Alt på én bil

Alt på én bil

Med Dachers logistikløsninger sikrer Markslöjds sine forsyninger af julebelysning til hele Europa, uden at gå på kompromis med miljøbevidstheden

Hos den svenske lampeproducent Markslöjd går sommer direkte over i jul. Virksomheden er en af Nordeuropas største lampe- og belysningsproducenter, og med sådan en titel følger et lysende julesortiment til det snart mørke Norden Der følger også en logistisk opgave, når hele sortimentet skal ud i butikkerne i hele Europa på samme tid, og i den forholdsvis korte periode, som julehandlen strækker sig over.
Den opgave bliver løst af Dachser.

Transport med finesse
Med ét logistikcenter i Polen og ét i Skene uden for Göteborg, hvor virksomheden har sit hovedsæde, har Markslöjd mulighed for at opdele sin distribution til fordel for både virksomheden selv og kunderne.
Al hjemmebelysning distribueres fra Skene i Sverige, hvor både hovedkontor og lager ligger. Transportopgaven byder nemlig på flere elementer, der kræver en vis finesse:

- Vores gods kan ikke stables, men skal håndteres forsigtigt, så Dachser kan noget helt særligt på dette område, som ikke alle logistikleverandører kan håndtere, fortæller Roger Johansson, der er Logistics Manager hos Markslöjd.

- Det passer os godt, at netværket har en rigtig god dækning, så vi hurtigt kan levere til vores kunder og butikskæderne i Norden og Europa. Vi passer godt ind i Dachsers europæiske netværk, og logistikken bliver i høj grad effektiv for os.”

Hos Dachser oplever man også en fælles kærlighed til logistikken. Markslöjd er nemlig en virksomhed, der er temmelig proaktiv på dette område.

- Hos Markslöjd har logistik og supply chain management en stærk position, og man forstår at udvikle på området og tilbyde smarte logistikløsninger som konkurrenceparameter til kunderne, fortæller Niels Stæhr, Manager Sales European Logistics hos Dachser Sweden, og tilføjer:

- Især derfor er vi glade for at være partner og platform i Europa blandt andet på leveringer til kæder som Hornbach, XL BYG og Bauhaus, hvor kvaliteten skal være helt i top – og det kan vi levere.

Reduceret miljøpåvirkning

For en skandinavisk produktionsvirksomhed som Markslöjd er det vigtigt at tage så godt vare på miljøet som muligt, da de nordiske forbrugere generelt er meget miljøbevidste.

Virksomheden har eksempelvis sin egen vindmølle og er dermed selvforsynende i grøn energi, og holdningen til miljøet afspejler sig også i distributionen.

- Når vi kører med Dachser, betyder det, at vi har færre lastbiler på vejene end tidligere. Tidligere brugte vi en lastbil pr. land, men nu har vi kun én, der dækker alle lande, og det reducerer vores miljøpåvirkning betydeligt. Vi fylder ikke en hel lastbil med varer til den samme kunde – vi kan derimod have 30 modtagere med en halvpalle hver. Men Dachser har styr på flowet og reagerer, hvis noget ikke fungerer, som det skal. Derudover kan vi hente gods med den samme lastbil i flere lande, hvilket giver plus på kontoen i forhold til tid,  siger Roger Johansson, Markslöjd.

21/9 2016
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen