en tidligere transportvirksomhed, der samarbejdede med en række vognmænd. Situationen var, at det daværende A/S Ove Haugsted, nu Dachser, manglede biler, og René blev sendt af sted på opgaven.

Her faldt han godt i hak med daværende disponent Ejvind, som efterfølgende kontaktede ham med andre opgaver. Det blev til et samarbejde mellem René Lausten og Dachser, som skulle vise sig at vare ved.

Lever op til alle euronormer

René har 18 ansatte, og flåden tæller i alt 14 lastbiler, som alle mere end lever op til EU’s direktiver omkring partikelfiltre og CO2-udledning, de såkaldte euronormer. Otte af dem kører for Dachser i de velkendte gule og blå farver.

Lastbilerne opfylder alle euronorm 5 og 6 – dels fordi mange europæiske byer har høje euronormkrav for at begrænse bilos, og dels fordi der er god reklameværdi og bedre økonomi i at køre rundt i nye biler.

Køretøjer med en euronorm under 3 er for eksempel ikke tilladt i København, og i Tyskland er der mange byer, hvor man kræver en euronorm over 5. Alt i alt betyder det, at ingen chauffør hos René Lausten skal køre i gamle lastbiler.

- Alle chauffører er glade for at få nye biler, og kunden er glad, for det ser jo godt ud, når det er en ny bil, der kommer kørende. Det er også noget af det, der kan være med til at tiltrække nye chauffører, fortæller René stolt.

En (a)typisk dag

Det er usikkert, om der findes en typisk arbejdsdag for René. Måske er det atypiske netop typisk, for livet som selvstændig erhvervsdrivende kan indimellem byde på overraskelser:

- Det er et arbejde ligesom alt andet, men jeg ved aldrig, hvad dagen bringer før samme morgen, fortæller han.

- Ofte må jeg selv ud at køre, hvis en af chaufførerne er syge, skal til begravelse eller noget tredje. Som regel er jeg selv ude i en af bilerne tre-fire dage om ugen.

Det betyder også, at René er kommet vidt omkring til Dachsers forskellige huse. For eksempel kunne han springe til, da Dachser i Hvidovre manglede en linjebil til Stockholm.

- Jeg har kørt for mange forskellige filialer i Dachser, for vi hjælper til, hvor vi kan, fortæller René Lausten afsluttende – for selvom man har en omskiftelig hverdag, kan man godt have en fast samarbejdspartner.

-hawin

8/3 2018
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern