32 år med RL Trans

32 år med RL Trans

For René Lausten som selvstændig vognmand er det aldrig til at vide, hvad dagen bringer. Men der er alligevel én ting, der har været en fast del af hans hverdag i næsten alle virksomhedens 32 år – og det er Dachser

I intet mindre end 32 år har vognmand René Lausten samarbejdet med Dachser Denmark A/S. Hans virksomhed RL Trans fylder 33 år i år, og det exceptionelt lange samarbejde mellem speditør og vognmand består.

- Når man har hængt ved i så mange år, er det vel tegn på, at man har ydet en god indsats, siger René Lausten med et glimt i øjet.

René havde været selvstændig i 10 måneder, da han blev ringet op af en af sine kollegaer i Merkurtransporten – en tidligere transportvirksomhed, der samarbejdede med en række vognmænd. Situationen var, at det daværende A/S Ove Haugsted, nu Dachser, manglede biler, og René blev sendt af sted på opgaven.

Her faldt han godt i hak med daværende disponent Ejvind, som efterfølgende kontaktede ham med andre opgaver. Det blev til et samarbejde mellem René Lausten og Dachser, som skulle vise sig at vare ved.

Lever op til alle euronormer

René har 18 ansatte, og flåden tæller i alt 14 lastbiler, som alle mere end lever op til EU’s direktiver omkring partikelfiltre og CO2-udledning, de såkaldte euronormer. Otte af dem kører for Dachser i de velkendte gule og blå farver.

Lastbilerne opfylder alle euronorm 5 og 6 – dels fordi mange europæiske byer har høje euronormkrav for at begrænse bilos, og dels fordi der er god reklameværdi og bedre økonomi i at køre rundt i nye biler.

Køretøjer med en euronorm under 3 er for eksempel ikke tilladt i København, og i Tyskland er der mange byer, hvor man kræver en euronorm over 5. Alt i alt betyder det, at ingen chauffør hos René Lausten skal køre i gamle lastbiler.

- Alle chauffører er glade for at få nye biler, og kunden er glad, for det ser jo godt ud, når det er en ny bil, der kommer kørende. Det er også noget af det, der kan være med til at tiltrække nye chauffører, fortæller René stolt.

En (a)typisk dag

Det er usikkert, om der findes en typisk arbejdsdag for René. Måske er det atypiske netop typisk, for livet som selvstændig erhvervsdrivende kan indimellem byde på overraskelser:

- Det er et arbejde ligesom alt andet, men jeg ved aldrig, hvad dagen bringer før samme morgen, fortæller han.

- Ofte må jeg selv ud at køre, hvis en af chaufførerne er syge, skal til begravelse eller noget tredje. Som regel er jeg selv ude i en af bilerne tre-fire dage om ugen.

Det betyder også, at René er kommet vidt omkring til Dachsers forskellige huse. For eksempel kunne han springe til, da Dachser i Hvidovre manglede en linjebil til Stockholm.

- Jeg har kørt for mange forskellige filialer i Dachser, for vi hjælper til, hvor vi kan, fortæller René Lausten afsluttende – for selvom man har en omskiftelig hverdag, kan man godt have en fast samarbejdspartner.

-hawin

8/3 2018
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen